Menu Zavřít

JAK OBĚDVAT NAD ATLANTIKEM

7. 12. 2001
Autor: Euro.cz

Změnila se světová letiště po 11. září?

Řekněme, že máte co dělat ve Frankfurtu, pak rychle do Stockholmu, ze Stockholmu do Londýna a odtud Concordem, protože jinak to dneska nejde, do New Yorku. Anebo Vídeň, Řím… Vaše noviny zatím píší o drakonických letištních kontrolách po 11. září a odvážíte-li se vzít na palubu jehlu, budete o tom jednou vyprávět.
Letištní správy však nejsou s vašimi novinami vždycky srozuměny a to, jak jsou skutečně prováděna bezpečnostní opatření, se značně liší. A tak zatímco v Praze, ve Frankfurtu či Londýně vám prošacují dokonce i mobil a laptop, na newyorském letišti se spokojí s namátkovou prohlídkou vybraného příručního zavazadla. Zatímco v Praze nevadí manikúra, v Londýně by do kabiny pro cestující neprošla jakožto potenciální zbraň. Na stockholmské Arlandě se kromě seznamu zakázaných předmětů ani nelze dozvědět, jaká konkrétní opatření správa letiště podnikla, kdežto letiště JFK v New Yorku prostřednictvím webové stránky publikuje sáhodlouhý seznam zakázaných předmětů, úroveň jejichž kontroly je přinejmenším sporná, alespoň letíte -li do Frankfurtu nad Mohanem. Běda však, míříte-li do Londýna.
I když se časy odbavení prodloužily a letiště doporučují být hodinu a více před odletem v halách, nebudete-li šetřit na letence a vsadíte na business-class, můžete za si za příznivých okolností nepříjemné procedury zkrátit až na deset minut. Reportéři týdeníku EURO podnikli malý test, který odpovídá těm, kdo od 11. září neletěli: Změnila se letiště po zářijovém teroristickém útoku na USA?

Přísně jen na webu.
Americké úřady detailně upozorňují cestující na zpřísněná bezpečnostní opatření (viz box). Deklarovaná přísnost může být překvapením zejména pro Evropany. Ovšem cestující z Prahy do New Yorku a zpět s tranzitem přes Frankfurt zjistí, že prohlídka při odbavení na největším newyorském letišti JFK má k německé důkladnosti hodně daleko - a dokonce i v Praze stráví odbavením více času, o londýnském Heathrow ani nemluvě.
Američané na úřední internetové stránce Port Authority of New York and New Jersey kupříkladu uvádějí, že k odbavení na domácích i zahraničních linkách je třeba přijít nejméně tři hodiny předem a výčet „zakázaných“ předmětů imponuje. Při odbavení bagáže, která šla do zavazadlového prostoru, se však minulý týden úřednice za přepážkou na letišti JFK pasažérů pouze ptala, zda si zavazadlo balili sami a zda ho nenechali někde bez dozoru. Osobní kontrola zahrnovala rentgen příručních zavazadel a průchod bezpečnostním rámem, dále pak zběžný pohled do náhodně vybrané kabely. Vše včetně pasové kontroly zabralo necelou půlhodinu.
Informace pasažérů, kteří létají mezi Londýnem a New Yorkem, jsou jiné. I cestující třídou business-class jsou zpravidla podrobováni ruční prohlídce všech zavazadel a stálí cestující se shodují, že Američané jsou mnohem pečlivější než dříve.

Plůtky a laptopy.
Praha? Cestující se na informační lince ČSA dozví, že má být na letišti hodinu až půldruhé hodiny před odletem. Můžeme-li věřit srovnáním dam a pánů, kteří pravidelně létají, důkladněji než před teroristickým útokem se kontrolují zejména příruční zavazadla. I po průchodu rentgenem je cestující musí otevřít k nahlédnutí. Při těchto prohlídkách se úředníci zaměřují hlavně na elektroniku. Před odletem do Frankfurtu se minulý týden zajímali zejména o laptopy, kontrolovali však také mobily nebo diktafony.
Letiště ve Frankfurtu nad Mohanem rozdělila nová bezpečnostní opatření na několik částí kovovými plůtky. Při vstupu do terminálu 1, odkud se létá za oceán, se musejí všichni cestující znovu podrobit důkladné kontrole, ačkoli ji už jednou absolvovali. Po průchodu bezpečnostním rámem následuje osobní prohlídka ručním detektorem. Všem pasažérům včetně těch, pro něž je Frankfurt jen tranzitní stanicí, se znovu kontrolují rentgenem i příruční zavazadla.
A hle, vlastní vstup do USA naopak není na letišti JFK nijak složitou záležitostí. Pasažéry s platným vízem čeká v New Yorku méně dotěrných dotazů než na letišti londýnském. Také kontrola dovážených potravin se nakonec omezí pouze na dotaz, zda máte nějaké v zavazadlech. Podél výdejních pásů nicméně prochází ostraha se psem, malým basetem. Plátěný rukáv na psím trupu nese hrdý nápis „Protect the American Agriculture“. Na druhou stranu je faktem, že zatímco například v Římě projde cestující až na palubu i s manikúrou a kapesním nožíkem, v New Yorku stejně jako v Londýně je to vyloučené.

