Menu Zavřít

Jak otevřít dveře

24. 9. 2018
Autor: Euro.cz

Inovační soutěž Connect Visions to Solutions zjednodušuje startupům a firmám s inovativními nápady vstup na globální trh

„Když v začátcích získáte dlouhodobého partnera, je to mnohem cennější než velká investice,“ říká Radek Sysel, spoluzakladatel brněnského startupu Easycon a finalista prvního ročníku soutěže Connect Visions to Solutions. Chytré zařízení vyhodnocující klima a spotřebu energie, se kterým do soutěže přišel, se tehdy zalíbilo Pražské energetice. Partnerská firma ho nejprve poslala do finále a poté přizvala ke spolupráci. Z účasti ve startupovém klání se vyklubala první velká zakázka, Easycon bude pro pražského dodavatele elektřiny vzdáleně monitorovat elektrárny. Mladá firma z Brna tím úspěšně vkročila do velkého světa korporací. A o to také v soutěži pořádané Česko-německou obchodní a průmyslovou komorou (ČNOPK) jde. Na podzim se inovativní nápady vydává hledat už potřetí.

„Propojujeme dva zdánlivě odlišné ekosystémy - korporace často potřebují rozhýbat, k čemuž je může přimět nekonvenční přístup a dynamičnost mladých inovátorů, těm zase chybí dlouholeté zkušenosti a zázemí, které jim partnerství s korporací může zaručit,“ říká Lenka Šolcová, která v ČNOPK vede kompetenční centrum Inovativní technologie.

Zatímco obvykle mladí podnikatelé zkouší své štěstí a přicházejí s nápadem ke korporacím, v případě Connect Visions to Solutions je to obráceně. Partnerské firmy - letos jsou jimi ČSOB, E. ON, PRE, Škoda Auto a T-Mobile - předem zadají stěžejní témata, pro která hledají inovativní produkty a služby. Záběr je široký - od moderních konceptů mobility přes využití velkých dat v energetice až po internet věcí pro chytrá města a regiony. Startupy a letos poprvé i studenti si pak vyberou partnera, kterému své řešení nabídnou. Tím se propojí rovnou s těmi „správnými“ lidi.

Kamenem úrazu totiž často bývá to, že se mladí podnikatelé u velkých firem obvykle nedostanou dále než na obecnou e-mailovou adresu.

V malém českém rybníčku navíc panuje tvrdá technologická konkurence, mladé firmy se proto snaží co nejrychleji expandovat.

Jejich prvními cíli jsou USA, Velká Británie a přirozeně také sousední Německo, které má nejen agilní startupovou scénu, ale i dostatek podpůrných programů a rozvinuté inovační struktury v podnicích. Úspěšně se na sousedním trhu etabloval třeba realitní startup Flatio, vývojář mobilních aplikací Ackee nebo technologický startup Neuron Soundware.

Jeho software, který podle zvuku dokáže rozpoznat závadu na stroji, už testují Deutsche Bahn, E. ON i Volkswagen. Podle spoluzakladatele tohoto pražského startupu Pavla Konečného je v Německu podnikové klima pro inovace o něco dál než u nás a každá větší firma tam má zázemí, které pomůže prosadit nápad skrze interní regulace a přesvědčit klíčové osoby. „Kdyby se to podařilo přenést do českého prostředí, bylo by to fajn,“ říká Konečný a mezinárodní soutěž ČNOPK vidí jako „ideální“ platformu.

Ví, o čem mluví. Před třemi lety se jí s Neuron Soundware zúčastnil a vyhrál. Dveře se mu otevřely. 0

Fakta o soutěži Connect Visions to Solutions

• startupy a studenti z celého světa se mohou hlásit do 15. října • v roce 2017 soutěžilo 85 startupů ze 17 zemí • vítězové budou vyhlášeni 27. listopadu na Winners‘ Night v Praze • finalisté postoupí do užšího výběru akcelerátoru Techstars Berlin, vítěz získá 4000 eur • partneři: ČSOB, E. ON, PRE, Škoda Auto, T-Mobile • soutěž probíhá v rámci top tématu Inteligentní infrastruktura - pod záštitou ČNOPK hledají mezinárodní firmy, startupy a města nové nápady a technologie a společně utvářejí digitální strukturu budoucnosti • web: intelligent-infrastructure.cz e-mail: startups@dtihk.cz

EBF24

O autorovi| Christian Ruhmkof, Česko-německá obchodní a průmyslová komora

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).