Oficiálního uvedení se v Česku dočkáme nejdříve na podzim
Tisíce a možná i desetitisíce Čechů již vlastní a aktivně používají mobilní telefon iPhone, přístroj z dílny americké firmy Apple, ačkoliv ho v nabídce nemá žádný z tuzemských mobilních operátorů. Telefon se oficiálně prodává jen v USA, Velké Británii, Francii a Německu, avšak čeští maloobchodní prodejci telekomunikační techniky nalezli způsob, jak populární přístroj do Česka dovézt, odblokovat, nainstalovat do něj český software a se solidní marží jej prodat koupěchtivým zákazníkům. Šedý dovoz - termín, který se snad naposledy používal v tuzexových dobách – tak znovu ožívá. A to „jen“ kvůli telefonu, který jako mobil vlastně příliš ani nevypadá…
„Toužil jsem po něm, nehodlal jsem, a ani nyní nehodlám čekat, až se některý z českých mobilních operátorů uvolí přistoupit na podmínky Applu. Tak jsem ho koupil ze šedého dovozu. Odblokovaný, bez záruky, ale s českým softwarem a především - plně funkční. Stál mne 16,5 tisíce korun,“ říká spolumajitel jedné PR agentury.
Podobných příběhů, kdy se movitější Češi rozhodli pořídit iPhone, ačkoliv se tento mobil v Česku ještě oficiálně neprodává, je celá řada. Lidé obětují záruku, kterou odblokováním telefonu ztrácí, a ochotni zaplatí sumu, která oficiální cenu (399 amerických dolarů – tedy asi sedm tisíc korun) přesahuje více než dvojnásobně.
Sdílení tržeb.
Možná je to velmi chytrá prodejní strategie, možná jen Apple dostatečně neodhadl poptávku po iPhonech, ale ze všeho nejpravděpodobnější variantou je snaha Steva Jobse, šéfa Applu, vytěžit co největší podíl ze zisku svých obchodních partnerů, kteří budou iPhony provozovat v mobilních sítích. Jen těžko si lze jinak vysvětlit, proč se Apple téměř tři čtvrtě roku po oficiálním uvedení iPhonu, nesnaží dobýt co nejvíce mobilních trhů, a prodává nejžádanější telefon poslední doby jen ve čtyřech zemích světa. „Apple zvolil cestu prodeje iPhonu se závazkem na nějakého operátora v dané zemi s tím, že dostává od telekomunikační firmy určitá procenta z tržeb tarifních programů, které si majitelé iPhonů u operátora „musejí“ objednat, pokud chtějí tento telefon využívat,“ vysvětluje Vladimír Kesl ze společnosti Macwell, která vytvořila českou softwarovou lokalizaci iPhonu.
Revenue sharing, tedy sdílení tržeb, jak je tento proces nazýván, je v dnešním světě mobilního byznysu poměrně ojedinělým jevem. Nicméně podtrhuje fenomén iPhonu, který se rozšířil po celém světě. Právě tvrdé vyjednávání mezi Applem a mobilním operátory uvedení iPhonu do více zemí zdržuje, přičemž je pochopitelné, že Česká republika se zhruba 11,5 milionu uživatelů mobilů není na seznamu priorit Applu. Časopis BusinessWeek uvádí v aktuálním vydání, že americký mobilní operátor AT&T, který je exkluzivním partnerem Applu pro iPhone ve Spojených státech, platí firmě Steva Jobse deset dolarů (tedy asi 180 korun) měsíčně za každého předplatitele datových služeb spojených s iPhonem. Při dvouleté délce kontraktu, která je v případě amerických majitelů iPhonů nejčastější, tak AT&T odvede Applu asi 240 dolarů, tedy přibližně 4300 korun (více na straně 90).
Šedé importy.
Kdy a u jakého mobilního operátora bude možné iPhone koupit oficiálně v České republice, zatím není vůbec jasné. Christophe Chastan, šéf společnosti Czech Data Systems (CDS), jež je výhradním zástupcem Applu na českém trhu, nemá tušení, kdy by mohl být mobil v Česku oficiálně uveden. „Ptá se mne na to každý den spousta lidí, ale já bohužel o dostupnosti iPhonu v ČR nic nevím. My jako české zastoupení Applu nemáme s vyjednáváním s mobilními operátory nic společného. Čekáme, s kým se vedení korporace dohodne,“ vysvětluje Chastan. CDS v případě hudebních přehrávačů iPod a počítačů iMac či MacBook, zajišťuje lokalizaci, tedy „počeštění“ produktů, a distribuci. Je pravděpodobné, že bude firma oslovena i v souvislosti s prodejem iPhonů. Do té doby ale musí čeští zájemci o multimediální mobil využít takzvaných šedých dovozů - pořídit si přístroj v cizině (například prostřednictvím aukční síně eBay, kde se iPhone prodává za cenu kolem deseti tisíc korun včetně poštovného do Česka), nebo si ho koupit u prodejce, který iPhone dovezl obdobnou cestou sám. „Na internetu jsem našel několik obchodů nabízejících iPhone, jak jsem ale následně zjistil, řada z nich měla přístroj vyprodaný. Asi až pátý obchodník pod názvem Mobily Tomáš mi řekl, že si pro něj mohu přijet. Byl to malý krámek v pražských Holešovicích, prodavač před mýma očima iPhone vybalil z originální fólie, odblokoval a nainstaloval do něj češtinu. Trvalo to pár minut,“ popisuje již zmiňovaný manažer, jak si pořídil svůj iPhone. „V regálu jsem viděl dalších deset patnáct iPhonů, původem pravděpodobně z USA a z Německa,“ dodává.
