Mobilní jízdenky v Pražské integrované dopravě neplatí Pokud potřebuji využít služeb městské hromadné dopravy (MHD), koupím si jednoduše jízdenku pomocí SMS z mobilu. Funguje to skvěle. Nemusím myslet na neustálou zásobu drobných na pořízení jízdenky někde v automatu. Přesto existují situace, kdy jsem prokazatelně diskriminován za to, že nevlastním předplatné na MHD v Praze a jízdenky kupuji přes SMS. Bohužel jsem zjistil, že moje jinak plnohodnotná SMS jízdenka neplatí v Pražské integrované dopravě. Přesněji – neplatí, pokud chci jet kus cesty vlakem, přestože se stále pohybuji na území hlavního města.
Vyrazili jsme si takhle jednou s manželkou někam do centra. Jízdenku za 32 korun jsem zakoupil tradičně prostřednictvím SMS a nastoupili jsme do autobusu. V Běchovicích jsme se rozhodli přestoupit na vlak v rámci Pražské integrované dopravy, tzn. v perimetru, kde lze pro jízdu vlakem použít předplacené kupony MHD nebo jednorázové jízdenky. K mému překvapení mi průvodčí oznámila, že moje SMS jízdenka ve vlaku neplatí. Nezbylo mi nic jiného než zaplatit znovu, dalších 26 korun. Takže mne nakonec jízdné do centra stálo 58 korun.
Tenhle zážitek jsem zde uvedl schválně jako typický příklad, kdy poskytovatelé přepravních služeb – zde Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP), České dráhy (ČD) a Regionální organizátor Pražské integrované dopravy (ROPID) – vůbec nebrali v úvahu občana využívajícího přepravních služeb a zvolili nejjednodušší variantu řešení placení jízdného. Takovou, která vyhovuje jim, kdy se nemusejí starat o převod nějaké poměrné části vybraného jízdného druhému subjektu. Chápu, volili pro ně tu nejjednodušší a nejlevnější alternativu. Ale nemůžu se nezeptat. Komu slouží DPP, ČD a ROPID? Sobě? Podle výše uvedeného to tak téměř vypadá.
Služby DPP, ČD a ROPID jsou primárně určeny – tedy slouží – nám občanům, kteří používáme jejich služeb. A podle toho by měly služby také vypadat. Tím by se měly tyto subjekty řídit při návrhu a realizaci řešení placení jízdného a vzájemného uznávání jednotlivých typů jízdenek! Pokud by se řešitel zaměřil na uživatele, a ne na svoje blaho, nejspíš by moje SMS jízdenka platila i ve vlaku.
Takhle jsem nedobrovolně přispěl systému ROPID darem 26 korun. Dokonce bych řekl, že jsem uvedl ROPID do nezáviděníhodné situace, protože jistě nezjistil, že jsem mu daroval 26 korun, takže je ani nemohl uvést mezi přijatými dary. Zdá se vám to absurdní? Přijde mi to, jako bych žil v Kocourkově. V době, kdy běžně platíme za služby online, není provozovatel městské hromadné dopravy v Praze schopen se dohodnout s ostatními subjekty a nabídnout občanům službu, která nikoho nebude diskriminovat. Co s tím? Nezapomínat na uživatele! Přepravní služby jsou určeny jim.
O autorovi| MARTIN ŘEHOŘEK, jednatel NEWPS. CZ