Menu Zavřít

Investory nepřekvapujeme

31. 10. 2002
Autor: Euro.cz

Nejperspektivnější je Čína, říká viceprezident Sybase

Po asijském kontinentu je Evropa druhým nejperspektivnějším regionem v oblasti informačních technologií, tvrdí senior viceprezident společnosti Sybase Raj Nathan. Je zodpovědný za strategické řízení firmy v oblastech tradičních databází. Velký potenciál vidí zejména v Česku, Polsku a Rusku. Budoucnost IT spatřuje především v řešení infrastruktury pro elektronický obchod. „To je oblast, v níž lze v současné době generovat velmi zajímavý zisk, a především tam je budoucí potenciál celého byznysu informačních technologií. Proto se na toto odvětví primárně soustřeďuje i naše firma,“ uvedl Raj Nathan v rozhovoru pro týdeník EURO.

EURO: Na prvním místě, pokud jde o perspektivy vašeho byznysu, vždy jmenujete asijsko-pacifickou oblast. Můžete svůj názor blíže specifikovat? NATHAN: Nejrychleji v současné době roste Čína, která do IT masivně investuje. Pro nás je to velmi významný trh, samozřejmě vedle Evropy, která si v posledních zhruba dvou letech z hlediska Sybase vede také velmi dobře.

EURO: Ve kterých odvětvích vidí Sybase největší prostor pro svůj růst? NATHAN: Telekomunikace jsou částí trhu, který velice dobře roste. Například právě v Číně jsme byli před dvěma roky za Oraclem, minulý rok jsme s ním byli na stejné úrovni, a myslím, že tento rok ho předběhneme. Trh mobilních komunikací - i když se vyvíjí rychle - v poslední době poněkud zpomalil, plánovaný nárůst se nekonal. Nyní se ale opět zdá, že přichází oživení.

EURO: Co můžete říci o finanční situaci Sybase? NATHAN: Nepotřebuji mnoho místa na popis, je to velice dobré. Globálně jsme zdravá a silná firma, máme čistou rozvahu, naše investory nečekají žádná překvapení. Jsme stabilně výděleční, generujeme dost peněz v hotovosti a máme slušné peněžní zásoby.

EURO: Na základě vašich odpovědí se může zdát, že nemáte žádné problémy, co vás žene dopředu? NATHAN: To, že jsme dobří a vyděláváme nebo že máme zdravou účetní uzávěrku, neznamená, že jsme spokojeni. Chceme, aby náš byznys rostl a chceme být dvoumiliardovou společností do tří nebo čtyř let. Navíc v oblasti softwaru nemůžete být spokojeni – když se uspokojíte, jdete z kopce.

EURO: O produktech Sybase se říká, že jsou nejsilnější ve finančním sektoru. Jakým směrem se chcete na těchto trzích dál vyvíjet? NATHAN: Jestliže se podíváte na jakýkoli segment bankovnictví, obchodů s cennými papíry a pojišťovnictví a s tím spojený nárůst objemu dat v posledních deseti letech, vidíte značný růst. Vedle nárůstu kapacit a správy dat je třeba investovat také do integrace systémů i aplikací. Právě to je směr, na který se v poslední době zaměřujeme, a samozřejmě se zajímáme také o specifické aplikace pro celý bankovní a finanční trh.

EURO: Kam strategie firmy vůbec míří? NATHAN: Soustřeďujeme se na segment růstových trhů: již zmíněnou infrastrukturu pro e-byznys, mobilní řešení a také na jednotlivé vertikální segmenty a na řešení infrastruktury, které tento růst pohánějí. Toto jsou hlavní trhy, které rostou nejméně o 25 procent ročně. Kdybych to chtěl zjednodušit, řeknu, že se soustřeďujeme na segmenty, které rostou minimálně dvakrát rychleji, než by měl být pravidelný růst naší společnosti.