Zapomenutá manikúra.
Londýnské letiště Heathrow vítá pasažéry na první pohled pouze několika dvoučlennými policejními hlídkami se samopaly. Tedy opatření nikterak zvláštní; s takovým se nyní setkáte i v New Yorku. Situace se ovšem změní, jakmile se rozhodnete vstoupit na britskou půdu, nebo ji snad opustit. Bezpečnostní opatření pro cestující, jež byla zpřísněna v souladu s rozhodnutím britské vlády, začnete zaznamenávat už u přepážek pro odbavení. U každé je vystaven podrobný seznam předmětů, které do příručního zavazadla na palubu letadla nepatří a jejichž výčet je v podstatě shodný s newyorským, a to včetně zmíněné manikúry, která pražským letištěm prošla jako nůž máslem. V Londýně již musela do nákladového prostoru. (Mimochodem – správa pražského letiště na otázky týdeníku EURO týkající se bezpečnostních opatření nebyla s to reagovat ani po týdnu urgencí.)
Stejný seznam zakázaných předmětů najdete jednak na internetových stránkách British Airways, domovské společnosti londýnského letiště, a na každém automatu pro self check-in či vydání e-Ticketu, u nichž se můžete odbavit sami. Cestující a jejich zavazadla podrobí Londýn obligátnímu průchodu bezpečnostním rámem a poté, jako ve Frankfurtu nad Mohanem, osobním detektorem. Zavazadla jsou prohlížena sice jen namátkově, avšak úředníci upozorňují, že můžete být během pohybu na letišti kontrolováni až třikrát. To platí obecně o letech mezi zeměmi Evropské unie. Zatímco před 11. zářím bývalo letištní odbavení poslední kontrolou, nyní se i poté mnohem více kontrolují například palubní vstupenky. Na druhou stranu – ani na římském, ale ani na vídeňském letišti nemusí být cestující dříve nežli před útokem teroristů na USA.
Zásady posílené bezpečnosti jsou v Londýně samozřejmě aplikovány nejen na pasažéry, ale i na personál letiště a posádky letadel. V podstatě každý, kdo přijde s letadlem do styku, je prověřován a kontrolován včetně svých osobních zavazadel. Pravidelně probíhají prohlídky letadel a hlídá se vše, co souvisí s cateringem. Kontrola na čtvrtém terminálu letiště Heathrow, odkud se létá za oceán, je pochopitelně ještě o něco přísnější. Také na ostatních letištích se British Airways snaží prosazovat zásady z Londýna. „Dodatečná opatření, která byla společností zavedena na letištích nejen v regionu střední a východní Evropy, zahrnují především zvýšenou kontrolu zavazadel a zpřísněná bezpečnostní opatření kolem letadel na letištní ploše,“ říká Míla Kopecká, airport manager pro střední Evropu v British Airways. Dále dodala, že společnost testuje počítačový software, jehož nasazení by umožnilo identifikovat podezřelé cestující při odbavení na letišti.
Pokud je pro vás Londýn přestupní stanicí a navíc se musíte přesunout na druhé londýnské letiště, Gatwick, nezbývá než v rámci nových bezpečnostních opatření přesunout i svá zavazadla. Na Gatwicku pak budou znovu odbavena. Jediným ulehčením může být, že je letecká společnost převeze za vás.

