Manažerský panel
Internet a datové sítě bývají někdy přezdívány informačními „dálnicemi“, což má symbolizovat jejich rychlost a schopnost propojovat vzdálené lidi a informační zdroje. Pracuji v IT a zároveň jsem pravidelným uživatelem naší největší dopravní tepny D1. Kdyby informační „dálnice“ fungovaly stejně spolehlivě jako D1, tak se zastaví chod firem, přestanou nám chodit maily, aktuální zprávy a stovky dalších věcí. Pokud nastane v našem oboru výpadek nebo porucha, nasadíme na řešení problému maximum zdrojů. Uděláme to hned a ve vlastním zájmu. Pravidelnou údržbu a upgrady provádíme v noci nebo o víkendu, abychom omezili co nejméně uživatele a zákazníka. A jak funguje naše úžasná D1? Se začátkem teplejšího počasí začíná s železnou pravidelností sezona „oprav“. Například se uzavře levý pruh dálnice o délce 7,5 kilometru těsně před příjezdem do Prahy. Ne na pár dnů, ale na několik týdnů. Přes den na takovémto úseku pracovaly na dvou místech dvě party po třech lidech s lopatou a krumpáčem. Odpoledne, večer a v noci pusto prázdno. Toto je můj poznatek z úterý 13. července. Proč ten rozdíl? Při využívání IT služeb máte uzavřenou smlouvu, která vám zaručuje kvalitu a cenu. U dálnice nic takového není. Máme „jen“ zaplacenou dálniční známku, která nás opravňuje využívat dálnice a rychlostní silnice. Když však poskytnutá služba neodpovídá našim oprávněným představám, není si kde stěžovat. Nikdo nám nevrátí část peněz, nemůžeme přejít ke konkurenci. Nejsem žádný notorický stěžovatel. Chápu, že je rozdíl mezi údržbou asfaltové dálnice a komunikační infrastruktury. Ale myslím si, že jde o důležitý problém, se kterým bychom se neměli tak jednoduše smiřovat. Absence kvalitního internetového připojení je dnes diskriminující. Stejně tak je i nekvalitní dopravní spojení zajišťované D1 omezující pro obyvatele a firmy na Moravě. Lze namítnout, že dálnice je služba poskytovaná státem. A služby státu jsou z principu jaksi méně kvalitní než ty, které dodává soukromý sektor. Ale opravy dálnice přece zajišťují soukromé firmy, najaté státem! Proč jim tedy také nedat do smluv mnohem detailnější a přísnější podmínky, jak je to běžné ve světě IT?! Avšak i úřady odpovědné za tuto situaci sídlí v Praze, takže se asi dříve dočkáme létajících aut.