EURO: A v oblasti produktů? NATHAN: V letošním roce šly hlavní investice do řešení pro telekomunikace. Příští rok se pravděpodobně zaměříme na zdravotnictví a bankovní sektor. Stále také věnujeme hodně energie na databáze, portály a integrační technologie.

EURO: Koho považuje za největší konkurenci nebo partnery a v čem je Sybase lepší? NATHAN: Naší největší konkurencí je jednoznačně IBM. Ale jsou momenty, kdy jsme lepší. Za prvé určitě z technologického pohledu - pracujeme s „více“ otevřenými prostředími a jsme v tom velice úspěšní. Lepší služby jsme pravděpodobně schopní poskytnout i z pohledu podpory zákazníka. To neznamená, že IBM nepodporuje zákazníky dobře - naopak, ale protože jsme menší, můžeme nabídnout více soustředěnou pozornost.

EURO: A v čem je naopak IBM lepší? NATHAN: Je to velká firma, má široké portfolio produktů i služeb, je všestrannější, může poskytnout komplexní řešení, nabízí vše od hardwaru až po koncové služby a aplikace. Takže jejich schopnost řešit problémy velkých podnikových zákazníků je mnohem lepší.

EURO: Jste v nových segmentech, které jste jmenoval, schopní IBM vůbec dohnat? NATHAN: Již dnes s IBM úspěšně soupeříme, a myslím, že tak tomu bude i v budoucnosti. Každý máme své spokojené zákazníky, produkty jsou konkurenceschopné, klienti opravdu nemají důvod proč odejít ke konkurenci. Konkurence pronikne do vaší oblasti, když má lepší technologii nebo když neuspokojíte zákazníkovy potřeby.

EURO: Jak jste spokojeni s tím, že vaše firma není v Česku přímo zastoupena, ale působíte v zemi formou distributora? NATHAN: Podnikání samostatné pobočky v Česku nás těší - má výborné výsledky i stejné cíle pro další dva roky jako Sybase: zvyšovat příjmy, rozšiřovat portfolio produktů a zlepšovat služby. Zvyšování příjmů a rozšiřování zákaznické základny na nových územích je to nejdůležitější. Jsme sice rádi, jak se nám dařilo v posledních dvou nebo třech letech, ale to nám nestačí. Chtěli bychom získat 80 procent českého trhu. Takže všichni napínáme síly tímto směrem.

EURO: Počítá tedy Sybase s investicemi do českého trhu či marketingu? NATHAN: V zemích, jako Česká republika, Polsko nebo Rusko, intenzivně rostou investice do IT technologií. Takže pro nás v nich existují ohromné možnosti. Hodláme investovat peníze všude tam, kde věříme, že je nějaký tržní potenciál. Je to velice jednoduché: toto je způsob, kterým investujeme.

ebf - tip - debata

EURO: Někteří vaši přímí i nepřímí konkurenti zde masově investují, není to pro Sybase určitý deficit, nedostatek? NATHAN: Je to vždy výzva, když s vámi silnější soutěží. Neplatí to pouze pro softwarový průmysl, platí to pro každý průmysl, pro vaše obchody i pro naše obchody. Vždy existují silnější, kteří s vámi soutěží – mají více zdrojů, za kterými chtějí jít. Ale protože mají více zdrojů, práce musí být soutěživá, o tom nemůže být pochyb. Což ovšem neznamená, že to vzdáme, pro to není žádný důvod, není žádný důvod tvrdit, že zde nemůžeme přežít. Dokonce i IBM ve svém mainframe odvětví má více než 84 procent tržního podílu. A ve zbývajících šestnácti procentech je šest firem, které profitují, multimilionové firmy, které dokážou žít ziskově v tomto prostoru.

EURO: Jaké je tedy české zastoupení Sybase v porovnání s Polskem a ostatními východoevropskými zeměmi? NATHAN: Jedno ze tří největších. Tempo růstu v Česku v posledním roce činilo osmnáct procent.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).