Menu Zavřít

JAK DO UNIE

16. 8. 2001
Autor: Euro.cz

O školení zatím není příliš zájem

V zemi snad není státní instituce, která by se nesnažila využít peněz z kapes Evropské unie ku svému prospěchu. Z programu Phare platí svým úředníkům školení a zahraniční stáže s tím, že je připravuje na náš vstup do Evropské unie (EU). Skutečnost je však taková, že tyto výlety mají zatraktivnit státní správu v očích mladých lidí. Pracovníků s jazykovými znalostmi a schopnostmi poradit si s moderní výpočetní technikou je mezi úředníky stále jako šafránu. „Máme zastupitelství v Bruselu, v evropských projektech jsme aktivní. Příští rok odjede asi deset úředníků do Birminghamu na stáž v rámci programu Leonardo, sdělila týdeníku EURO Hana Kubíková, ředitelka personálního odboru Magistrátu hlavního města Prahy. Dodala, že tyto aktivity nabývají v posledních čtyřech letech na intenzitě. „Dříve do zahraniční jezdili jen nejvyšší státní úředníci, v současné době se ven dostanou i běžní zaměstnanci magistrátu, vysvětlila. Státní správa tak získává náskok před podnikateli, kteří by sice rádi věděli, jak obstát na společném evropském trhu, ale kromě útržkovitých informací z denního tisku hlubší znalosti o unii nemají. Tvrdí, že na zaplacení drahých školení nemají peníze. České podniky unie nezajímá. V málokteré české firmě lze nalézt člověka, který by dokázal analyzovat silné a slabé stránky podniku z pohledu nároků jednotného trhu Evropské unie. Pokud nejsou firmy v těsném vztahu se zahraničními společnostmi, cítí, že jejich znalosti jsou velmi omezené. Vina je však na jejich straně. Hospodářská komora České republiky totiž připravila řadu projektů na přípravu malých a středních podniků na vstup České republiky do EU. Podniky se mohly v loňském roce na konferencích, které se konaly ve dvanácti regionálních metropolích, dozvědět odpovědi na otázky: jaké je čekají právní změny a jaké podpůrné prostředky mohou od unie nebo od státu získat, aby tyto změny zvládly, či jak vytvářet sítě malých a středních firem. I když zájem hlavně mimopražských podnikatelů nebyl malý, rozhodně se nedá hovořit o návalu zájemců na konferencích. Imunitu některých podnikatelů vůči jakýmkoliv změnám komentoval generální ředitel společnosti Cimex Martin Pinl: „Jsem překvapen, jak málo jsou čeští podnikatelé informovaní. Loni se u nás například změnil Obchodní zákoník, a to velmi drasticky. Ještě dnes se setkávám s podnikateli, ne s malými, ale středními, kteří o tom nemají ani ponětí. My jsme tu novelu studovali, lobbovali jsme, kde to šlo, celý loňský rok jsme se na to připravovali. Nevím, kde bychom teď byli, kdybychom to jako někteří začali teprve studovat. Jak se stát manažerem. Hospodářská komora připravila letos pro podniky novinku. Kurs s názvem „Manažerem na jednotném trhu Evropské unie přilákal osm desítek zájemců z různých oborů. Jeho cílem je připravit české podnikatele, manažery z praxe a absolventy středních a vysokých škol na vstup do konkurenčního podnikatelského prostřední jednotného trhu EU. Absolventi kursu získají doklad o rekvalifikaci a budou pak moci zastávat místa firemních koordinátorů pro otázky unie. Jedním ze zájemců o certifikát je i Antonín Adam, personální manažer společnosti Aliatel Praha. Proč se do kursu zapsal, vysvětluje tím, že jeho podnik očekává příchod strategického partnera. „Telekomunikace jsou jedna z velmi sledovaných oblastí. Doufáme, že v unii bude dost prostoru i pro naše podnikání, řekl Adam týdeníku EURO a poznamenal, že české podniky vstup do EU zatím nezajímá. „Možná se o to zajímají ještě tak firmy, které se pohybují v exportní oblasti, protože narážejí na evropskou legislativu. Pokud se společnosti zaměřují zatím jen na domácí trh, tak si myslím, že o unii vědí velmi málo, vysvětlil Adam. Do reprezentativních prostor Kaiserštejnského paláce na Malé Straně v Praze, kde má komora své sídlo, dorazili na manažerský kurs i pracovníci logistické společnosti ČSAD Hodonín, která je ve svém oboru považována za špičku. „Jelikož působíme ve střední a západní Evropě, je pro nás strategicky důležité mít přesné a kvalitní informace o unii. Je přitom jasné, že se vstupem do ní na naši firmu ještě vzroste tlak konkurenčního prostředí a také stoupnou požadavky na kvalitu námi poskytovaných služeb, sdělil týdeníku EURO Petr Jelínek ze společnosti ČSAD Hodonín. Podobně to cítí i podnikatelka Klára Janáčková z firmy Elektrospoj kabelová konfekce z Hlinska v Čechách. „Obor, ve kterém podnikám, je velmi náročný na technologické vybavení. Potřebuji mít proto přehled o tom, co znamená být členem unie. Samozřejmě že mám obavy o budoucí existenci a rozvoj firmy. Jako samotná česká podnikatelka mohu jen těžko udržet krok s firmami, které získávají finanční zdroje od zahraničních vlastníků, řekla Janáčková, která své podnikání zatím pevně drží v rukou. Sedm tisíc korun, které museli účastníci za kurs zaplatit, se podnikatelům zdá únosných. Také velké podniky, které na vzdělávání svých pracovníků vynakládají ročně miliony korun, hodnotí aktivity komory ve vztahu k malým a středním podnikatelům kladně. „Určitě jim to může v podnikání pomoci, komentoval aktivity komory Pinl.

  • Našli jste v článku chybu?