Dlouhotrvající spor o tom, zda se může po řece Neckar plavit jaderný odpad, dostal nový impuls. Německý úřad pro bezpečnost jaderného odpadu schválil jeho transport v kontejnerech Castor po řece z odstavené jaderné elektrárny Obrigheim do meziskladu jaderného odpadu v Neckarwestheimu.
I přes hlasité protesty odpůrců jádra získala společnost EnBW Kernkraft povolení od německého úřadu pro bezpečnost jaderného odpadu (Bundesamt für kerntechnische Entsorgungssicherheit), aby přepravila 15 kontejnerů Castor s 342 palivovými články proti proudu po řece Neckar z odstavené jaderné elektrárny Obrigheim do prozatímního úložiště v Neckarwestheimu.
Společnost EnBW chce začít s prvními třemi kontejnery už tento týden, z bezpečnostních důvodů nechce uvádět termíny ani žádné jiné podrobnosti o padesátikilometrové cestě po řece, jež je jedním z přítoků Rýna. Už v únoru tohoto roku společnost provedla testovací plavbu s prázdnými kontejnery.
Rakouští aktivisté bojují proti úložišti v ČR. Čtete více:
Rakouský aktivista: Jaderný odpad si zahrabejte u Prahy, když je tak bezpečný
Odpůrci jádra a ekologické organizace tvrdí, že případná nehoda lodi může mít dalekosáhlé důsledky s tím, že by se mohl radioaktivní materiál rozšířit až do Rýna.
„Převrácená loď se nemůže snadno dostat do původní polohy. Nehoda by ovlivnila mnoho kilometrů vody a tisíce lidí,“ tvrdí šéfka místní organizace na ochranu životního prostředí BUND Brigitte Dahlbenderová.
Spolková ministryně životního prostředí Berbara Hendricksová nemá z přepravy jaderného materiálu po řece, která má mít v Německu premiéru, obavy.
Kontejner Castor |
---|
Kontejnery CASTOR jsou vyrobeny z tvárné litiny. Tento materiál zajišťuje mechanickou odolnost, odvod tepla a zachycení většiny druhů záření. V plášti je navíc vložka z lehkých prvků, která zachycuje neutrony. Kontejnery mají dvojité víko, uvnitř kontejneru je podtlak a mezi víky naopak přetlak. Tím je zajištěno, že plyny neproniknou případnými netěsnostmi mimo kontejner. V Česku jsou kontejnery CASTOR použity pro skladování jaderného vyhořelého paliva v meziskladu JE Dukovany a jsou plánovány i pro mezisklad JE Temelín. Název kontejneru je odvozen z anglického označení „Cask for storage and transport of radioactive material“. Zdroj: cs.wikipedia.org/wiki/CASTOR |
Jak vypadá výstavba trvalého úložiště ve Finsku
Čekají se nicméně protesty okolo řeky, jak oznámilo hnutí Neckar Castorfrei. Hnutí připomíná, že říční lodní doprava není úplně bezpečná, dochází také k haváriím, naposledy loni v prosinci na Rýnu u města Duisburg nebo v listopadu na Dunaji.
Zástupci elektrárny naopak tvrdí, že kontejnery z tvárné litiny jsou koncipovány tak, aby se ani v případě nehody lodi jaderný materiál nedostal pryč. Jeden kontejner stojí zhruba 1,5 milionu eur (asi 40 milionů korun).
Testovací transport jaderného odpadu firmy EnBW
Proti uložení jaderného odpadu chce podat předběžné opatření starosta Neckarwestheimu Jochen Winkler. Zjišťuje možnosti, jak by se dalo uložení nových kontejnerů s odpadem zabránit.
„Je to velmi nepříjemné, že zrovna nyní došlo k povolení transportu,“ řekl Winkler pro místní deník Heilbronner Stimme.
Související články:
Radioaktivní koule do Ameriky? Němci si neví rady s jaderným odpadem
Nostalgie po atomu: německé jádro bylo nejlepší, říká šéf odstavené elektrárny