Prodejci lékárenského zboží se na inetrenetu ročně poperou o půldruhé miliardy a byznys roste
Zatímco běžné lékárny se potýkají už několik let se stagnací příjmů, největší internetové lékárny hlásí dvouciferné nárůsty obratu. Farmaceutické e-shopy sice mají několik základních nevýhod: nemohou prodávat léky na recept, nemohou napřímo poradit. Přesto jejich obliba roste.
Motorem popularity e-shopů, které prodávají léky a zdravotnického zboží, není cena, jako tomu je třeba u elektra. Zákazníci se zkrátka naučili nakupovat na internetu i levnější věci a ztratili k nákupům po webu nedůvěru.
Lékárny jsou nyní součástí podobné vlny, jakou zažívá i obchod s módou nebo s potravinami.
„Vzniká poptávka. Průměrná objednávka u nás má hodnotu jen 1200 korun, ale zákazníci nakupují třikrát za rok,“ popisuje zkušený internetový obchodník Martin Kasa. V roce 2013 přišel s e-shopem Pilulka.cz, který spolupracuje se sdružením 170 lékáren v Česku CoPharm. Měsíční obrat má Pilulka.cz 12 milionů korun a během letoška chce předstihnout první a největší internetovou lékárnu Lékárna.cz.
Rostoucí trh I té se ale daří. Za loňský rok hlásí nárůst tržeb o čtvrtinu a o dalších 22 procent plánuje růst letos. „Lidé začínají oceňovat pohodlí internetových lékáren. Možnosti internetové farmacie zdaleka nejsou vyčerpané,“ tvrdí majitel Lékárny.cz Vladimír Finsterle. Loni utržila Lékárna.cz v Česku a na Slovensku dohromady přes 360 milionů korun. A to už není na internetu žádný trpaslík. „S takovou tržbou se obchod řadí někam na konec první dvacítky všech českých e-shopů, co se velikosti obratu týče,“ uvádí Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.
Legální internetovou lékárnu může u nás provozovat jedině kamenná lékárna s plným vybavením. Od nebezpečných internetových stránek se pozná podle toho, že je registrovaná u Státního ústavu pro kontrolu léčiv. Celkem je jich u nás zhruba dvě stě, ale přibližně polovinu všech tržeb si rozděluje trojka silných hráčů. Kromě Lékárny.cz a nové Pilulky.cz jsou to internetové lékárny DocSimon a Dr. Max, které ovládá investiční skupina Penta. Obrat měly loni 150 milionů korun. Celkem se podle investora Kasy na tuzemském internetu prodává lékárenské zboží včetně doplňků stravy, dětské výživy a podobně za 1,5 miliardy korun ročně.
Moderní země Největší internetové lékárny mají každá trochu jinou strategii. Zatímco Dr. Max těží z propojení se sítí kamenných lékáren (osobně si zákazníci vyzvedávají 75 procent objednávek), Lékárna.cz má svůj sortiment rozšířený o drogerii a volně prodejné léky u ní dnes tvoří jen třetinu obratu. S novým internetovým e-shopem má podle informací týdeníku Euro brzy přijít také druhý největší lékárenský řetězec Benu.
Zvrat by mohlo přinést uvolnění internetového prodeje léků na recept, to se ale zatím nepřipravuje. Hlavně z bezpečnostních důvodů. Pro internetové lékárny je to přesto klíčové téma. „Až čeští pacienti docení e-recepty a zákon umožní zásilkový výdej léků, teprve potom postoupíme mezi moderní země Evropské unie. A u toho musí Lékárna.cz být,“ říká Finsterle.
Naopak podle Kasy se možnost prodeje léků na recept přes internet hned tak neotevře. „Nebude se otvírat, úplně by to změnilo trh a postavení lékárníků. Z každé ordinace doktora by se mohla stát výdejna, zlikvidovalo by to farmacii,“ míní Kasa.
I při zachování současných pravidel ale vidí internetoví obchodníci budoucnost lékáren na českém webu jednoznačně pozitivně. „Nebude to takový nástup jako u elektra, kde je dnes internet dominantní. Tak výrazně se lékárenství nezmění, vzhledem k odbornosti lékárníků v kamenných lékárnách. Lékárenství bude procházet stejným trendem k elektronizaci, ale pomaleji,“ míní Kasa.
I při zachování současných pravidel ale vidí internetoví obchodníci budoucnost lékáren na českém webu jednoznačně pozitivně.
O autorovi| Adéla Čabanová, cabanova@mf.cz