Menu Zavřít

Íráne, otevři se

3. 12. 2004
Autor: Euro.cz

Teheránu vadí rozhlasové vysílání z Prahy

Evropanům se může ještě více otevřít perspektivní íránský trh. Zástupci tří velkých zemí Evropské unie (Francie, Německo, Británie) se dohodli s Íránem na zastavení tamního obohacování uranu. Nyní budou následovat jednání o obchodu. Příležitosti by se rádi chopili také čeští podnikatelé, kteří chtějí navázat na tradiční vztahy už z dob první Československé republiky. České zboží a investice však v současnosti v Íránu nejsou právě vítány. Tuzemští průmyslníci na to opakovaně upozorňují.
Íránský chargé d´affaires v Praze Seyedhossein Rezvani v rozhovoru pro týdeník EURO potvrdil, že lepším česko-íránským vztahům brání jedna zásadní překážka. Rezvani mluví o této překážce spíše obecně, ale všem zainteresovaným je jasné, o co jde: Teheránu vadí, že z Prahy vysílá rozhlasová stanice Fardá, perský program Rádia Svobodná Evropa. Po vstupu Česka do Evropské unie Íránci také chtějí posílit dvoustranné ekonomické vazby. Čeští podnikatelé však nadále hovoří o případech, kdy jejich zboží nemá šanci na íránský trh prorazit - zřejmě z politických důvodů. Mluví se o nevyhlášeném embargu ze strany íránských úřadů. Rezvani informace o embargu odmítá, ale připouští, že úroveň politických vztahů má vliv na ekonomické kontakty.

bitcoin_skoleni

Bude vstřícné gesto?

Pražské ministerstvo průmyslu a obchodu hledá možnosti, jak obchod s Íránem posílit. Náměstek ministra Martin Tlapa nabízí podporu účasti českých i íránských firem na veletrzích v obou zemích, uvažuje se o české podnikatelské misi v Íránu. To však zřejmě nestačí. Írán by uvítal nějaké vstřícné politické gesto. Rezvani tvrdí, že Teherán si neklade podmínku uzavřít rádio Fardá. Zdá se, že signalizuje ochotu ke kompromisu, neboť hovoří o nějakém „alternativním řešení“. Není však zcela jasné, zda by se toto řešení mělo týkat rozhlasové stanice, nebo by se mohlo jít o českou vstřícnost v nějaké jiné oblasti.
Zatím vcelku úspěšné rozhovory Evropské unie s Íránem by v tomto ohledu zřejmě mohly Praze uvolnit ruce, i když Spojené státy se stále drží tvrdého postoje vůči Teheránu. Martin Tlapa uvádí, že Česko žádá Evropskou komisi, aby při jednáních s Íránci připomínala nutnost přistupovat stejným způsobem ke všem členům unie. Teherán by tedy neměl Prahu nijak znevýhodňovat. Z českých podnikatelských kruhů nicméně zaznívá obava, že ostatní evropské země Čechy na íránském trhu rády nahradí. Rovněž Seyedhossein Rezvani soudí, že Česko by mělo mít odpovídající podíl na obchodu mezi Evropskou unií a Íránem, jehož objem se pohybuje v miliardách eur ročně a zřejmě dále poroste. Proto je nutné odstranit zmíněnou překážku, připomíná nicméně Rezvani.
Informace týdeníku EURO říkají, že v pražských vládních kruzích se o možném gestu vůči Íránu opravdu uvažuje. Vláda by snad mohla navrhnout zrušení českého zákona o zákazu dodávek pro jadernou elektrárnu Búšehr, který byl přijat v roce 2000 poté, co tam chtěla vyvézt vzduchotechniku firma ZVVZ Milevsko. Ustoupení od tohoto zákona by ostatně bylo v souladu s dohodou Írán - Evropská unie.

Škoda Íránu věří.

Daniel Konečný z obchodní agentury EMECEA považuje Írán za budoucího ekonomického lídra celé oblasti Blízkého a Středního východu. Írán má obrovské zásoby zemního plynu (po Rusku druhé největší na světě) a ropy. Zisky z prodeje těchto surovin hodlá využít k budování dalších odvětví, velké příležitosti pro zahraniční zájemce se rýsují ve výstavbě infrastruktury. Konečný se domnívá, že další možnosti na sedmdesátimilionovém trhu se otevřou v řadě specifických oblastí, včetně například farmaceutického průmyslu. Jednatel poradenské firmy Bohemian Consulting Jiří Kobza dává šance zvláště českým menším a středním firmám, které se mohou uplatnit především tam, kde si trh ještě nerozdělily velké nadnárodní společnosti. Kobza upozorňuje, že i za současné situace si český podnikatel může zajistit cestu na íránský trh, pokud jeho tamní partner vyřídí zvláštní povolení od ministerstva zahraničí v Teheránu.
V Íránu se však rýsují také dva velké projekty: automobilka Škoda tam již jednala o postavení montážního závodu a Škoda Dopravní technika vyhrála výběrové řízení na dodávku moderních pětičlánkových tramvají. Zvláště ve druhém případě se spekuluje o tom, že by kontrakt mohly poškodit špatné politické vztahy. Přitom jde o zakázku za dvacet miliard korun, největší projekt vývozu kolejových vozidel do této části světa. Škoda Dopravní technika by měla dodat stovku tramvají do města Mašád, z nichž osmdesát se má montovat v íránském podniku Wagon Pars. V další fázi by mohl následovat export dalších čtyř set tramvají do ostatních iránských měst, přičemž se opět počítá s montáží velké části na místě a transferem technologie. Případné politické problémy by neváhali využít konkurenti Škody - společnosti Alstom a Bombardier.

  • Našli jste v článku chybu?