Možná se to dalo čekat. Tím spíš, že ani v loňském roce tomu nebylo jinak. Fenomén jménem Apple, respektive jeho vlajková loď iPhone je nejvyhledávanějším produktem na světě. Těší se oblibě jak u nás v Česku, tak v Číně a dokonce i v Somálsku. Vyplývá to z dat serveru My US, který se zaměřuje na export amerického zboží do různých koutů planety.
Výčet zemí, kde smartphony s nakousnutým jablkem ve znaku vévodí výsledkům vyhledávání, je pochopitelně daleko obsáhlejší. Jedná se v podstatě o celou Asii, Afriku i východní polovinu Evropy. Rozdíl je fakticky pouze v tom, o který konkrétní model jde. Rusové, Indové i Egypťané se pídí po nejnovější variantě 12, Brazilci, Turci a 35 dalších národností včetně Čechů po verzi 11, kdežto třeba obyvatelé Nepálu sázejí na specifikaci iPhone 11 Pro Max.
Poměrně překvapivé je zjištění, že jednou z mála vyspělých zemí, kde se Apple neumístil na první příčce, jsou Spojené státy americké. Na domácím trhu dominují vyhledávací dotazy týkající se herní konzole Nintendo Switch, která vznikla v Japonsku. Také Kanaďané si evidentně rádi hrají, neboť jimi nejčastěji vyhledávaný produkt je PlayStation 5, rovněž japonský. Celkově však podle MyUS.com zažily tyto herní konzole značný ústup ze slávy. Zatímco v roce 2019 se po nich nejvíce ze všeho pídili lidé hned ze 44 zemí světa, vloni to bylo „pouhých“ devatenáct.
Z průzkumu též vyplynulo, že na sever a na východ od našich hranic, tedy v Polsku a na Slovensku, jsou spotřebitelské preference stejné jako v tuzemsku. Oproti tomu Rakušané pomocí Googlu nejčastěji vyhledávají kávovary značky Nespresso, zatímco patriotičtí Němci pro změnu hrací výrobky s dětským designem od tamní firmy Tonies.
Spotřební elektronika až na prvním místě
Ačkoliv se mezi jednotlivými státy rozdíly v preferencích pochopitelně najdou, v jednom se technicky vzato shodují téměř dokonale. Z pohledu oblíbenosti totiž jasně vítězí produkty z kategorie spotřební elektroniky. Není to náhoda. Jak ukazují dostupná data, právě tato skupina výrobků si z pohledu ‚atraktivnosti‘ v očích konzumentů meziročně polepšila o znatelných 37 procent.
Prakticky žádná změna naopak nenastala na poli oblíbených streamovacích zařízení. Lidé je během pandemického roku 2020 googlovali stejně často jako předloni, přičemž nejvyhledávanější značkou byl Chromecast, který je například populární v celé Skandinávii s výjimkou Islandu.
Fenomén iPhone kraluje nejen statistikám vyhledávacím, ale i těm prodejním. Podle společnosti Omdia, která se zabývá průzkumy trhu, byl loni celosvětově nejprodávanější řadou chytrých telefonů. „Stupně vítězů“ v žebříčku modelů obsadily iPhone 11, iPhone SE a iPhone 12 v uvedeném pořadí. Do Top 10 se dostaly ještě iPhone 12 Pro Max (7. místo) a iPhone 12 mini (10.). V pořadí výrobců se nicméně Apple s 206 miliony prodaných kusů musel sklonit přes Samsungem, jemuž bohaté zastoupení v cenově dostupnějších segmentech umožnilo prodat 267 milionů telefonů.
Jak vyplývá ze všech výše uvedených příkladů, spotřební elektronika hraje mezi lidmi, respektive tím, co vyhledávají na internetu, jasný prim. V takovém Lesothu a Tanzánii, tedy dvou zemí situovaných v jižní části Afriky, se nicméně tomuto pravidlu vymykají. Obyvatelé prvně jmenovaného státu si namísto smartphonů a jiných technologických vychytávek – možná než až tak překvapivě – oblíbili známou deskovku Monopoly, zatímco ti druzí zase upřednostňují karetní hru Uno. A jen pro úplnost, lidé žijící ve Středoafrické republice se zjevně nejraději ze všeho líčí, neboť jimi nejčastěji googlovaná značka nese jméno Dior.
Analýza společnosti My US nevychází z prostého celkového počtu vyhledávaných dotazů v každé konkrétní zemi. Při jejím sestavování postupovali jeho tvůrci jinak. Z jiných, již publikovaných anket (vypracovaných uznávanými mediálními společnostmi včetně Forbesu či USA Today i samotnými firmami) nejprve vytvořili seznam 600 nejoblíbenějších a nejprodávanějších produktů za uplynulé dva roky. Pomocí nástroje Google Keyword Planner pak získali údaje o tom, jak byl ten který výrobek napříč všemi 189 zeměmi, kde je Google dostupný, v daném období vyhledáván. Aby odstranili rozdíly mezi celkovým množstvím zadaných dotazů, zapřičiněné rozdílným počtem obyvatel, zjistili nejprve, jak moc je každý jednotlivý produkt vyhledáván v rámci konkrétní země, a posléze tento výstup porovnali s daty za celý svět. Tím bylo možné spolehlivě určit, jaký konkrétní výrobek se v tom kterém státě vymyká z pohledu googlování všem ostatním.