Gibraltarská firma WheelTug se chystá počátkem roku 2013 vstoupit na pražskou burzu
Kolem půl milionu dolarů ročně na jednom letadle se dá ušetřit instalací silného elektromotoru do předního kola dopravních letounů. Alespoň takovou vizi má společnost WheelTug registrovaná na Gibraltaru.
Převratné elektromotory testuje společnost mimo jiné na pražském ruzyňském letišti. Jedním z jejích manažerů je bývalý vojenský pilot, náměstek ministra obrany a posléze výkonný ředitel strategického plánování a rozvoje Českých aerolinií Jan Váňa.
Třetí motor Současné dopravní letouny neumějí samy couvat. S mnoha pohyby po letištní ploše jim musejí pomáhat tahače, jejichž pořizovací cena se pohybuje od pěti do deseti milionů korun. Letadla s vynálezem firmy WheelTug tahač nepotřebují.
Každé letadlo má takzvaný třetí motor – přídavnou pohonnou jednotku (APU), která je startérem a generátorem pro hlavní motory. „Piloti přijdou do kabiny, potřebují si rozsvítit přístroje, cestujícím běží klimatizace a tak podobně, ale hlavní motory ještě nebyly nastartovány. V běhu je pouze třetí motor, který má řádově o osmdesát procent nižší spotřebu. A právě tento zdroj používáme k napájení našeho elektromotoru pohánějícího přední kolo letadla, zatímco hlavní motory se nahodí až těsně před odletem,“ vysvětluje inovaci Váňa.
Na projektu participují Letiště Václava Havla Praha a Řízení letového provozu. Testování se v roce 2010 provádělo i na boeingu společnosti Travel Service na ruzyňském letišti, kde se ještě používal externí zdroj napájení.
V létě letošního roku pak finišovalo na boeingu společnosti Germania, v němž už byl použit prototyp napájený z APU. „Nejprve byly provedeny testy, kdy jsme měřili parametry, jakých by mělo toto zařízení dosahovat. Na základě výsledků pak byl vyroben prototyp, který tu byl na testování. Teď už by to mělo směřovat k certifikaci a výrobě,“ popisuje Libor Kurzweil z Prague Airport Consulting.
WheelTug představuje technologii silného elektromotoru, který se dá použít nejen v letectví, ale i v automobilovém průmyslu nebo na železnicích. „Je to extrémně silný elektromotor. Myšlenka, jak pohybovat letadlem, které jezdí po zemi, bez strašně neefektivního využití hlavních motorů, existuje už dlouho. Ale ještě nikomu kromě nás se nepodařilo tento projekt realizovat. My jsme s letadlem schopni jezdit do padesáti kilometrů v hodině, což na letišti stačí, tam nemusíte svištět stopadesátkou,“ tvrdí Jan Váňa.
Přestože se jedná o vynález, který zatím není oficiálně homologován, natož aby se prodával, zájem o něj je prý obrovský. Firma WheelTug už získala objednávky na 285 letadel. Ozvaly se Alitalia, KLM, Onur Air, Jet Airways, El Al Israel Airlines nebo Israir Airlines. Levnější minuty na zemi „Suma půl milionu dolarů ročně představuje pro spoustu aerolinek otázku života a smrti. Úspory v Paříži nebo na londýnském Heathrow budou samozřejmě vyšší než v Praze nebo na Mallorce, ale není to jen o úsporách paliva, ono to i šetří čas. Například pro nízkonákladové dopravce je každá minuta na zemi ztracená, protože čekáte na připojení a pak odpojení tahače. Šetří to palivo i hlavní motory, jejichž cena činí v porovnání s cenou celého letadla přibližně třetinu,“ uvádí Jan Váňa.
Momentálně se čeká na průběh certifikace elektrické poháněcí jednotky u Federálního úřadu pro letectví USA a Evropského úřadu pro letectví, skutečná výroba je vzdálena zhruba rok a půl. „Původní předpoklad uvedení do provozu bylo první čtvrtletí 2013, ale teoreticky by se to v provozu mohlo objevit v roce 2014,“ potvrzuje Libor Kurzweil.
Samotná montáž bude probíhat v hangárech aerolinií anebo údržbových centrech, letadla se nebudou muset zbytečně draze přepravovat do výrobních závodů a ani neprojdou zásadními zásahy do konstrukce. „Je to dodatečně montované zařízení, které lze instalovat do letadla, které už létá,“ popisuje Váňa. V Česku se zřejmě nic z elektromotorů do předních kol letadel vyrábět nebude.
Motory chce WheelTug dodávat aerolinkám na operativní leasing. Pokud se na jednom letadle ušetří půl milionu dolarů, zaplatí zákazníci polovinu z dosažených úspor, tedy splátku 250 tisíc dolarů ročně. „Aerolinky nemají investiční peníze. Je to obchod výhodný pro obě strany,“ prohlašuje Váňa.
Vývoj elektromotoru WheelTug už zaujal i konkurenci. O podobný produkt se snaží zaběhnutí výrobci leteckých technologií, jako je americký Honeywell anebo francouzský Safran. „Ale my na tom máme více než sedmdesát patentů,“ podotýká Váňa.
Výhradně soukromým investorům Společnost WheelTug zatím do výzkumu a vývoje prototypu elektromotoru pro přední kolo letadel investovala přes 50 milionů dolarů. Umožnila jí to především skutečnost, že je dcerou americké investiční firmy Borealis, rovněž se sídlem na Gibraltaru.
„Borealis je firma zaměřená na vyhledávání nových progresivních technologií a jejich zavádění na trh. Pokud se některé z těchto technologických objevů podaří do roka dotáhnout k zákazníkům, mohlo by to být něco, jako když Tom Hanks ve filmu Forrest Gump říká: Koupili jsme akcie nějaké ovocnářské firmy,“ naráží Jan Váňa na investici hlavního hrdiny snímku do společnosti Apple. „Jde například o speciální články, které dokážou využívat energii například z lidského tepla a měnit ji na elektrickou energii. Některé technologie jsou ve stadiu vynálezů, patentů. Jiné jsou po technických zkouškách ve stadiu uvádění na trh. A jedním z nich je i WheelTug,“ říká Jan Váňa.
Borealis je podle Jana Váni čistě privátní společností akcionářů, financování projektu probíhá formou prodeje akcií konkrétní firmy soukromým investorům. „Pravidelně vydáváme private placement memorandum, na jehož základě prodáváme akcie, které si nakupují investoři. Akcie jsou sice obchodovatelné neveřejně, ale lidi je stejně kupují, mimo jiné i proto, že je pravidelně informujeme o našem postupu a výsledcích. Máme i několik malých akcionářů z Česka. Nikdo z našich akcionářů přitom nedrží víc než deset procent. Je to úplně čistý byznys budoucnosti,“ dušuje se Váňa.
Společnost Borealis, jejíž pink sheet akcie se prodávají na newyorské burze, se chystá do konce března roku vstoupit také na pražský trh s cennými papíry. Jak říká Jan Váňa, emise by neměla být klasickým IPO, na trhu by měly být nabídnuty zalistované akcie.
Vstup prý nyní posuzuje ČNB.
50 milionů dolarů již investovala firma WheelTug do výzkumu a vývoje prototypu elektromotoru pro přední kolo letadel
O autorovi| Jan Hrbáček, hrbacek@mf.cz