Americký startup Codi zprostředkovává pronájem části bytů pro lidi, kteří jsou unavení z práce v kavárnách a coworkingových centrech. Vychází také ze situace na trhu s bydlením, jenž je v San Francisku a jeho okolí velmi přehřátý. Z vlastního bydlení se stává téměř nedostupná záležitost.
Pracovat z obývacího pokoje souseda může být pro mnoho lidí vítanou alternativou k hlučným a přeplněným kavárnám nebo předraženým coworkingovým centrům.
S tímto obchodním plánem vstupuje na trh v okolí San Franciska Christelle Rohautová, jež založila firmu Codi. Přes mobilní aplikaci zprostředkuje pronájem domácí kanceláře v klientem vybraném bytě. Navíc se tím řeší i finančně nákladné bydlení, protože tato služba vylepší rozpočet majitelům nemovitosti v době, kdy jsou například sami v práci. „Když jsem pracovala z domova, cítila jsem se velmi izolovaná,“ vysvětlila své pohnutky Rohautová, jež nedávno dokončila studium urbanismu na prestižní univerzitě v Berkeley.
Kavárna ji při práci rušila, coworkingová centra zase byla drahá a daleko od jejího domova. Začala pracovat z bytů svých přátel a zjistila, že by to mohla být zajímavá možnost i pro další zájemce o tuto variantu práce mimo kancelář.
Uvažujete o hypotéce? Spočítejte si její výši v kalkulačce
Služba má fungovat podobně jako Airbnb a zaručit jistou kvalitu nabízených služeb toho, kdo za pronájem bytu inkasuje peníze. Samozřejmostí je připojení k internetu, přístup k elektřině a čisté toalety. Pronajímateli má zajistit pojištění za způsobené škody od hostů. Navíc jej neomezuje v jeho volném čase, například večer nebo o víkendech, tvrdí zakladatelka konceptu. Majitel bytu si může přijít na několik stovek dolarů měsíčně, nejlevnější nabídky začínají už na 70 dolarech (1600 korun) za 25 hodin na měsíc.
Ze zkušebního provozu vyplynulo, že si mnoho zájemců o pronájem obývacího pokoje pochvaluje autentickou atmosféru bytových prostor, která často v coworkingových centrech chybí. Urbanistka si také uvědomila, že tento koncept může dát další rozměr bydlení ve městech. Odpadá náročné cestování do centra města v zácpě nebo přeplněné veřejné dopravě.
Může to také pomoci dalším podnikům, například restauracím, v okrajových částech měst. „Dříve nebo později začnete objevovat své sousedství,“ míní mladá podnikatelka, jež podporuje myšlenku „cirkulární ekonomiky“, která počítá i s tím, aby lidé utráceli peníze v okolí svého bydliště.
Dále čtěte: