Internet přestává být doménou stolních počítačů, rychle se zabydluje i v mobilních telefonech.
Podle statistik jednotlivých operátorů už v Česku touto cestou hledají informace či jen zábavu zhruba dva miliony lidí a další rychle přibývají.
Počet uživatelů internetu v mobilu v Česku rychle roste. Moderní způsob surfování po webu objevují tisíce lidí a přizpůsobují se mu jak mobilní operátoři, tak internetové firmy. O rozvíření vod v oblasti internetu v mobilních telefonech se v Česku postaral především Vodafone. Operátor přišel loni s předvánoční akcí, v jejímž rámci nabídl zákazníkům surfování v mobilu na půl roku zdarma. Vedle toho také stanovil paušální tarify, které mají především zjednodušit a zpřehlednit placení za internet. Odezva akce byla velká – dodneška si brouzdání v mobilu aktivovalo více než 470 tisíc zákazníků Vodafonu. Podle šéfa marketingu Vodafonu Lukáše Kružberského ani to ale není konečné číslo. „Denně přibývají tisícovky dalších a brzy překročíme půl milionu,“ upřesňuje Kružberský.
Ani Telefónica O2 a T-Mobile však potenciál internetu v mobilech nepodceňují. Přestože se nemohou pochlubit podobně úspěšnou marketingovou akcí, i oni počítají surfaře ve svých sítích na statisíce. U Telefóniky si aktivovalo některý ze speciálních datových tarifů téměř 250 tisíc zákazníků. Celkově ale podle mluvčího Vlastimila Sršně využívá připojení v rámci svých standardních tarifů kolem jednoho milionu zákazníků. „Využívají k připojení své standardní tarify, ať už v podobě takzvaného internetu v mobilu, pro stahování e-mailů do mobilního telefonu anebo blackberry, přístup na WAP a podobně,“ upřesňuje Vlastimil Sršeň. Operátor T-Mobile pak nyní registruje podle manažera internetového byznysu firma Štěpána Tůmy přibližně 800 tisíc uživatelů internetu v mobilu. Čtvrtý operátor U:fon poskytuje pouze mobilní internetové připojení pro počítače. Důvod je jednoduchý – výrobci zatím nedodávají telefony, které by uměly technologii používanou U:fonem využít i pro surfování přímo v mobilu.
Rostoucí důležitost mobilních telefonů ve světě potvrzují i statistiky internetové firmy Seznam.cz. Ta zveřejnila data o podílu uživatelů internetu z „počítačového“ a mobilního světa. A došla k velice zajímavým závěrům – více než čtvrtina návštěvníků portálu Seznam.cz přišla v prosinci 2008 z mobilního internetu. Seznam do této kategorie sice započítává jak přístupy přímo z mobilního telefonu, tak z počítače, který je přes mobilní telefon pouze připojen. I tak ale ilustruje stoupající význam mobilů v budoucnosti. Zkušenosti ze zahraničí, kde podíl „mobilních“ uživatelů internetu dosahuje až čtyřiceti procent ale napovídají, že i v Česku zájem dále poroste.
Porno v mobilu netáhne
Chování uživatelů na internetu v mobilu a počítači se nijak zásadně neliší, ale přesto lze vysledovat určité odlišnosti. „Uživatelé si přenášejí svoje zvyky z internetu v počítači s přihlédnutím ke specifikům mobilního internetu, jako je malý displej a relativně nižší rychlost. Zaměřují se hlavně na hledání zpráv, informací o dopravě nebo e-mail. V poslední době jsou hodně populární komunitní sítě,“ vypočítává Štěpán Tůma z T-Mobilu.
Podle Lukáše Kružberského z Vodafonu je největší zájem o běžné vyhledávání prostřednictvím serverů Seznam nebo Google, posílání e-mailů nebo chatování. „Překvapil nás velký zájem o komunitní sítě a naopak relativně menší zájem o zpravodajství,“ dodává Kružberský. Uživatelé internetu v mobilu jsou podle něj navíc zatím i „slušnější“.
