Rezignaci vedení společnosti, která provozuje dálniční most, jehož část se v úterý v Janově zhroutila, požaduje italský ministr dopravy Danilo Toninelli. Při neštěstí zemřelo podle posledních údajů 42 lidí. Vláda též chce firmě Autostrade per l'Italia odebrat koncesi ke správě dálnice, jejíž součástí je i dotčený most, a vymáhat finanční postih, řekl dnes Toninelli. Firma by mohla podle smlouvy zaplatit až 150 milionů eur (3,85 miliardy korun).
„Vedení firmy Autostrade per l'Italia musí nejprve odstoupit,“ uvedl ministr na facebooku. “(Společnost) Autostrade per l'Italia nebyla schopna dostát svým závazkům vyplývajícím ze smlouvy o provozování této infrastruktury,“ řekl Toninelli v televizním kanálu RAI 1. Informoval dále, že svůj resort zmocnil, aby uplatnil sankce vyplývající ze smlouvy uzavřené se společností, tedy aby jí odebral koncesi a vymáhal finanční postih, který podle smlouvy může být až 150 milionů eur.
Most „se nezřítil nešťastnou náhodou, ale protože se neprovedla údržba“, myslí si vicepremiér Luigi Di Maio, předseda vládního Hnutí pěti hvězd (M5S). „Ti, co nesou zodpovědnost, mají jméno a příjmení, je to (společnost) Autostrade per l'Italia,“ uvedl Di Maio v rozhlase. „Celé roky se říká, že soukromníci dálnice spravují lépe než stát. A teď nám držitel jedné z největších koncesí v Evropě tvrdí, že most byl bezpečný a nic jeho zřícení nenapovídalo,“ rozvedl.
Svědci v Janově: Do nosníku udeřil blesk a všechno se zhroutilo
“(Společnost) Autostrade měla provést údržbu, ale neučinila tak. Vybírala jedno z nejdražších mýtných v Evropě a platila jedny z nejnižších daní, a navíc v Lucembursku. Společnost musí přijít o koncesi a zaplatit pokutu. Pokud se soukromník nedokáže postarat o dálnice, zastane to stát,“ uvedl Di Maio.
Jeho strana se ovšem po neštěstí nevyhnula kritice - někteří poslanci M5S v roce 2013 zpochybnili ambiciózní a nákladné opravy mostu jako plýtvání penězi. Dokument z roku 2013, v němž M5S hrozbu zřícení mostu přirovnává k „pohádce pro děti“, dnes z webu hnutí zmizel, informoval list Politico.
Další vicepremiér Matteo Salvini, předseda eurokeptické Ligy a ministr vnitra, uvedl, že na popud vlády budou v celé zemi prověřeny stárnoucí mosty a tunely. Italská vláda musí podle něj vyčlenit více financí na infrastrukturu a nebrat přitom v potaz rozpočtová pravidla Evropské unie.
Zraněný český řidič kamionu zůstane v nemocnici týden |
---|
Zraněný řidič kamionu pražské dopravní společnosti SPED-IT zůstane v nemocnici v italském Janově pět až sedm dní na pozorování. Má zlomených pět žeber a pohmožděné plíce, ale cítí se dobře. Řekl to jednatel společnosti SPED-IT Václav Zázvůrek. Kamion se zřítil z výšky 45 metrů. „Určitě ho zachránil bezpečnostní pás. Možná také to, že je to nové auto, nová generace Mercedesu. A měl i štěstí, že se mu asi odpojil návěs,“ řekl Zázvůrek. Podle řidiče byla před tunelem drobná nehoda, která zpomalila provoz. „A pak si jenom pamatuje, jak se to zhouplo a propad dolů. Nic víc si už nepamatuje,“ dodal Zázvůrek. Odhadovaná škoda na soupravě je zhruba 2,5 milionu korun. Řidič, který u firmy pracuje osm let, vezl zboží na vykládku poblíž Janova. O tom, že kamion havaroval, se firma dozvěděla díky sledování polohy vozidla prostřednictvím GPS. Těsně před polednem se souprava podle GPS zastavila v inkriminovaném místě. |
„Měli bychom si položit otázku, zda respektování těchto (rozpočtových) pravidel je důležitější než bezpečnost italských občanů. Podle mého to samozřejmě důležitější není,“ konstatoval ministr vnitra.
Zpravodajský server BBC upozornil, že zatímco v roce 2006 Itálie vyčlenila na silnice přes 14 miliard eur (359,7 miliardy korun), po finanční krizi v roce 2008 částka klesla pod čtyři miliardy eur (102,8 miliardy korun).
Zřícení dálničního mostu si vyžádalo nejméně 42 mrtvých, uvedl janovský prokurátor Francesco Cozzi. Podle předchozí bilance janovské prefektury je ze 12 ze 16 raněných v kritickém stavu. Z výšky 45 metrů spolu s vozovkou dálnice spadlo na 35 osobních aut a tři kamiony. Příčina neštěstí se vyšetřuje. Na místě nyní odstraňují sutiny a hledají přeživší čtyři stovky hasičů.
Výběr ze zřícených mostů Evropě |
---|
2. listopadu 2012 - Na severovýchodě Slovenska u obce Kurimany nedaleko Spišské Nové Vsi se zřítil rozestavěný most, který je součástí budované dálnice D1. Důvodem zřícení mostu bylo selhání podpůrné konstrukce při betonování. Při neštěstí zahynuli čtyři dělníci, dalších 11 utrpělo zranění. Podle znaleckého posudku tragédii způsobilo pochybení klíčových pracovníků při zajištění stavebních prací. |
8. května 2013 - V norském Trondheimu se zřítil rozestavěný silniční most přes jednu z hlavních příjezdových komunikací na okraji města, ve čtvrti Leangen. Při neštěstí zahynuli dva lidé, stavební dělník a řidička, jejíž vůz zhroucená konstrukce zasypala. Šest dalších lidí bylo zraněno. |
5. září 2014 - Pád rekonstruovaného silničního mostu ve Vilémově na Havlíčkobrodsku si vyžádal čtyři oběti. Tři Češi a tři Slováci právě připravovali podpěry pro klenbu mostu, když se most rozlomil v půlce. Několik tun betonu, kamení a hlíny připravilo na místě o život čtyři osoby. Tragédii přežili dva muži ze Slovenska. Příčinou pádu mostu bylo podle znalce odtěžení zeminy u paty klenby a nepodepření klenby v celé ploše. |
28. října 2016 - Na frekventované dálnici mezi italským Milánem a městem Lecco se v době dopravní špičky zřítil pod těžkým kamionem nadjezd nad dálnicí. Nehoda si vyžádala jeden lidský život a pět zraněných. O život přišel italský řidič, na jehož vůz část nadjezdu spadla. |
9. března 2017 - Nejméně dva mrtvé si v Itálii vyžádalo zřícení mostu na dálnici A14 vedoucí podél jaderského pobřeží mezi městy Ancona a Loreto. Dalších pět lidí bylo zraněno. |
Přečtěte si také: