Rozsáhlému polskému průmyslu lze nabídnout nejen stroje, ale i služby. Povedlo se to například zlínskému Institutu pro testování a certifikaci, jehož 300 polských klientů představuje průřez tamějším hospodářstvím od firem z oblasti silniční výstavby až po výrobce dveří.
Foto: ITC
ITC těží ze spolupráce s polskou partnerskou firmou či z toho, že nabízí komunikaci v polštině.
Že lze do Polska s úspěchem „vyvézt“ i služby, to dokazuje působení Institutu pro testování a certifikaci. Společnost s centrálou ve Zlíně dokázala na polském trhu získat již na 300 firemních klientů, kteří se rekrutují z nejrůznějších oborů. Poskytuje jim certifikace, školení či laboratorní testy výrobků. „Nejvíce požadavků nám přichází ze sektoru stavebnictví, kde se ITC daří především v oblasti výrobků určených pro silniční výstavbu, dále v oblasti potrubních systémů, stavební chemie, výroby oken a dveří či sanitární techniky,“ uvádí za společnost její ředitel pro zahraniční trhy Martin Jankovec.
Mezi polské klienty zlínské firmy patři mimo jiné společnosti Huf Polska, Novoterm, KWH Pipe Poland, či P.W.Fast. Prorazit na trhu jí pomáhá také spolupráce s partnerskou polskou společností Multicert, a to zejména v automobilovém průmyslu a výrobě ochranných a zdravotnických prostředků.
Poláci jsou pružnější
V bilanci exportu služeb ITC se pozitivně odrazilo, že polského regionu se krize dotkla mnohem méně než ostatních zemí Unie. „Do budoucna lze proto předpokládat další nárůst obchodní výměny,“ podotýká Martin Jankovec. „Výhodou ITC je již zmiňované partnerství s firmou Multicert, která využívá propracovanou marketingovou síť ve všech polských regionech a pružně komunikuje s koncovými klienty. Právě ona pružná komunikace je typickou pro polský trh. Schopnost rychlé reakce na požadavky zákazníka má v porovnání s českými zeměmi vyšší standard,“ míní.
V certifikacích je hustá konkurence
Předseda představenstva ITC Jiří Heš upozorňuje, že v Unii je v certifikačních službách velká konkurence. „Trh je prakticky rozdělen, proto se snažíme po roce 2004 prorazit i v mimoevropských zemích,“ komentuje exportní strategii ITC Jiří Heš.
Například právě v Polsku se ale firmě přesto daří. „Naší výhodou v silné konkurenci notifikovaných osob je vedle schopnosti pružně reagovat na poptávky zákazníků i to, že jsme v profilových oborech schopni poskytnout komunikaci v polštině,“ uvádí Martin Jankovec.
ITC se snaží těžit z dlouhodobého projektu modernizace polské dopravní infrastruktury. „Přirozeně se stále intenzivněji chceme realizovat také v segmentech stavebních výrobků, které jsou pro Polsko typické, což je výroba otvorových výplní, stavebního dřeva a stavební chemie. Rádi bychom zvýšili svůj podíl na polském trhu i v oblasti certifikace zdravotnických a osobních ochranných prostředků, která tvoří již tradičně úspěšnou položku v exportu našich služeb do jiných teritorií. V posledním období se zajímáme o rozvoj exportu také v oblastech zaměřených na výrobu potravin a jejich obalů. Vzhledem k tradičně velkému množství výrobců očekáváme pozitivní odezvu,“ říká Martin Jankovec.