Menu Zavřít

Jak ošetřit kancelář, aby se lépe pracovalo

16. 9. 2009
Autor: profit

Čím dál tím víc lidí tráví podstatnou část dne v kanceláři za pracovním stolem. A pokud je to místo, kde vládne chaos, nedivte se, když vám práce nejde od ruky.

Autor: Martin Siebert

Uspořádáte-li si pracoviště tak, aby bylo přehledné a čisté, můžete zvýšit efektivitu své práce, a tím pádem i minimalizovat stres. Když je kolem vás nepořádek a spousta rušivých podnětů, těžko se budete soustředit na práci.

Aby váš pracovní prostor práci sloužil, nikoli ji bojkotoval, zkuste naše rady:

1) Snažte se svůj pracovní stůl stále udržovat uklizený. A slovo udržovat tu má zásadní význam. Pokud tomu tak dosud nebylo, udělejte radikální řez - stůl i prostor kolem něj ukliďte a do „uklizeného stavu“ ho uveďte každý den po práci. Jen tak vám to zase nepřeroste přes hlavu. A v ideálním případě by na stole mělo ležet pouze to, co aktuálně potřebujete ke své práci. To vám umožní plně se soustředit na právě vykonávanou činnost.

2) Dbejte na dostatek světla. Pokud je to možné, maximálně využijte přirozeného denního světla. Nezapomeňte si ale rozsvítit, když se začne smrákat. Stolní osvětlení by mělo být umístěno v levém zadním rohu stolu.

3) Postarejte se o výměnu vzduchu v kanceláři. Stačí mírné pootevření okna. Vydýchaný vzduch způsobuje bolesti hlavy, ospalost a poruchy koncentrace. Dnes už je to snad samozřejmostí, ale pro jistotu: v kanceláři nikdy nekuřte.

4) Alespoň jedna živá rostlina. Ale čím víc jich bude, tím lépe. Kromě toho, že zelená uklidňuje mysl i unavené oči, pokojové rostliny vám také pomůžou od toxických látek, které se můžou šířit z kancelářského nábytku a plastů. Například zelenec nebo filodendrony i nenáročný scindapsus či syngónium jsou schopné pročišťovat vzduch od různých toxinů.

5) Kromě pořádku přispívá k harmonickému prostředí i „zosobnění“ kanceláře. Dejte si na stůl nebo stěnu obrázek, pořiďte si nástěnku – výborná je nástěnka s lepící plochou, na kterou si můžete lepit třeba pohlednice, fotky, nebo důležité informace. S „výzdobou“ to ale nepřehánějte. Mohlo by se stát, že vaše pracovní místo pak bude působit spíše dojmem puberťáckého pokojíku…

bitcoin_skoleni

6) Raději nepoužívejte syntetické osvěžovače vzduchu. Jsou sice jednoduché na použití, ale neprospívají zdraví. Zatím nebylo objektivně prokázáno, jaké neduhy mohou způsobit, některé výzkumy ale ukazují na uvolňování karcinogenních látek. Místo toho můžete používat aroma lampy a kvalitní éterické oleje, které můžou mít naopak blahodárné účinky na vaši mysl (např. heřmánek působí proti stresu).

7) Alespoň jednou do roka si udělejte generální úklid, vytřiďte a vyházejte všechny nepotřebné papíry a materiály. Důležité dokumenty neházejte na jednu hromadu, ale různé typy dokumentů zakládejte do samostatných pořadačů vždy logicky uspořádané – podle data či abecedy. Jedině tak vždy najdete to, co hledáte.

  • Našli jste v článku chybu?