Za dobu svého podnikání jsem zažil ledacos. Byl jsem konstruktérem, svářečem i uklízečkou. Ale že se stanu rukojmím, notabene svého dodavatele, to by mě vskutku nenapadlo.
Příběh, i když působí kvůli podobným jménům firem a provázanosti složitě, je jednoduchý: před pěti lety jsme se rozhodli zavést do Linetu vyrábějícího zdravotnické vybavení, především lůžka, informační systém K2. Smlouvu o dodání a implementaci jsme podepsali s pražskou firmou K2 atmitec syst, která tyto služby zajišťuje jako smluvní distributor ostravského výrobce softwaru – firmy K2 atmitec. Porodní bolesti nového informačního systému trvaly plné tři roky a každý z nich nás stál kolem pěti milionů korun.
Nekonečné vychytávání nedostatků, naštvaní zaměstnanci, zhroucení systému zásobování, nervy a hlavně měsíce práce, která se zdá být marnou. Během tohoto trápení jsme si však ujasnili všechny procesy ve firmě, vznikl samostatný IT útvar a externí konzultanti z pražské K2 začali „dýchat“ s naší firmou. Loni jsme konečně v praxi pocítili přínos informačního systému. Pokořili jsme K2!
Pocit vítězství netrval dlouho. Bez varování přišla ledová sprcha. Ostravský výrobce K2 atmitec letos v srpnu ukončil smlouvy se svými distributory, a to včetně toho „našeho“ pražského, který bude moci jen spravovat naši K2, ne ji dál rozvíjet, jak jsme předpokládali. Přitom pracovníci této firmy už mají hluboké znalosti o Linetu, znají naše potřeby.
Kroky ostravské firmy jsou jednoznačně čitelné: buď se nadále upíšete jen nám, nebo si budete muset pořídit jiný informační systém. Samozřejmě přitom sázejí na fakt, že zvolíme první variantu. Smluvní partneři se pro ostravskou K2 atmitec zřejmě v době krize stali lákavým soustem. Distribučním pobočkám se dařilo, a tak se ostří hoši z ostravské kádvojky rozhodli, že si celý byznys nechají pro sebe.
Dostali jsme se do role rukojmího dodavatele softwaru, a to se mně a mým kolegům nelíbí. Nejenže jde o chování na hranici zákona, to ať posoudí právníci, ale vadí mi hlavně arogantní přístup k zákazníkům, kteří jsou chtě nechtě vtaženi do sporu cizích firem. Výrobce softwaru navíc moc dobře ví, jak dlouhodobé je zavedení informačního systému a jak zásadní vliv má na chod firmy.
Dodavatel a zákazník musejí být partnery, kteří si věří a na které je i do budoucna spolehnutí. A to v situaci vyděrače a rukojmího nelze. Po řadě neplodných jednání a nesplněných slibů ostravského výrobce K2 jsme se rozhodli společně s desítkami uživatelů K2 založit Sdružení zákazníků IS. Abychom se mohli společně hájit a především do budoucna vyloučit podobné rány pod pás. Kdo má zájem, může se k nám přidat. Také pro IT branži by měly platit alespoň fair play tržní principy!