Kreditka nutná!
Podobným způsobem se do Česka dostalo již několik tisíc, možná i desítek tisíc mobilů s nakousnutým jablkem ve znaku. Konkrétní sumu si však nedovolí nikdo ani odhadnout. Malí obchodníci prokázali velkou obchodní zdatnost a šikovně zareagovali na poptávku po „fenoménu iPhone“. Zato individuální dovozy, kdy si lidé přístroj přivezou ze služební cesty či nechají poslat od známých, nejsou příliš rozvinuté. Petr Dobrý, manažer plzeňské společnosti Kerio, jež pro iPhone vyvinula program pro přístup do e-mailových schránek, tvrdí, že masovějšímu rozšíření individuálních importů brání tvrdá prodejní politika Applu.
„Transakce je možné platit pouze prostřednictvím kreditních karet a počet koupených přístrojů je omezen na dva. Jednoduché není ani odemčení přístroje, vyžaduje to určité zkušenosti,“ říká Dobrý. „Individuálně dovezený iPhone se musí odblokovat hned dvakrát – nejprve pro obejití aktivace přes mobilního operátora a možnosti nainstalovat vlastní aplikace, podruhé pro umožnění použití jiné SIM karty než té oficiálně určené,“ dodává. Vladimír Kesl z Macwellu zdůrazňuje, že ne každý iPhone se při odblokování chová stejně a odemykání bez potřebných softwarových znalostí považuje za hazard. „Nezřídka se stává, že zachraňujeme telefon, který byl takovýmto pokusem zcela úplně zablokován a poškozen,“ tvrdí. Radka Koudelová z marketingu CDS navíc upozorňuje, že odblokováním iPhonu ztrácí zákazník záruku, takže se případná oprava mobilu z šedého dovozu může majiteli pořádně prodražit.
Růžoví, nebo modří?
Stejně jako oficiální zastoupení Applu, mlčí o možném termínu spuštění prodeje českého iPhonu i mobilní operátoři. „Vyjednávání s Applem mají na starost zástupci vedení skupiny T-Mobile International, česká pobočka není jediná. kdo má o iPhone zájem,“ říká Jitka Pacolová z T-Mobilu. „Růžového“ operátora může při vyjednávání zvýhodňovat fakt, že jeho německá sestra prodala od loňského listopadu přes 70 tisíc iPhonů; obdobně je na tom česká pobočka Telefóniky, jež se může opřít o fakt, že iPhony prodává operátor O2 ve Velké Británii. „Teoreticky nám to může pomoci, ale prakticky stále záleží na samotném Applu jakého partnera si zde vybere, respektive s kým se dohodne na podmínkách výhodných pro něj,“ říká Martin Žabka z O2. Pokud se bude iPhone v Česku oficiálně prodávat, je jasné, že ho svým klientům nabídne právě T-Mobile nebo O2, třetí operátor - Vodafone – totiž ohlásil, že o zařazení iPhonů do svého portfolia momentálně vůbec nezvažuje. Celosvětové vedení Vodafonu se prý navíc netváří příliš nadšeně na systém „revenue sharing“, který Apple doposud po operátorech striktně vyžadoval. Úsměvně se v této souvislosti jeví fakt, že jedním z českých uživatelů iPhonu je marketingový ředitel Vodafonu David Duroň.
Poptávka (ne)dělá nabídku.
Chastan si nemyslí, že by se mohla ze šedých dovozů uspokojit poptávka po iPhonech, dokud nebude telefon oficiálně uveden na český trh. „Je jasné, že určitá část cílové skupiny je již saturována, nicméně stále existuje spousta zákazníků, kteří se bojí jít do šedého importu a iPhone si koupí až oficiální cestou,“ říká Chastan.
Velikost potenciálního trhu netroufá šéf CDS odhadovat, podle Vladimíra Kesla však bude zájem po oficiálních iPhonech minimálně v řádech desítek tisíc kusů. „Existuje spousta lidí, kteří díky iPhonu zjistili, jaké jsou produkty Applu a dost takových si počítač nebo iPod i zakoupilo. Podobně to může fungovat i obráceně. O iPhonu se píše na celém světě, lidé mají vžité, co to je za mobil, jak vypadá, a nakonec i celá situace se šedými dovozy dělá Applu celkem slušnou reklamu. O poptávku bych se tedy vůbec neobával,“ uzavírá Kesl.