Dražší právník se mnohdy několikanásobně zaplatí na kupní ceně Prodáváte firmu a chcete minimalizovat náklady na její prodej? Rozhodli jsme se vyzpovídat Bořivoje Líbala, jednoho z našich předních odborníků zaměřujících se na problematiku transakcí, jak na to a na čem stojí za to šetřit * Jaká by byla vaše první rada tomu, kdo chce prodat firmu?
* Čistě pragmatická. Když se rozhodnete prodat svou firmu a inkasovat kupní cenu, počítejte mentálně s tím, že nejdříve musíte vytáhnout z kapsy peníze, aby se prodej vůbec uskutečnil. Pokud chcete prodat dobře, oprostěte se od falešného pocitu marnivosti a vyberte si dobrý tým, který na vás dohlédne.
* V čem spočívají největší náklady?
Obecně lze hlavní náklady shrnout do tří kategorií. Právní služby, finanční a daňové služby a poradenské služby. Jejich role a objem zastoupení se pak mění vzávislosti na tom, jestli je znám kupující a obchodně dohodnuta kupní cena, či se kupující teprve hledá.
* Není-li kupec znám, jsou náklady větší?
Ne nutně, nicméně pokud kupec znám není, tak první dvě zmiňované kategorie mohou společnost uvést do dobré prodejní kondice, a získat tak pro prodávajícího vyšší kupní cenu. Poradenská část (tzv. M&A services) vám pak pomůže najít kupce, přičemž její odměna se zpravidla rozděluje na dvě časti, a to fixní poplatek (menší část odměny) a následnou odměnu za úspěch v případě, že vhodného kupce najdou. Zde opět může být výhoda v podobě nalezení více potenciálních kupců a tím získání nejvyšší nabídky.
* Náklady se vrátí ve vyšší kupní ceně?
Ano, to je ta logika. Většinou mnohonásobně oproti t ěm vynaloženým.
* Mohu ale nějak ušetřit třeba na právních službách?
Pokud něco děláte poprvé, je zřejmé, že když to máte napoprvé udělat dobře, potřebujete průvodce, u něhož se můžete spolehnout na odbornost. Problematika prodeje společností bývá v právu často označována za královskou disciplínu, a to nejen kvůli své složitosti, ale i odměnám, které se právníkům a poradcům disponujícím znalostmi a zkušenostmi v tomto odvětví platí. Otázka, jak ušetřit na právních službách, je tedy špatně položenou otázkou.
Pokud budete šetřit prvoplánově na právních službách, budete ve většině případů přímou úměrou šetřit i na jejich kvalitě, což však sám jako neznalec komplexní problematiky prodeje a kvůli chybějící možnosti srovnání s někým jiným u obdobného prodeje jen velmi těžko poznáte.
* Jak by měla znít správná otázka? Jak ušetřit při prodeji firmy?
Přesně tak. Zde, ač si to mnohdy neuvědomujeme, nelze bohužel efektivně šetřit tím, že vybereme právníka s nejnižší hodinovou sazbou a budeme si myslet, že ušetříme, jak by to šlo třeba u jiného typu práce. Ušetření s dobrým právníkem sice nemusí být předem tak evidentní, jako když vyberete nejlevnější hodinovou sazbu, zato je perfektně logické a funguje vždy. Dobrý transakční právník totiž nejen připraví společnost na prodej, ale zaměří vaši pozornost na vyjednání důležitých ochranných mechanismů a obchodněprávních bodů, které v konečném důsledku znamenají vaši ochranu, a tudíž i úsporu v řádech desítek procent ze samotné kupní ceny a tím maximalizaci samotného zisku z prodeje.
* Takže možná úspora se projevuje až v dlouhodobějším měřítku?
To tvrdit nechci, může se objevit hned při prvním jednání, ale tím, že prodávající často nemá srovnání, tak si to nutně nemusí uvědomit. Největší trik spočívá v tom, že spousta věcí nikdy nevypluje na povrch, a vy se tak ani nedozvíte, o co všechno jste přišel tím, že jste tzv. šetřil.
* Jak si tedy pohlídat kvalitu?
Dobrý právník neřeší jen právní otázky, ale i manažerské a obchodní aspekty týkající se prodeje, upozorňuje klienta na základě zkušeností z obdobných transakcí, kde se skrývají různá úskalí. Počet uzavřených transakcí se často rovná velikosti umění. Z toho důvodu by asi při prodeji podniku neměl vystupovat sám mladý koncipient bez advokáta nebo advokát, který sice skvěle dělá smlouvy s obchodními partnery nebo rozvody, ale firmy, které prodával, by spočítal na prstech jedné ruky. Reference jsou velmi důležité. Pak s tím samozřejmě souvisí i velikost pojištění daného advokáta, která by měla být adekvátní velikosti samotného prodeje. Jak jsem zmiňoval již na začátku, advokát který rozumí transakcím, si to nechá zaplatit, s tím je třeba počítat. *
Jak prodat svou firmu s co největším ziskem 1. Nešetřete na pořádném transakčním právníkovi. Firmu musí dostat do prodejní kondice, ušetřit vám peníze a zabránit nepříjemnostem, které se obvykle po prodeji firmy objeví.
2. Pokud nevíte, komu firmu prodat nebo za kolik, pak si najměte M&A poradce, který vás prodejním procesem provede.
3. Pokud jste sami žádnou firmu ještě neprodávali, dvě výše uvedené rady platí absolutně a bez výjimky!