Stanice TV 3 bude muset hledat nový program pro muže
Metropolitní televizní stanici TV 3 se lepí smůla na paty. Teprve letos na jaře se začala zbavovat nálepky lokální královéhradecké televize, když koncem května odstartovala rozsáhlou reklamní kampaň propagující nový název stanice. Ředitel TV 3 Jan Obrman při té příležitosti uvedl, že jeho televize se hodlá zaměřit na mužského diváka ve velkých městech. Splnit tento cíl bude nyní velmi obtížné, protože TV 3 přišla o hlavní trumf ve svém portfoliu. Nebude moci vysílat zápasy nejvyšší kanadsko–americké hokejové soutěže NHL. „Práva na vysílání zápasů NHL koupila na několik let dopředu – v celé Evropě – společnost UPC. Vzhledem k tomu, že tato práva na NHL jsou exkluzivní a UPC nemá zájem na spolupráci, nebude TV 3 s největší pravděpodobností zápasy této soutěže vysílat, sdělila týdeníku EURO vedoucí oddělení public relations TV 3 Barbora Bělíková. UPC je nizozemskou pobočkou americké telekomunikační společnosti UnitedGlobalCom a zhruba osmiprocentní podíl v ní drží také Microsoft. V Česku UPC provozuje kabelové sítě Cable Plus, Kabel Net a nově i Dattelkabel. Do konce letošního roku by měla UPC v České republice nabídnout zhruba sto padesáti tisícům domácností vysokorychlostní internetové připojení po kabelové síti v rámci zahájení služby Chello (EURO 22/2000). Hokej a fotbal. Co však bude UPC s právy na vysílání NHL dělat? Atraktivní hokejové zápasy ze zámoří a především české hokejové hvězdy v nich by měly přitáhnout diváky k novému kabelovému kanálu, který hodlá UPC spustit na podzim pod názvem Sport 1. Právě tento kanál bude v Praze pro TV 3 velkou konkurencí. „Zájem o sport tu je, to je nepochybné, říká Martin Nováček, ředitel agentury Media Direction, která pro své klienty nakupuje reklamní časy v televizích a v rádiích. Tvrdí, že hlavním magnetem pozornosti mužských diváků jsou dva sporty – fotbal a hokej. „Na TV 3 by sice měly být nějaké extrémní sporty, ale to asi stačit nebude, odhaduje ředitel společnosti Media Direction. Představitelé televizní stanice TV 3 se k důsledkům ztráty přenosů z NHL zatím nevyjadřují. Zjevně totiž doufají, že alespoň část atraktivního hokeje se jim podaří zachránit. „Ještě probíhají jednání (s UPC – pozn. red.) a TV 3 v současné době zvažuje vysílání ,doprovodných pořadů o NHL, jako byl například Týden v NHL, sdělila týdeníku EURO Barbora Bělíková z TV 3. Týdeník EURO má neověřené informace, že stále je ještě ve hře čistě teoretická možnost, že by se UPC nepodařilo kanál Sport 1 zprovoznit do začátku letošní sezony NHL, tedy do podzimu. Potom by zápasy kanadsko–americké hokejové ligy i nadále mohla vysílat TV 3. Informace z UPC však říkají, že kanál Sport 1 bude v říjnu úspěšně zprovozněn. Už v červenci se například v Lidových novinách objevil inzerát s nabídkou práce pro televizní techniky a sportovní dramaturgy se znalostí angličtiny. Zadavatelem inzerátu byla UPC. Klíčová cílovka. V době, kdy měla TV 3 práva k vysílání NHL, je nemohla dostatečně využít. „NHL na TV 3 byla sice velkým trhákem, nicméně v době, kdy stanice vysílala severoamerický hokej, neměla velké pokrytí, říká Martin Nováček z Media Direction. Když má teď šanci penetraci zvednout, hokej z televize zmizí. „Pro nás bylo od samého počátku dost jednoznačné, že nebudeme schopni oslovovat stejnou cílovou skupinu jako například Nova. A Nova má cílovou skupinu celou populaci České republiky. Tam bychom nebyli schopni konkurovat a ani o to neusilujeme, uvedl ředitel TV 3 Jan Obrman letos v červenci v rozhovoru pro týdeník EURO. „Naším záměrem od samého počátku bylo skutečně v souladu s rozšiřující se distribucí oslovovat v první řadě městského diváka. Druhým cílem je omezit skupinu na mladšího městského diváka v rozmezí mezi patnácti až čtyřiceti lety. Jde tedy o diváka, který má vyšší kupní sílu, a tím pádem je atraktivnější i pro inzerenty. To je přesně ta nika, kterou jsme si vyhradili a která je pro nás klíčová, uvedl Obrman. Měřený divák. Dosavadní události tedy TV 3 příliš nepřejí. K tomu, aby se stala atraktivní stanicí i pro inzerenty, navíc metropolitní televize potřebuje přesné údaje o své sledovanosti. A ty zatím nemá. „V České republice jsou v tomto ohledu za relevantní považována jen data z peoplemeterů, tvrdí Martin Nováček. S Asociací televizních organizací, která peoplemetrová data sbírá, zatím TV 3 o členství vyjednává. Zpráva ČTK z minulého pátku říká, že by se první výsledky měření sledovanosti TV 3 měly objevit letos v září po skončení zkušebního období. Stane se tak, pokud TV 3 přijme podmínky, které televizi zaslali hlavní uživatelé v návrhu smlouvy. Oznámila to jednatelka ATO Hana Svobodová. Zkušební provoz by měl začít ještě v srpnu, kdy by také měla skončit jednání mezi ATO a TV 3 o vstupu do peoplemetrového výzkumu. Ani s přesnými údaji o sledovanosti nebude mít TV 3 na růžích ustláno. Jak nedávno upozornil mediální analytik Milan Šmíd z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy, licence pro terestrické vysílání TV 3 v Hradci Králové a v Praze vyprší už 9. září 2001.