Reforma bude stát 2,6 miliardy korun
EURO: Jako náměstek ministra vnitra máte na starosti reformu veřejné správy. V rámci její druhé etapy zanikly k 31. prosinci okresní úřady a jejich kompetence přešly na kraje a takzvané obce s rozšířenou působností. Kolik úředníků se v rámci této akce přemístilo? POSTRÁNECKÝ: Na okresních úřadech bylo na konci loňského roku 19 tisíc tabulkových míst. Patnáct tisíc lidí, to jest kolem osmdesáti procent, přešlo na úřady územních samosprávných celků. Čtyři tisíce míst bylo převedeno na jiné úřady státní správy. Na bázi někdejších referátů okresních úřadů vznikly pozemkové úřady, státní oblastní archivy, nově vznikl úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových. Ty čtyři tisícovky lidí se objevily především v těchto institucích. Musíme si ale uvědomit, že mluvíme o tabulkových místech. Ne všechna byla loni obsazena. Nejistota související s reformou vedla k určitému odchodu zaměstnanců už před koncem roku.
EURO: To jsme si vysvětlili rozdělení pracovníků na nové úřady. Ty ale často zůstaly ve starých budovách, takže fakticky se v řadě případů nic nezměnilo. Kolik lidí se tedy přesunulo fyzicky? POSTRÁNECKÝ: Odhady jsou zhruba takové, že kolem čtyřiceti procent lidí se fyzicky přemístilo někam do jiné budovy. Zbytek sedí, často dočasně, na dosavadních židlích. Řada měst prostě nemá dostatek vlastních prostor.
EURO: Reforma státní správy měla přinést úsporu pracovních sil. Na nových úřadech ale sedí stejně lidí, jako na těch starých. Kde je ta úspora? POSTRÁNECKÝ: Jak už jsem řekl, rozdělen sice byl stejný počet tabulkových míst, ale ne všechna byla obsazena. Je na nových úřadech samosprávných celků, zda ta neobsazená místa obsadí, nebo si vystačí s menším počtem pracovníků.
EURO: Kolik bude přesun stát peněz? POSTRÁNECKÝ: Vlastní proces zrušení okresů a přemístění agend pracovníků bude stát ve dvou příštích letech 2,6 miliardy korun. Jsou to prostředky určené především na přípravu obcí s rozšířenou působností mimo bývalá okresní města. Základem využití prostředků je stavební informační příprava.
EURO: Do jaké míry rozhodoval o přemístění úředníků stát a do jaké míry samy obce a krajské úřady? POSTRÁNECKÝ: Základní pravidla byla dána přijatými zákony k druhé etapě reformy a usnesením vlády. Toto usnesení například specifikuje počty tabulkových míst převáděných na jednotlivé úřady. Konkrétní detaily, kam přesně přešel který úředník, jsou věcí jednotlivých úřadů.
EURO: Reforma asi přinese hodně zmatků. Kam mám nyní jít třeba pro živnostenský list? POSTRÁNECKÝ: Musíte jít na úřad obce s rozšířenou působností, pod kterou spadá vaše obec. Konkrétně živnostenské agendy, které byly dosud roztříštěny mezi okresní úřady a vybrané obce, jsou nyní jednotně na úřadech obcí třetího stupně.
EURO: To je hezké, ale jak poznám, která je „moje“ obec třetího stupně. Obyvatelé bývalých okresních měst to budou mít asi jednoduché, ale jak si mají pomoci obyvatelé vesnic? POSTRÁNECKÝ: Vše je dané vyhláškou, ale člověk si nemusí kupovat sbírku zákonů. Informace by měla být na každé informační desce místního obecního úřadu. Informace o správním zařazení jednotlivých obcí jsou také obsahem krajských breviářů. Prvním krokem by každopádně měla být návštěva vlastního obecního úřadu.
EURO: Co znamenal zánik okresů pro přednosty úřadů? POSTRÁNECKÝ: Funkce přednostů zanikly k 31. prosinci. Jejich uplatnění se věnovala vláda a výsledkem je, že většina přednostů získala odpovídající místo ve státní správě. Zhruba ze dvou třetin jsou ředitelé územních pracovišť Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových. Někteří přednostové se uplatnili v rámci letošního volebního roku, takže z jejich řad se rekrutovali noví poslanci, senátoři či starostové. Ostatní najdou uplatnění v rámci jiných institucí státní správy.
EURO: Pokud vím, reforma hrozila ještě před půl rokem časovou prodlevou. Jak se vše podařilo stihnout?
POSTRÁNECKÝ: Reforma hrozila prodlevou už v roce 2001. Zákon o okresních úřadech sice v roce 2000 stanovil jejich konec do 31. prosince 2002, ale na jaře 2001 zde byly pouze určité počáteční úvahy, jak celý proces připravit a zabezpečit. Měl jsem osobně trochu jinou představu o podobě této fáze. Snažili jsme se proces důkladněji připravit a rozložit do delšího časového období. Nicméně v rámci politických jednání se nepodařilo prosadit odklad, přes veškerou snahu ministra vnitra. Takže jsme chtě nechtě museli dodržet ten původně stanovený termín. Vláda schválila návrhy potřebných zákonů v listopadu 2001 a pak šlo vše do Parlamentu. Tam nebyl proces vůbec jednoduchý - trval déle než půl roku. Došlo například nečekaně k navýšení počtu obcí, které převzaly podstatnou část kompetencí. Nebylo jednoduché zabezpečit pro ně finanční prostředky.
Senát pak vrátil některé zákony k opětovnému projednání, takže nakonec byly s řadou pozměňovacích návrhů schváleny den před letošními parlamentními volbami. Do toho vstoupila celá řada dalších potíží spojená například se vznikem úplně nových úřadů státní správy. Závěrečná fáze byla navíc zkomplikována podzimními komunálními volbami. Noví starostové se do nynějška teprve seznamují se situací. Zdá se ale, že výkon státní správy je přese všechno zabezpečen.
EURO: Zdá se vám to, nebo tomu tak je? POSTRÁNECKÝ: Na sto procent bude možné potvrdit, že vše proběhlo podle plánu, až později. Nicméně tam, kde se obce k prvnímu lednu nestačily připravit na převzetí kompetencí, pomůžou sousední obce s rozšířenou působností. Novela zákona o obcích umožňuje uzavřít veřejnoprávní smlouvu, na jejíž základě pověřená obec bude vykonávat pro tu sousední státní správu. Chápeme to jako dočasné řešení a během několika měsíců by příslušné obce měly kompletně výkon agend převzít.