Menu Zavřít

INTERNET NA MIZINU NEPŘIJDE

19. 10. 2001
Autor: Euro.cz

Budoucnost českých firem

PĚKNĚ POTICHU na rozdíl od velkého rozruchu kolem kolapsů internetových společností v zahraničí odejde z české „počítačové pavučiny brzy mnoho neúspěšných podnikatelů. Ti se ještě před rokem viděli s miliony v kapse. Konec jejich snů ale v drtivé většině nebude doprovázen propíráním jednotlivých případů v médiích a ani glosován jejich konkurenty na veřejnosti. Do českého internetu přiteklo jen pár významných investic, ty postavily začínající firmy do středu zájmu. A tak odchod několika desítek internetových obchodů a příliš specializovaných serverů se obejde bez velké publicity. Převážná část zkrachovalých projektů za sebou totiž nebude mít „propálené miliony dolarů jako Globopolis.com, neboť se od začátku musely spolehnout na vlastní finance. Těm šťastnějším se podaří vplout pod křídla úspěšnějších hráčů a možná dostanou ještě docela dobře zaplaceno.

Reklama nestačí.
Největšími kandidáty s nelichotivými vyhlídkami jsou společnosti ze sektoru B2C (Business to Consumer), které se na internetu snaží prodávat přímo zákazníkům, a poskytovatelé obsahu všeho druhu, kam patří například i portály nabízející finanční poradenství. Internetové supermarkety se v Čechách ještě několik let nezapojí do světa velkého byznysu. Domácí trh je zatím příliš malý. Počet uživatelů internetu sice vykazuje stabilní růst, ale na masivní rozšíření teprve čeká. Jistou roli také hraje stav tuzemských telekomunikačních sítí, jenž brání komerčnímu využívání náročnějších aplikací.
O něco horší je situace málo navštěvovaných serverů s přílišnou specializací a s obchodním modelem postaveným pouze na jediném zdroji příjmů, a to z poskytování reklamního prostoru. Oblíbenosti internetových zpravodajských deníků se kupříkladu všechny existující české finanční servery nemohou vyrovnat. I když jejich výhodou z pohledu potencionálních inzerentů je lepší oslovení cílové skupiny.
Ve srovnání s jinými mediálními trhy vypadá domácí internet stále ještě jako nechtěné dítě. Vloni podle odhadu mediální společnosti M. I. A. utratili inzerenti za reklamu na síti asi 100 milionů korun, přičemž letos by se tato částka měla zdvojnásobit.
Stovky on–line obchodů, jichž je v příslušné rubrice na vyhledávací službě Seznamu.cz zhruba jedna tisícovka, rovněž nebudou mít v dohledné době snadný život. Musejí se potýkat s vysokými transakčními náklady, které jsou spojené s doručením nákupu k zákazníkovi. Uvedená skutečnost může v případě zboží v nižší cenové relaci smrsknout marži obchodníka pod snesitelnou hranici. Dodatečné výdaje na jednu transakci tak vymazávají výhody získané úsporami při vynechání „přebytečných článků v obchodním řetězci.

Lauder se spálil nejen na Nově.
Právě internetové obchodní domy ve světě patří k největším propadákům v oboru. Spousta bývalých hvězd na americkém akciovém investorů Nasdaq (EURO 2000/51-52) se změnila v zatracované firmy. Jedním z nejtěžších případů je maloobchodní prodejce hraček eToys, který počátkem ledna oznámil, že má hotovost na provoz jen do konce března. O zaměstnání tak během několika týdnů přijde sedmdesát procent z celkem tisícovky lidí. „Jako jeden z velmi dobrých ukazatelů pro brzký pád je neúměrná investice k velikosti cílového trhu, říká Jan Kremláček z pražské pobočky britského webdesignového studia Deepend. Vysychající peněženky nadité po štědrých investicích fondů rizikového kapitálu spojují prakticky všechny internetové firmy, kterým odborníci věští rychlý konec ještě v letošním roce. „Pětadevadesát procent českých firem zatím funguje z vlastních peněz. Hospodaří tudíž skromně a úsporně, protože musí, upozorňuje na odlišnosti domácího prostředí Jiří Hlavenka z Computer Pressu.
Málo hotových financí tíží podle lednového průzkumu magazínu Business Week ale i čistě technologické společnosti. Bez další injekce zřejmě nepřežijí první rok nového tisíciletí například poskytovatelé připojení na internet Covad Communications, Rhytms NetConnections a Northpoint Communications. Posledně jmenovaná společnost má ve své rozvaze aktiva v celkové hodnotě 150 milionů dolarů, v posledním čtvrtletí svého fiskálního roku ale potřebovala na běžný provoz 110 milionů USD. Společnost RSL Communications založil Ronald Lauder, u nás známý jako většinový podílník mediální firmy CME, jež se dostala do sporu o televizi Nova s Vladimírem Železným. Lauderova RSL Communications měla ještě v roce 1999 tržní kapitalizaci v řádu miliard dolarů. Nyní se firma dědice kosmetického koncernu Estée Lauder snaží získat další prostředky, aby mohla vůbec fungovat. Její finanční ředitel Jim Magrone prohlašuje, že akvizice ze strany silnějšího konkurenta se „bezprostředně blíží .

bitcoin_skoleni

Soros zapomíná.
Další nechvalný rekord drží on–line americký obchodní dům Bluefly.com, který v posledním kvartále utrpěl ztrátu 4,8 milionu dolarů při tržbách 3,2 milionu USD. Management společnosti doufá, že se mu podaří menšinového akcionáře George Sorose přesvědčit k „pokračování partnerství . Známý finančník maďarského původu je poměrně aktivním investorem do různých sektorů nové ekonomiky. Na technologické akcie však nemá dobré vzpomínky. Majetek jeho fondů Quantum se po loňském pádu internetových cenných papírů vlivem špatných tipů smrskl o tři miliardy dolarů. Sorosovo bohatství však časopis Forbes stále odhaduje asi na pět miliard dolarů. Legenda finančních spekulantů publikovala v deníku MF Dnes 22. ledna článek „Jak internet na mizinu přišel , ve kterém píše, jak internetovým akciím nevěřil již v létě 1999. Na značných pohybech technologických titulů vysvětluje svoji teorii se závěrem, že chování finančních trhů je nepředvídatelné. Velmi zajímavý výrok muže, který svými spekulacemi stál za pamětihodným pádem britské libry v roce 1992. Během loňského kolapsu na amerických burzách internet na mizinu nepřišel. Propad znamenal jenom konec přehnaného ohodnocení těch společností, které již svými reálnými hospodářskými výsledky nemohly potvrdit nadnesené očekávání investorů, analytiků a managementu.

  • Našli jste v článku chybu?