Financování veřejné infrastruktury nemusí být vázáno jen na vlastníky, ale i na provozovatele
Investice do infrastruktury představují zásadní výdaj i dlouhodobý dopad do hospodaření jejich vlastníka. Často je rozvoj infrastruktury rozhodující měrou financován dluhem, zejména od bankovních institucí.
Všechny velké banky v České republice financují jak páteřní veřejnou, tak i drobnější soukromou infrastrukturu. V oblasti té veřejné mají stále bohužel příležitost financovat pouze její vlastníky nebo zřizovatele, tedy zejména města, obce a kraje.
Tomu, kdo peníze půjčuje, se říká věřitel.
Toto slovo často vyvolává negativní pocity, přestože původní význam je odvozený od slova víra, tedy důvěra v dlužníka a jeho slib, že závazek uhradí. Samozřejmě dnes nemůže jít jen o pouhý slib. ČNB a ECB jako bankovním regulátorům a ani našim akcionářům a obchodním partnerům by jistě nestačilo, kdybychom věřili pouze slibu.
Proto schopnost každého dlužníka uhradit své závazky pečlivě analyzujeme. Půjčujemeli veřejným institucím, zkoumáme pouze jejich majetek, příjmy, výdaje, závazky a pohledávky. Proč se ale tak málo financuje komplexně s tím, abychom mohli věřit i provozu a významu financované infrastruktury? Vždyť co je pro obec důležitějšího než fungující nemocnice, škola, hromadná doprava, vytápění? Obec bez infrastruktury je pouze prázdné slovo.
Už i u nás se ale najdou případy, kdy banky mají možnost financovat rozvoj veřejné infrastruktury podložený důvěrou v její realizaci, provoz a udržitelnost. Je to však zatím ve vzácných případech, kdy si zřizovatelé již uvědomili, že je pro ně účelnější zaměřit se na účel infrastruktury než na její výstavbu a provoz. Soustředí se na přesnou definici služby, kterou má daná infrastruktura občanům poskytovat, její kvalitu, cenu a vymahatelnost. Vlastní realizaci a provoz infrastruktury ponechávají třetím stranám, pro které je to hlavním předmětem podnikání. Přitom jsou ale zřizovatelé samozřejmě dokonale schopni si ochránit svá práva k infrastruktuře a dosáhnout průhledné soutěže s ohledem na nejlepší možnou hodnotu za peníze.
Nejenom v zahraničí, ale už i v Česku si zadavatelé stále více uvědomují, že realizace a financování veřejné infrastruktury prostřednictvím například tzv. koncesních schémat přináší úspory, kterých lze jinak velmi těžko dosáhnout. Rozvoji veřejné infrastruktury v současnosti nahrávají také extrémně nízké úrokové sazby, vysoká likvidita bank i investičního sektoru a dostatečné kapacity stavebních firem.
O autorovi| JAN TROJĺK ředitel projektového financování ČSOB