Stockholmská tajemství.
„Nikdy nekomentujeme, jakou úroveň bezpečnostních opatření zavádíme, protože bychom rozvířili diskusi, zda bychom ji neměli zvýšit, či naopak snížit. Takové informace vzhledem k jejich citlivosti nechceme nikomu oznamovat,“ řekl týdeníku EURO Jan Lindqvist, šéf public relations stockholmského letiště Arlanda. Pouze v obecné rovině dodal, že jejich bezpečnostní opatření jsou úměrná vzniklé situaci, to znamená, že není žádný důvod obávat se o bezpečnost. „Na letišti se pohybuje větší počet pracovníků letištní ochranky a těžkooděnců, dále spolupracujeme se státní policií,“ prohlásil Lindqvist. K tomu, co se děje mimo zraky pasažérů, se vyjadřovat nehodlá.
Samotní cestující si na letišti po 11. září mohou všimnout daleko přísnějších bezpečnostních prohlídek. Není povoleno přinést na palubu letadla ani malý kapesní nožík, ani žádný jiný nástroj, který by mohl ohrozit bezpečnost ostatních pasažérů. Veškeré nebezpečné předměty jsou při prohlídce zabaveny a cestující je dostanou až po výstupu z letadla.
Relativně velkou změnou je i přísnější kontrola na vnitrostátních letech. „Na terminálu čtyři, odkud odlétají domácí spoje, nyní kontrolujeme všechny pasažéry. Před 11. zářím to bylo pouhých 25 procent,“ upřesňuje Lindqvist. Kromě toho policie kontroluje i letištní restaurace a malé obchody, jež mají zakázáno prodávat nože a jiné nebezpečné předměty.
Jestliže se někdo zdržuje v odbavovací hale delší dobu, než je obvyklé, nebo pokud tam vůbec nemá co pohledávat, je policií z těchto prostor vykázán. Vedení letiště obecně doporučuje pasažérům, aby přicházeli k odletům včas, a vyhnuli se tak zdlouhavějšímu odbavovacímu procesu. Přes veškeré úsilí personálu letiště se však doba odbavení prodloužila průměrně o patnáct minut.

Deset minut a dost?
Obecně se dá bezpochyby prohlásit, že čím více peněz za letenku utratíte, tím menší dopady pocítíte. To se týká odbavení i nezbytné bezpečnostní kontroly na cestě do letadla. Pro odbavení můžete využít již zmíněný automat self check-in, do něhož vložíte letenku s magnetickým pásem. Cestujete-li z letiště Heathrow jako člen takzvaného executive clubu s British Airways, máte možnost stejnou proceduru provést online na internetu či telefonicky. S letenkou do business třídy a vyšší lze také využít takzvaný fast track, zrychlenou pasovou a bezpečnostní kontrolu. Ani tam se sice prohlídkám nevyhnete, zato ale nebudete čekat v nepříjemných frontách a k letadlu to od odbavení můžete stihnout za necelých deset minut. Jste-li na letišti dříve nebo čekáte na spoj, nabízí se bez jakýchkoli změn obligátní salonek s občerstvením, přístupem k internetu a dalšími službami, zahrnujícími například sprchy, tělocvičnu, relaxační centrum či přežehlení oděvů - opět však musíte být členy executive clubu. V míře komfortu se tento druh cestování nezměnil.
Za zmínku stojí evropské příbory. Vyberete-li si správnou destinaci a správného dopravce, poobědváte bez újmy na pohodlí. Ačkoli ani malé kapesní nožíky na paluby většinou nesmějí, podle očitých svědků například Austrian Airlines, Lufthansa, ale i ČSA cestujícím třídou business-class poskytují kovové nože. Američané a Britové podle očekávání jen plastikové.

S čím do USA nelétejte
- V osobním zavazadle nesmí být ostré předměty ani vývrtky nebo sportovní nářadí - například basketbalová nebo hokejová hůl, které by mohly sloužit jako zbraň.
- Nejsou přípustné výrobky ve spreji, a to ani lak na vlasy.
- Na palubu se nesmějí brát petardy či jiná zábavná pyrotechnika ani žádné hořlaviny jako například benzin do zapalovače nebo čisticí prostředky.
- Do kategorie hořlavin jsou v seznamu zařazeny i parfémy, které mohou být v kabelkách jen v malém balení (do 16 oz).
- Cestující může vzít do kabiny pouze jedno příruční zavazadlo a k němu jednu kabelku nebo pánskou náprsní tašku.
- U veškeré elektroniky je třeba počítat s dodatečnou kontrolou a také dárky mají být rozbalené.
- „Když váháte, zda je ten který předmět přípustný, raději si ho neberte,“ píše se na webu Port Authority of New York and New Jersey.

WT100

Pramen: Internetová stránka Port Authority of New York and New Jersey

  • Našli jste v článku chybu?