Zavedení eura se nám, zdá se, neustále vzdaluje. Důvodů je dost, ale argument, že ještě všechny peníze nebyly vyprány, je stále aktuální. Komu nestačí sílící česká koruna, bude se muset poohlížet po jiné měně. Kam jinam bychom se měli podívat než na internet?
Peníze tam najdete snadno. Mezi virtuálním dolarem ze světa Second Life a skutečným dolarem už existuje reálný směnný kurz. Jestli jej ovlivňuje recese nebo současný vítr na světových burzách, nevím. Musíme si dát pozor, některé internetové měny už zanikly, a protože nemají reálnou podobu, nemají ani cenu fazolí, které reprezentovaly. Platba za to, že kliknete na nějaký web nebo inzerát, se také vypařila. Je podstatně levnější a snazší kliky generovat automaticky počítačem. Nicméně není důvod k obavám. Jednak někdo opravdu reálné peníze vydělává, podívejte se na Google. Jiný spíše touží vydělávat jako Microsoft a pokukuje po akvizicích, které to umožní. Přímo na nás vydělávají i internetové obchody, nemluvě o erotickém a porno průmyslu. Legálně si stáhnout muziku také vytahuje nemalé částky z naší kapsy. Měsíční poplatky za připojení padají do kapes provozovatelů sítí.
Nové trendy peer to peer (P2P) vytvářejí značný potenciál i pro nás, kteří máme ke gigantům daleko. Nemusíme kvůli tomu ani na internetu podnikat. Systémy správy mikropůjček jsou na světě a jsou výhodné jak pro dlužníky, tak pro věřitele. Doba, kdy budeme placeni za zprostředkování kontaktu do naší sociální sítě nebo za prodejní tip, se blíží. Určitě jsme na něco odborníky, nemusejí to být ani konzultační služby, stačí, že umíme vyčistit skvrny od čokolády nebo vyhnat z domu mrňavé mravence. Dovedu si představit, že to někdo ocení. Ani naše kladné doporučení k nákupu toho či onoho foťáku nebo k návštěvě útulného hotýlku, přece nemusí být zadarmo. Proč bychom měli platit za to, že navštívíme něčí web? Otevřených dveří je takový nadbytek, že bychom si měli nechat platit za to, že někam vstoupíme. Stačí jen obrátit směrovku financování. Náš „nákupní profil“ má také velkou cenu. A co teprve internetový lobbing, tam leží určitě víc než proslavených pět na stole v českých. Když už si nedokážeme chránit soukromí, je na čase prodávat informace o našich choutkách a zálibách. Jsou to malé částky, ale když se podíváme třeba na úspěch mikropůjček, solidní základy nové ekonomiky P2P jsou na obzoru. Informace mají prostě cenu, tak se nevzdávejte tak snadno svých bytů.