Žebříčkům návštěvnosti totiž na rozdíl od klasického internetu nevévodí erotické stránky. Zatímco se v první desítce nejoblíbenějších webů umístily hned čtyři komunitní, jediná lechtivá stránka desítku uzavírala. Podle Kružberského ale lidé prozatím neobjevili všechna kouzla nového přístupu na web a preference se budou s časem měnit. Velkou oblibu předpovídá Kružberský například aplikaci Google Mapy, která dokáže v podstatě nahradit i GPS navigaci.
Podle zkušeností operátorů se uživatelé internetu v mobilu nejčastěji rekrutují z věkové skupiny od patnácti do pětatřiceti let. Sledovat statistiky však lze pouze u tarifních zákazníků. Podle Štěpána Tůmy z T-Mobilu tím dochází ke zkreslení, neboť internet hojně využívají i majitelé předplacených karet. U nich je přitom velký podíl právě nejmladších uživatelů. Naopak z hlediska lokality nejsou podle Lukáše Kružberského rozdíly významné.
Budoucnost je v 3G
CHYTRÉ MOBILY ZVLÁDNOU I WI-FI
Při surfování po internetu z mobilního telefonu můžete narazit na problém s místy bez signálu. Pokrytí technologií EDGE sice dosahuje v Česku přes 80 procent populace, rychlejší 3G je však dostupné zatím pouze pro klienty O2 v Praze a Brně. Česko se ale pyšní primátem země s největším počtem Wi-Fi sítí. I na našem trhu je přitom k dostání hned několik takzvaně chytrých telefonů (například iPhone, telefony „vyšší třídy“ firem HTC nebo Nokia), které se umí připojit na internet i přes Wi-Fi. Zvládnou přecházet podle aktuálního signálu z Wi-Fi na EDGE nebo i GPRS. Vzhledem k vysokému počtu přípojných bodů k Wi-Fi v českých městech a vesnicích, které jsou navíc často zdarma, tak právě Wi-Fi může v českých podmínkách posloužit jako prozatímní řešení k rychlému přístupu na internet z mobilu.
V současnosti používají operátoři v Česku pro brouzdání po webu z mobilního telefonu několik různých technologií: GPRS, EDGE a UMTS. Z pohledu zákazníka není ani tak zajímavé samotné fungování jednotlivých způsobů připojení, jako spíše rozdíly v rychlostech stahování dat nebo pokrytí signálem.
Ze tří zmiňovaných technologií je nejdostupnější, ale zároveň i nejpomalejší GPRS. Ta je, zjednodušeně řečeno, dostupná všude, kde se svým telefonem můžete volat. Reálné rychlosti připojení GPRS se pohybují v desítkách kilobitů za sekundu. Přibližně třikrát rychlejší je technologie EDGE. I u ní je přitom pokrytí slušné – Vodafone brzy hodlá oznámit pokrytí 90 procent populace, T-Mobile uvádí 88 procent.
Nejrychlejší, ale s nejmenším pokrytím jsou 3G sítě (UMTS). Teoreticky umožňují připojení o rychlosti několik megabitů za sekundu. Vedle těchto technologií nabízejí operátoři i varianty, jak přes mobil připojit k internetu počítač. Například Telefónica O2 a U:fon vycházejí z technologie CDMA, T-Mobile spustil svou 4G síť. Tyto technologie se však prozatím pro brouzdání po webu přímo v telefonu nepoužívají.
Zatímco technologie GPRS a EDGE mají ve svém portfoliu všichni tři operátoři, 3G síť prozatím spustila pouze Telefónica O2. Její pokrytí navíc doposud zahrnuje jen Prahu a Brno. V loňském roce ale společnost oznámila velké plány – pokrytí dalších 30 měst a dosažení sedmdesátiprocentního pokrytí populace do tří let. Budování 3G sítě oznámil také Vodafone. Prozatím slibuje rychlý internet pro Prahu, kde by ke spuštění 3G sítě mělo dojít v letošním prvním čtvrtletí.
