Každý může být ze dne na den bez práce a je jen dobře, že existují možnosti (on-line), jak propojovat světy personalistů - uchazečů - a alespoň trochu pomoci, když to jde.
Autor: Profit
Když firma propouští, sluší se, aby projevila starost o uvolněné zaměstnance. A podala jim pomocnou ruku. Programům pomoci se říká outplacement a jejich cílem je ukázat zaměstnancům, kteří odcházejí, i těm, kdo zůstávají, že zaměstnavateli nejsou „volní“. Mnohé firmy si tenhle „PR potenciál“ outplacementu dobře uvědomují: může tlumit napětí ve firmě i nepříznivé zprávy v médiích. Jiná otázka je, jestli jsou firmy přesvědčené o reálné užitečnosti outplacementu.
Je to překvapivé, ale ve Spojených státech, které jsou mekkou outplacementu, podle článku nedávno otištěného ve Wall Street Journal jen velmi málo firem vyhodnocuje jeho úspěšnost. Zaměstnavatelé tedy nevědí, zda si odcházející zaměstnanci skutečně našli práci s jejich přispěním. Že outplacement moc smysl nemá, si podle téhož článku myslí 40 % propouštěných zaměstnanců. Soudí se podle toho, že se do těchto programů nehlásí. Volí místo toho finanční náhradu, pokud jim firma dává na výběr.
Zda outplacement funguje, nebo ne, se nedá říct paušálně, zahrnuje různé činnosti a ty se také dají dělat různě. Co všechno může být součást outplacementu a jak moc je to atraktivní pro zaměstnance, kteří zrovna ve firmě přicházejí o práci?
V zásadě může firma zaměstnancům nabídnout dvojí: rady, nebo přímo pomoc s hledáním nové práce. Což se navzájem nevylučuje.
Jak přežít nezaměstnanost
Když je všude nedostatek práce, radí se to špatně. Proto se zaměstnavatelé často omezují na informace, které poskytuje úřad práce. Tím nikoho neurazí. Některé firmy si zvou zástupce ÚP a ti zaměstnancům vysvětlují, na co vše mají ze zákona nárok. Možná je to může trochu uklidnit, ale ruku na srdce – role firem v outplacementu není suplovat stát. Na úřad práce zaměstnanci cestu určitě najdou sami.
Druhý typ rad má jiné ambice. S jejich pomocí by člověk měl zvýšit svou cenu na trhu práce. Jde o to poradit propouštěným, jak se co nejlépe prezentovat svému potenciálnímu novému zaměstnavateli, ať již písemně, nebo osobně. Tyhle rady mohou být opravdu užitečné – pokud je poskytuje někdo kvalifikovaný.
Najdeme vám zaměstnavatele
Outplacement by měl zahrnovat i konkrétní pomoc zaměstnanci s hledáním práce. Tento typ péče věnují firmy spíše svým manažerům než řadovým zaměstnancům. Zajímavý kompromis, jak řešit hromadné propouštění a neodbýt při tom běžné zaměstnance pár dobrými radami, je projekt outplacementu společnosti LMC. Jedná se o mezifiremní burzu práce speciálně vybudovanou pro potřeby outplacementu Českých aerolinií využívající rozsáhlé technologické platformy HR aplikace LMC G2. „Jako největší operátor na elektronickém trhu práce jsme v on-line i osobním kontaktu s osmnácti tisíci firemních uživatelů a personalistů, mezi nimiž je i většina významných společností,“ říká Petr Liko, HR marketing manager, který má projekt na starosti.
Více na Finance.cz.