Využijte cenné obchodní příležitosti
Většina firem vyrábějících informační technologie nějak reaguje na krizi. Není důležité, zda krize trvá, nebo už skončila, je třeba nepromeškat příležitost. Není důvod k obavám ani panice. Podstatné je zásadně změnit přístup k zákazníkům. Informační technologie hrají dvojí roli. Jedna je komoditní, to je účetnictví a další podobné agendy, které má víceméně každý. Tyto aplikace musejí fungovat stále, bezproblémově a musejí být pravidelně aktualizovány. Komoditní roli musí také odpovídat cena. Druhou, důležitější rolí IT je diferenciátor, tedy to, co firmu odlišuje a dává jí konkurenční výhodu. Tady by uživatelé informačních technologií neměli šetřit. Známý americký investor Warren Buffett říká: „Teprve, když opadne příliv, pozná se, kdo plaval nahý!“ Pokud se nechcete z krize vynořit nazí nebo případně se nevynořit vůbec, měli byste začít přemýšlet, jak chytře a efektivně investovat do oblastí, které konkurenční výhodu tvoří. Je to cena výrobku nebo služby, dále flexibilita, s níž jste schopni reagovat na měnící se potřeby zákazníků. Ke konkurenčním výhodám patří rychlost, s jakou uvedete nový výrobek na trh. Pomůže vám efektivní marketing a větší důraz na využití internetu. Nemůžete si dovolit, aby zůstaly nezpracovány cenné obchodní příležitosti. Péče o vaše zákazníky je naprostý imperativ. Informační technologie mohou zákazníkům hodně pomoci za předpokladu, že poskytovatelé jsou schopni jejich problémy efektivně řešit. Dost marketingových oparů, opojení technologiemi per se, experimentů a pokusů z nich dělat testovací králíky. Více než na označování nových technologií 2.0, 3.0 či virální marketing je třeba soustředit se na měřitelnost, uživatelskou přívětivost, ochranu stávajících investic a integraci s existujícími aplikacemi. Pro obě strany by krize mohla být příležitostí ke zlepšení vzájemných vztahů. Pro IT firmy je to nutnost, na obzoru bohužel tentokrát není „next big thing“, která by je z krize vytáhla. Na druhé straně se mohou dočkat levnější pracovní síly. IT odborníky už není třeba lovit a přeplácet na trhu práce, před branami firem jich přibývá.