Budoucnost vidí v 3G sítích i Štěpán Tůma z T-Mobile. A to i přesto, že ještě v loňském roce firma tvrdila, že 3G síť spouštět nebude. Nyní je vše jinak. Podle Štěpána Tůmy stálo za původní nechutí firmy k sítím třetí generace především malé rozšíření 3G telefonů. Ty jsou totiž pro rychlé surfování nezbytné.
T-Mobile navíc podle Tůmy čekal na vývoj v oblasti 3G. Zatímco zpočátku dosahovaly 3G sítě jen o málo vyšších rychlostí než EDGE a investice by se tak nevyplatila, nyní už nejvyspělejší technologie umožňuje stahovat rychlostí až 14 megabitů za sekundu.
Stále oblíbenou možností, jak prohlížet internetové stránky, však podle Štěpána Tůmy zůstává takzvaný wap. „Z pohledu unikátních uživatelů zhruba pořád ještě dvě třetiny lidí využívají technologii wap. Souvisí to jednak se zažitými zvyky – wap je tu nejdéle, a jednak s rychlostí. Na většině telefonů střední třídy je načtení přesně formátovaných wapových stránek stále rychlejší,“ tvrdí Tůma. Upozorňuje ale, že je wap doménou hlavně občasných uživatelů a i datový provoz je oproti „volnému“ internetu zanedbatelný. Vysoký podíl zákazníků, používajících wap, má i Telefónica O2. Postupně se však situace má obrátit. Jedním z hlavních důvodů jsou i ceny. Zatímco například u T-Mobile zaplatíte za přenos jednoho kilobajtu přes wap padesát haléřů, kilobajt stažený z volného internetu vyjde jen na pětník.
Naopak Vodafone se po spuštění nabídky internetu v mobilu rozhodl wap „pohřbít“. Lukáš Kružberský přiznává, že tím firma přijde o část výnosů. Díky rychlému nástupu internetu v mobilech ale očekává, že noví uživatelé tyto ztráty rychle nahradí. „Z wapu měli uživatelé strach, nebyli si jisti, kolik za surfování zaplatí. Tím wap internet v mobilech poškodil,“ dodává Kružberský.
Šance i pro internetové firmy
Vedle mobilních společností nechtějí šanci v podobně internetu v mobilních telefonech promeškat ani čistě internetové firmy. Velké portály i specializované weby proto začaly na internetu v mobilech spolupracovat. Podobně jako na internetu jsou velkým lákadlem především výnosy z rostoucího segmentu mobilní reklamy. Ta je nyní pro svou „neokoukanost“ velice úspěšná, pro přesné cílení si nachází oblibu firem, a reklamní experti ji do budoucna předpovídají velký růst.
Nejrazantněji vstoupil do mobilních telefonů portál Seznam.cz. Ten už na adrese m.seznam.cz zpřístupnil čtrnáct svých služeb, mimo jiné třeba e-mail nebo vyhledávání, pro klienty všech operátorů. „V budoucnu bychom rádi měli ke každé webové službě její plnohodnotnou mobilní verzi,“ naznačuje další plány produktový manažer Seznamu Ivan Mikula. Za jednu z priorit označuje internet v mobilech i ředitel pro komunitní služby Centrum Holdings Ondřej Švihálek. Centrum také zpřístupňuje v mobilech svůj freemail, zavedl možnost posílání SMS zpráv z oblíbeného komunikátoru ICQ, či spustil mobilní verzi webu Xchat.cz.
Pozadu nezůstává ani světový internetový lídr Google. Ten také nabízí v mobilech vyhledávání, freemail nebo on-line prohlížení obrázků. Jedním z trumfů by mohly v budoucnu být také již zmiňované mapy. „Všechny tyto služby jsou zdarma a samozřejmě v češtině. Uživatel platí pouze operátorovi za přenesená data podle sjednaného tarifu,“ uzavírá marketingová manažerka Google ČR Kateřina Holcmanová.