Firma bude do konce letošního roku připravena k prodeji
Dohoda o vyřešení pohledávek elektrárenské společnosti ČEZ za inženýringovou firmou Škoda Praha, generálním dodavatelem technologie pro jadernou elektrárnu Temelín, se prý již blíží. Představitelé obou podniků se nyní snaží dohodnout na konečném znění, které by mělo být připraveno letos v květnu tak, aby se k němu mohli vyjádřit akcionáři Škody Praha na červnové valné hromadě. Rozhodujícím vlastníkem Škoda Praha je s podílem 55 procent na základním jmění stát, 30 procent drží ČEZ a desetinu firma Škodaexport. „Není to však jen o tom, jak velkou část svých pohledávek bude ČEZ kapitalizovat, ale snažíme se upravit také ostatní závazky vyplývající z minulosti a zasahující do budoucnosti, například otázku garancí za druhý blok Temelína,“ upřesnil generální ředitel Škody Praha Jiří Hurych.
Jde přece o Temelín.
ČEZ je ve svých prohlášeních o poznání zdrženlivější a zdráhá se poodhalit roušku reality. „Nicméně rámcová dohoda o principech existuje, teď je však nutné naplnit ji konkrétními body, a to je trochu horší,“ konstatoval mluvčí ČEZ Ladislav Kříž. Zopakoval, že elektrárenská společnost rozhodně nehodlá být majoritním vlastníkem inženýringové firmy, takže v úvahu přichází podíl na základním jmění maximálně 49,9 procenta. Všichni zúčastnění si však uvědomují, že na zdárném vyřešení pohledávek společnosti ČEZ, které se pohybují okolo 600 milionů korun a které vyplývají z prodlevy ve spouštění Temelína, závisí budoucnost Škody Praha. Její záchraně by tedy nic v cestě stát nemělo, a tuto snahu respektují i akcionáři. „Mám signály od vlastníků, že chtějí společnost stabilizovat,“ uvedl Hurych. Mluvčí Fondu národního majetku (FNM) Zuzana Opletalová potvrdila, že stát podporuje restrukturalizaci společnosti, aby byla schopná plnit zakázky pro Temelín a čínskou elektrárnu Šen-tchou.
Škoda kontra Škoda.
Známkoprávní spor s plzeňskou Škodovkou však zřejmě tak jednoduchý už nebude. Protože Škoda Praha uznává, že nemá šanci v rozepři zvítězit, na první pohled by ani v tomto případě po ocenění pohledávky nic nebránilo přeměně na akcie. „O této formě narovnání sporu uvažujeme a jednáme o tom s představiteli Škody Praha,“ uvedl generální ředitel Škody Holding Martin Roman. Jeho verzi potvrdil i Hurych. Dodal však, že se snaží připravit pro akcionáře i další varianty řešení: „Kapitalizace je jen jednou z cest, existuje více možností, například se můžeme známky vzdát, ale uznávám, že by se nám bez ní těžko žilo.“ Proti kapitalizaci je například minoritní akcionář Škodaexport. „Škodaexport se nedomnívá, že by snaha vyřešit spor o značku formou kapitalizace pohledávky, která by vznikla vyčíslením hodnoty používání jména Škoda pražskou společností, znamenala dobré řešení,“ uvedl náměstek společnosti Zdeněk Šíma. Přeměna pohledávky na akcie se tedy může ještě zkomplikovat.
Těsně nad propastí.
To však nejsou zdaleka všechny boje, které na inženýry pražské Škody čekají. Podnik totiž balancuje na okraji propasti, tržby v posledních letech stále klesají, kumulovaná ztráta se prohlubuje. Ředitel Hurych, který firmě šéfuje od konce loňského roku, se pustil do tvrdé restrukturalizace. Budoucnost však i přes značně problematické finanční poměry vidí příznivě. „Ve firmě je velmi dobré technické jádro, tedy know-how a odborní pracovníci, mým úkolem je zkvalitnit jejich zázemí, oblast obchodu a nákupu a celkově firmu nastavit na západní standardy,“ potvrdil ředitel.
Protože letošní tržby klesnou na tři miliardy korun, což je polovina loňského výsledku, bylo nutné radikálně snížit počet zaměstnanců, a to téměř o polovinu, na 350 lidí. Současné zakázkové náplni se úměrně přizpůsobuje i výše ostatních nákladů. Cílem je zdravá společnost soustřeďující se na komplexní inženýring zvláště pro energetické celky. Pak prý ani nebude problém dohodnout s bankami financování zakázek.
Až restrukturalizace skončí, přijde na řadu due dilligence, které odkryje reálnou hodnotu ozdravené Škody Praha. Správný okamžik na zpracování analýzy by měl přijít již za šest až devět měsíců. Teprve pak se začne hledat vhodný kandidát na koupi. „Ačkoliv se po kapitalizaci vlastnické poměry podniku změní, stát stále bude mít rozhodující slovo. O dalším postupu, zda se bude hledat pro firmu partner u nás nebo v zahraničí, nebo zda se firma třeba zestátní, rozhodnou jen a jen akcionáři,“ zdůraznil Hurych.
Nicméně již nyní se opatrně hlásí první zájemci. „Rozhodně nám nejsou lhostejné budoucí vlastnické poměry Škody Praha, s níž již tradičně velmi úzce spolupracujeme,“ nesměle naznačil Martin Roman. Pokud by se plzeňské Škodovce podařilo kapitalizovat svoji pohledávku, cestu ke koupi pražské firmy by jí to rozhodně usnadnilo. Opletalová jen stručně doplnila, že Fond národního majetku privatizaci podniku zatím nemá na pořadu dne.