Menu Zavřít

Jak je důležité míti volant

1. 6. 2006
Autor: Euro.cz

Inteligentní tempomat posouvá faceliftovaný model o kus výš

Rychlost, s níž přijímáme nové technologie, je obdivuhodná. Přestože občas působí samoúčelně a jejich přínos se rovná několika diodám navíc, stále se ochotně adaptujeme na nový způsob ovládání ledničky, domácího kina či sekačky na trávu. Anebo automobilu. Stačí se podívat na takový tempomat. Nastavení konstantní rychlosti se dá smysluplně využít prakticky jen na dálnici mezi druhou a třetí v noci. Ve většině ostatních případů se vždy najde důvod, proč musíte jeho činnost přerušovat brzděním a znovu jej aktivovat, takže se s ním nakonec za volantem nadřete víc než bez něj. A právě proto je faceliftovaná Honda Accord ještě lepší než dřív. Její tempomat je totiž chytřejší.
Tempomat regulující rychlost automobilu vzhledem k vozidlům nacházejícím se v jízdním pruhu před vozem v Hondě nevymysleli. Podobně. jako jsou čím dál běžnější elektricky stahovatelná okna a centrální zamykání u nejlevnějších vozů na trhu, začínají dražší systémy pozvolna pronikat i mezi méně luxusní modely. V tomto případě zatím do střední třídy, kde accord patří mezi první vozy, v jejichž nabídce je adaptivní tempomat k dispozici.
Systém do značné míry funguje jako konvenční tempomat. Tlačítky na volantu nastavíte rychlost, zároveň však udáte jednu ze tří možných vzdáleností, která by vás měla dělit od automobilu jedoucího před vámi. Dojedete-li pomalejší vůz, accord zvolní na jeho tempo, pokud před vás náhle někdo vjede, honda přibrzdí podstatně prudčeji a na nutnost případného rizika upozorní jak vizuálně, tak výstražným zvukem. Jestliže přitom otáčky motoru klesnou pod únosnou hranici, na displeji palubního počítače mezi budíky se rozsvítí ikona řadicí páky indikující nutnost přeřazení.
Příjemná je zejména skutečnost, že rychlost tempomatu lze nastavit od 25 kilometrů v hodině, tudíž je využitelný v pozvolna se sunoucí koloně. S pětistupňovým automatem za příplatek 40 tisíc by byl ještě dokonalejší, protože vás zbavuje nutnosti šlapat v případě prudkého brzdění na spojku. Nicméně stejně se při každém zastavení tempomat nekompromisně vypne. Zatím je systém pouze součástí nejdražší výbavy Executive E. Příplatek za adaptivní tempomat a kožené čalounění oproti verzi Executive přitom dělá devadesát tisíc, takže za nejtechnologičtější accord zaplatíte necelých 960 tisíc korun. V porovnání s konkurencí to není špatná cena, pokud vezmete v úvahu i zbytek automobilu.
Současná generace accordu se objevila před třemi lety chvíli po Mazdě 6 a tehdy působila, jako by designéři Hondy od svého domácího soupeře leccos obšlehli. Zvláště když mazda byla hned od vstupu na trh enormně úspěšná. Zatímco se ale Mazda u šestky spokojila postupem času pouze s minimálními úpravami (tou nejzajímavější je vznik pekelně rychlé verze MPS), Honda svůj model postupně cizeluje k dokonalosti. Accord nyní díky adaptivnímu tempomatu částečně nahlíží do sféry vyhrazené prémiovým sedanům střední třídy.
Takovému zařazení odpovídá i benzinový čtyřválec o výkonu 190 koní, s nímž jako jediným se verze Executive E nabízí a který dokáže accord zrychlit z nuly na sto kilometrů v hodině za osm vteřin. V běžných rychlostech o něm řidič ani neví, jak tiše se pod kapotou chová. Při klidné jízdě na sebe občas upozorní pouze mírnými vibracemi. Neméně delikátního jednání se dočkáte rovněž od podvozku při překonávání nerovností. Přes hrboly se přehoupne vždy elegantně a do kabiny dolehne pouze utlumený hluk.
Jakmile se rozhodnete přidat na tempu, podvozek se obratně přizpůsobí. V zatáčkách si accord počíná velmi zdatně, aby se jeho schopnosti daly bez skrupulí označit za sportovní. Manuální šestistupňová převodovka je naprosto precizní stejně jako řízení.
Technologicky vyspělejší accord ve své nejluxusnější výbavě se pozvolna posunul na území prémiových manažerských sedanů i cenou. Zmíněných 960 tisíc však znamená kompletní výbavu se vším všudy včetně světlé imitace dřevěného obložení. Facelift z letošního roku přitom automobilu dodává na důstojnosti zvenku. Drobné proměny přední masky, nárazníků a světlometů mu přidávají trochu elegance stejně jako obdobné hrátky se zadní částí. Možná byste se bez té imitace dřeva obešli, ale když už tam je… Accord je totiž stále sympatičtější automobil.

Honda Accord 2,4 Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 2354 cm3
Max. výkon: 140 kW
Převodovka: 6stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost: 227 km/h
Průměrná spotřeba: 9 litrů na 100 km
Základní cena: 869 000 Kč

bitcoin_skoleni

Klady + podvozek spojující komfortní a dynamickou jízdu
+ tichý a výkonný motor
+ praktický tempomat

Zápory - spolupráce tempomatu s automatickou převodovkou by byla lepší
- světlá imitace dřeva je pouze imitací

  • Našli jste v článku chybu?