Tak jako si v občanském životě pojistíme dům a domácnost, měl by si i živnostník nebo firma chránit svůj majetek a zajistit si rizika související s podnikáním
Základ nabídky pro podnikatele tvoří klasické majetkové druhy pojištění, jako je pojištění proti živelním škodám, pojištění pro případ odcizení, pojištění proti vandalismu. Pojištění technických rizik se týká strojního zařízení a elektroniky a vztahuje se na případy, kdy došlo k poškození nebo zničení věci v souvislosti s poruchou.
Mimo provoz
Velmi důležité, avšak klienty stále podceňované je pojištění pro případ přerušení nebo omezení provozu. Klienti jsou často pojištěni proti majetkovým škodám, které pojišťovna samozřejmě uhradí. Neuvědomují si ale, že než dojde k plnému obnovení provozu, může uplynout dlouhá doba, po kterou musejí hradit náklady neustále nabíhající (nájmy, leasingové splátky, poplatky za energie…). Toto mezidobí může být pro firmu kritické.
Zásadním druhem pojištění je také pojištění odpovědnosti za újmu. Náhrada újmy se nevyplácí pojištěnému, ale poškozenému, tedy třetí osobě. Toto pojištění pokrývá odpovědnost za újmu způsobenou při provozní nebo obchodní činnosti, újmu způsobenou vadným výrobkem apod.
Jako další druhy pojištění je mimo jiné možné zmínit pojištění přepravovaných věcí, pojištění skel nebo pojištění finančních prostředků přepravovaných pověřenou osobou.
Pojistit lze i profesní pochybení. Pro krytí těchto rizik jsou na trhu k dispozici speciální produkty, jako je například pojištění profesní odpovědnosti manažerů, účetních či daňových poradců.
Vhodné nastavení
Jak by si měl podnikatel správně pojištění nastavit a co vše by měl vzít při jeho sjednávání v potaz? Jelikož je podnikatelské pojištění poměrně komplexní, měl by v ideálním případě při správném nastavení rozsahu pojištění asistovat zkušený získatel, a to buď obchodní zástupce pojišťovny, nebo nezávislý zprostředkovatel pojištění. Obecně lze říci, že ideální je sjednat pojištění majetku v kombinaci s pojištěním přerušení provozu a pojištěním odpovědnosti za újmu.
Včasná aktualizace
Neméně důležitou otázkou je to, na jak dlouho jsou smlouvy tohoto typu uzavírány a jak často by je měl podnikatel upravit či aktualizovat. Například u Kooperativy jsou až na výjimky pojistné smlouvy sjednávány maximálně na dobu deseti let. Po uplynutí této doby účinnosti je třeba pojistnou smlouvu sjednat znovu. Tento okamžik je třeba vnímat jako příležitost pro zásadní revizi možných rizik a nastaveného pojistného krytí.
Obecně však platí, že podnikatel by měl oznámit pojistiteli jakoukoli podstatnou změnu ve skutečnostech, které jsou uvedeny v pojistné smlouvě či které byly podkladem pro sjednání pojištění. Důležité je splnění této povinnosti zejména v případě, kdy v průběhu trvání pojištění dojde ke změně, v jejímž důsledku se sjednané pojistné krytí stává nedostatečným - například rekonstrukcí se významně zvýší hodnota pojištěné nemovitosti, klient rozšíří své podnikatelské oprávnění o novou činnost, ve vztahu k níž stávající pojistnou smlouvou není sjednáno pojištění odpovědnosti za újmu, apod.