Menu Zavřít

Jak si můžete přivydělat s mobilem

9. 6. 2003
Autor: Euro.cz

Autor nabídne operátorovi zajímavý program a o zisk z jeho provozu se spolu rozdělíKaždý majitel mobilního telefonu platí za jeho využívání určité poplatky telekomunikačnímu operátorovi, jehož SIM kartu vlastní. Co kdyby ale operátor platil vám? A nemusíte u něj pracovat!

Autor nabídne operátorovi zajímavý program a o zisk z jeho provozu se spolu rozdělí

Každý majitel mobilního telefonu platí za jeho využívání určité poplatky telekomunikačnímu operátorovi, jehož SIM kartu vlastní. Co kdyby ale operátor platil vám? A nemusíte u něj pracovat!

Obchodní model, kdy se mobilní operátor rozděluje o svůj zisk s jinými firmami, není žádnou novinkou. Na takovém principu založilo úspěšné podnikání třeba japonské DoCoMo se svým systémem i-mode, který postupně proniká do Evropy. Příklad z japonského modelu si jako první v Česku vzal nejmenší tuzemský operátor Oskar. Po několika měsících vyčkávání se do stejných vod pustil i T-Mobile a nakonec inejvětší operátor Eurotel. A co jde? V principu jde o dělení zisků za určité služby. V praxi to vypadá tak, že firma či jedinec, který vymyslí zajímavou aplikaci (program), který by mohl běžet v mobilním prostředí, se rozhodne svou práci zpeněžit. Vybere si mobilního operátora a navrhne mu spolupráci. Dříve bylo dojednávání takových kontraktů zdlouhavé a složité, dnes je to právě kvůli novým obchodním modelům mnohem jednodušší. Operátoři mají nastavené protokoly jak s takovými žádostmi nakládat a vše se vyřizuje v mnohem kratším čase. V případě zájmu poskytnou zájemcům i své know-how a technické zázemí. Pokud operátor přijme nabídku, program či hru implementuje do své nabídky a marketingově ji podporuje. Operátor pak získává příjem z programu provozem, který program generuje. Jde-li o hru na wapu, operátorovi vytváří zisk provoz wapu. Jde-li o program založený na SMS, operátor získává příjem ze zasílaných textových zpráv. A právě o tento příjem se dělí s autorem programu. Procentuální podíl na zisku se určuje zpravidla i podle míry exkluzivity. Má-li program k dispozici jen jeden operátor, dává automaticky i větší podíl na zisku.

Oskar má úspěch s ptákovinami

U Oskara funguje podobný obchodní model pod názvem OskarZóna. Produktový specialista Oskara Tomáš Jedlík tvrdí, že úspěchy některých aplikací jsou překvapivé: „Tvůrci obsahu často nabídnou na první pohled úplnou »ptákovinu«, která má k údivu všech obrovský úspěch, zejména mezi teenagery.“ Oskarzóna (www.oskarzona.cz) nabízí českým spin-off firmám přístup k základním informacím o projektu a podmínkách uzavření kontraktu včetně vzorové smlouvy. V případě dohody pak operátor pustí zajímavé nápady na svou síť. Jak Oskar, tak dodavatelé obsahu vsadili hlavně na nadšené přijímání novinek především mládeží ve věku od 13 do 20 let. K zajímavým aplikacím vytvořeným pro OskarZónu patří třeba karetní hra Prší. Pro ty, kteří upřednostňují tělesný kontakt, je na Oskarzóně služba SexIndex. Ta obsahuje kromě řady vtipů a obrázků na téma erotika i například adresář erotických klubů či Escort servisů. Specialitou je služba i-Web2WAP, která umožňuje prohlížení webových stránek prostřednictvím wapu. Do standardních aplikací, kterou pro Oskara stvořili jiní programátoři, patří navigátor k orientaci v Praze, kdy šipka ukáže správný směr k hledanému objektu. Free Way zase dokáže v Praze najít nejvýhodnější cestu mezi dvěma místy a zobrazit ji na mapě.

Kontrola automatů s T-Mobile

T-Mobile má ve svém portfoliu program podpory prodeje mobilních řešení, určený pro majitele již vyvinutého řešení. Účastí v programu získá partner marketingovou a prodejní podporu pro svá řešení. Pro všechny zájemce o spolupráci s T-Mobile jsou určeny stránky developers.t-mobile.cz. Jsou zde základní informace o tom, jak a za jakých podmínek je možné s T-Mobile spolupracovat. Součástí stránek je i kontaktní formulář, kde potenciální partner specifikuje svůj námět ke spolupráci. Do čtrnácti dnů od zaslání nabídky bude zájemce informován o dalším postupu, a to i v případě, že o spolupráci nebude ze strany T-Mobile zájem. Příkladem takové spolupráce T-Mobile s partnery je sledování stavu prodejních automatů. T-Mobile ve spolupráci se společností SGS nabízí provozovatelům těchto automatů sledovat jejich stav na dálku. Řešení je založené na automatizovaném přenosu informací prostřednictvím SMS a GPRS. Informace jsou v reálném čase zobrazovány v grafické podobě přímo na počítači zodpovědného pracovníka. Dispečer tak v každém okamžiku ví, které automaty je třeba doplnit novým zbožím, případně, který automat je porouchaný a je třeba jej opravit. Takový způsob kontroly automatů přináší výraznou úsporu nákladů spojených s logistikou a řízením servisních techniků.

bitcoin_skoleni

Certifikované aplikace u Eurotelu

O zisky z podobných projektů se dělí se svými dodavateli i Eurotel. Výrobce vyvine aplikaci využívající mobilní síť. Už při jejím vývoji Eurotel partnerovi pomůže, formou technického výcviku a školení či zapůjčením zařízení pro její testování. Jakmile partner aplikaci vyvine, projde u Eurotelu tzv. certifikací. V okamžiku, kdy je certifikována, Eurotel ji zařadí do své databáze certifikovaných aplikací a je ochoten ji také pomáhat propagovat i dalšími cestami jako prezentací na Roadshow, distribucí reklamních materiálů či vytvořením případových studií. Pokud je aplikace opravdu zajímavá, Eurotel aplikaci odkoupí nebo na ni bude na své infolince poskytovat bezplatně technickou podporu. Zkrátka, na mobilních operátorech se dá i vydělávat. Nikoliv jen splácet faktury za provolané minuty a odeslané SMS.

  • Našli jste v článku chybu?