Společnost Apple má ale ještě daleko k tomu,...
Společnost Apple má ale ještě daleko k tomu, aby dostihla firmu RIM na lukrativním podnikovém trhu
Když generální ředitel Steve Jobs předvedl 9. června v San Francisku iPhone nové generace, dal jasně najevo, že je rozhodnutý udělat z Applu mnohem většího hráče na trhu mobilních telefonů. Mezi jiným snížil cenu základního iPhonu na 199 dolarů, tedy na polovinu předchozí verze a přesně v souladu s tím, kolik stojí nejvýkonnější telefony konkurentů. Tento krok určitě přiláká nové zákazníky, zvláště ty, které odrazovala vyšší cena. „Každý chce mít iPhone,“ prohlásil Jobs. „Musíme se však postarat o to, aby byl dostupnější.“ Jobs to také myslí vážně, pokud jde o získání přízně podnikových zákazníků. Vedle nižší ceny Apple zvyšuje rychlost, jakou je iPhone schopen přijímat e-maily a další podniková data, a zajišťuje, aby přístroj pracoval s populárními podnikovými e-mailovými programy jako Microsoft Exchange. Společnost dokonce iPhone otevřela, aby pro něj mohli tvořit vlastní programy externí vývojáři softwaru. „Jaksi jsme si odškrtli všechno, co [podniky] chtěly,“ uvádí Timothy Cook, provozní ředitel Applu. Společnost však musí ještě zapracovat na tom, aby se na lukrativním podnikovém trhu stala vážným soupeřem. Apple se pouští do soutěže s firmou Research In Motion (RIM), která stojí za bezdrátovými přístroji BlackBerry, jež jsou dnes tak populární v kancelářích řídících pracovníků. Firma RIM, která už má na trhu obrovský náskok, nabízí podnikovým zákazníkům několik možností, jež Apple zatím nabídnout nemůže. „RIM je skutečně zlatým standardem,“ míní Ken Dulaney, analytik firmy Gartner zabývající se průzkumem trhu. Zvláště významná pro podnikové uživatele je spolehlivost a pružnost firmy RIM sídlící v ontarijském Waterloo. Společnost provozuje vlastní bezdrátovou síť, aby mohla zajišťovat včasné doručování e-mailů. Aby Apple takové služby zvládal, bude se spoléhat na partnery včetně AT&T v USA. Firma RIM se rovněž léta věnovala vývoji možností, jež chtějí podnikoví technologičtí manažeři. „Apple nemá všechny nástroje, které firma RIM za ta léta vytvořila,“ podotýká Shiv Bakhshi, analytik průzkumné společnosti IDC. Technologičtí manažeři mohou například dálkově blokovat na nějakém přístroji BlackBerry fotoaparát nebo Bluetooth, když budou chtít, nebo na přístroji všechno smazat, kdyby se někdy ztratil. Apple tvrdí, že technologičtí manažeři mohou iPhone úplně vyčistit, ale přístroj nemá ty důmyslnější vlastnosti, jaké nabízí RIM. Firma RIM má také počáteční výhodu v získávání důležitého softwaru, aby se na jejích přístrojích mohly provádět podnikové operace. Apple prohlašuje, že si 250 000 programátorů stáhlo vývojářskou sadu, která může být používána k tvorbě softwarových aplikací pro iPhone. Avšak většina softwaru je zatím pro spotřebitele, včetně hry Super Monkey Ball od firmy Sega, s níž se Apple pochlubil na své akci v San Francisku. SAP a Oracle, partnerské společnosti firmy RIM, ještě nevyvinuly pro iPhone verze svého softwaru v oboru řízení zásob a dalších podnikových operací, ačkoli SAP to má v plánu. Může se Apple dostat na stejnou úroveň? Ralph de la Vega, ředitel divize bezdrátových sítí AT&T, která prodává iPhony i BlackBerry, prohlašuje, že pro RIM, Microsoft a další soupeře bude iPhone představovat silnou konkurenci. „Je to patrně ten nejlepší přístroj, který máme pro vývoj specifického podnikového softwaru pro [každou] firmu,“ tvrdí. „Je to vlna budoucnosti.“
Graf:
DEFLACE iPHONU
DOLARY
CENA PŘÍSTROJE S PAMĚTÍ 8GB
… ČERVEN ’07; ÚNOR ’08; ČERVENEC ’08
Pramen: Apple Inc.
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
PŘEKLAD: Jiří Kasl