Menu Zavřít

Jak by měla vypadat doprava v roce 2030? Bude o malých změnách

14. 4. 2017
Autor: Profimedia.cz

Jeden cyklista za druhým míří do zaměstnání, v tu samou dobu přesedají cestující z vlaku ze Středočeského kraje na autobusy, tramvaje, sdílejí automobily nebo si zapůjčují kola a rozjíždějí se do různých městských částí. Cestu jim křižují elektrobusy nebo trolejbusy…kdo doufá ve velkolepou změnu pražské hromadné dopravy v blízké budoucnosti, bude zklamán.

Podle dopravních odborníků čekají Prahu a Střední Čechy spíše než obří systémové změny drobná lokální opatření. „Je to o změně chování lidí a podpoře jiného stylu života,“ uvedl například viceprezident Sdružení pro dopravní telematiku Roman Srp. Cestu vidí v plynulých přestupech z jednoho dopravního prostředku do druhého. „To, co Prahu nejvíce trápí, je rozumný přestup mezi osobní automobilovou dopravou, parkovišti P+R a městskou hromadnou dopravou,“ uvedl Srp.

O budoucnosti pražské a středočeské dopravy debatovali dopravní odborníci napříč obory v rámci přípravy plánu udržitelné mobility, který vychází ze Strategického plánu, jenž město schválilo loni na podzim. Tvorba plánu začala v roce 2015 a má trvat 2,5 roku. Hotov bude v roce 2018.

Poslankyně Parlamentu a středočeská zastupitelka Věra Kovářová (TOP 09) upozornila, že hlavní město do roku 2030 očekává nárůst obyvatel až o 500 tisíc, to samé i Středočeský kraj. „Řešíme, jak dostat lidi z aut na železnici,“ uvedla. Cyklistiku jako možnou dopravní variantu vnímá spíše negativně. „Budování cyklostezek v rámci komunikací ještě více cesty zužuje a zahušťuje dopravu,“ zmínila.

Upřednostnění cyklistiky jako celopražského řešení dopravy odmítl i Robert Vacek z Autoklubu. „Jak jí to reálně pomůže?,“ podotkl. Budovat cyklostezky ano, ale tam, kde to má smysl, zmínili oba.

Pražské dopravě a plynulému přesunu obyvatel Středočeského kraje do hlavního města nedávno přitížilo zavedení parkovacích zón. Tisíce řidičů nemají kvůli zónám kde zaparkovat. A budování parkovišť P+R řeší situaci podle technického ředitele pražského dopravního podniku Jana Šurovského jen částečně. „Například do Prahy 11 denně zajíždí 110 tisíc řidičů a my se bavíme o tom, že vybudujeme obří parkoviště pro dva tisíce vozidel, to je ale jen zlomek,“ uvedl Šurovský.


Přečtěte si o pražském plánování:

Hlavní město posvětilo strategický plán rozvoje. Krasodušní nápady, říkají Piráti

 Praha, ilustrační  foto

bitcoin_skoleni


Ulehčení od přeplněných ulic by mohla podle panelistů přinést železnice a kolejová doprava vůbec. Kateřina Čechová z Fakulty architektury ČVUT upozornila na to, že by bylo dobré, aby se do debat o pražské dopravě zapojili i zástupci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Budování nových železničních zastávek by tak šlo ladit spolu s Prahou a Středočeským krajem. „Jedou si tak trochu po vlastní koleji,“ zmínila. Šurovský pak zkritizoval komplikované výkupy pozemků v místech, kde by měly vést nové tramvajové tratě. Stavby podle něj protahují na dlouhé roky.

Co by mohlo cestujícím přesuny mezi Středočeským krajem a Prahou ulehčit, je podle Kovářové také jednotná jízdenka.

Dále čtěte:

Delloite: Praha by měla investovat do dopravy a smart city

Automat: Okruh lze dostavět levněji s posílením MHD a vlaků

Dárek developerům. Praha za půl miliardy postaví trať, oni zahustí zástavbu


  • Našli jste v článku chybu?