Rakouská firma Jaguar Land Rover Austria se minulý týden stala novým dovozcem stejnojmenných britských značek do Česka a hned vyhlásila objednávky na novou vlajkovou loď – další generaci limuzíny Jaguar XJ.
Autor: Jaguar
V Česku je celkově registrováno 1600 jaguarů. Brzy k nim možná přibude poslední verze „iksjéčka“, protože značka zahájila objednávky a chce první vozy dodat českým zájemcům v dubnu. Vůz se vyrábí v britském Castle Bromwich a byl poprvé představen loni v létě v Londýně. Přichází s novým designovým pojetím, které znamená konec klasických základních linií z roku 1968. Sedan dlouhý 5,1 metru je navržený ve stylu modelů XK a XF, zároveň ale přináší několik neobvyklých prvků. Příď pracuje s motivem poprvé představeným na konceptu C-XF. Téměř kolmá maska chladiče odkazuje na první generaci XJ. Tvar předních světel je prakticky přímo převzatý z konceptu.
Boční profil se nese v duchu kupé XK. Díky výlučně podélné orientaci linií, kapkovitému tvaru střechy a vysokým bokům působí XJ dojmem robustní a nízké karoserie. Celková výška je přitom 1448 mm, což je hodnota v dané třídě obvyklá. Pojetí zádi s 1,2 metru dlouhým převisem je u jaguaru úplnou novinkou. Velmi neobvyklé jsou i černou fólií kryté D sloupky. Uvnitř karoserie se ukrývá lehký skelet, který je evolucí hliníkové architektury předchozí generace XJ. Konstrukce je odvozená od technologií z leteckého průmyslu, kombinuje především hliník a dále hořčík a kompozitní slitiny. Karoserie je díky tomu tuhá a lehká – s provozní hmotností od 1755 kilogramů u osmiválcové verze je prý nové XJ nejlehčí ve své třídě.
Zavazadlový prostor má objem 520 litrů. Motorová paleta obsahuje pětilitrový osmiválec v atmosférické verzi (283 kW) a s kompresorem ve dvou výkonových variantách (346 a 375 kW). Pro zájemce o dieselový motor výrobce nasazuje přeplňovaný třílitr z XF o výkonu 202 kW. Kolik bude britská socha na kolech stát? Ceny začínají na 2 047 023 korunách.