Jak hodnotíte propagační kampaň ke vstupu ČR do Evropské unie?
Jak hodnotíte propagační kampaň ke vstupu ČR do Evropské unie?
- dobrá a prospěšná 43,2 %
- kontraproduktivní 20,0 %
- zbytečná 24,2 %
- nevím, nemám názor 12,6 %
I když oficiální propagace referenda občanů ČR ke vstupu do unie ještě neprobíhá, již nyní nás různé nevládní organizace a Česká televize oslovují a přesvědčují nás, ať 13. a 14. června neodjíždíme na chaty dříve, než vhodíme do volebních uren své ano. Výsledky Manažerského barometru napovídají, že optimistické očekávání je na místě. Více než 43 procent dotazovaných je přesvědčeno, že kampaň, která dosud probíhá, je prospěšná.
První respondent uvádí celou situaci na pravou míru: „Hlavní část třífázové eurokampaně pod heslem Vítejte ve společenství začne v televizi, rozhlasu a na billboardech 1. května. Vládní informační kampaň ke vstupu České republiky do Evropské unie vypracovalo Ministerstvo zahraničních věcí ČR. Samotná kampaň spolu s podpůrnými aktivitami v regionech běží již několik měsíců.“
V souvislosti s přistoupením Česka k unii si lidé mnohem více všímají jednání a chování našich politiků: „Zejména ministr zahraničí se chová jako slon v porcelánu a mám dojem, že nikoho nezajímají ty jeho emocionální a demagogické projevy. Předpokládám, že jeho vystupování mnoho občanů odradí od účasti v referendu o vstupu Česka do EU.“
Další hlas je kritický: „Je zbytečné vynakládat 200 milionů korun na jakoukoliv 'vysvětlující reklamní kampaň', když poté Václav Klaus, Vladimír Špidla a Cyril Svoboda předvádějí slaboduchou hru, popsanou v pohádce Jak si obři na Čerchově hráli na většího. Řadový občan musí být v poslední době zmaten… po (ne)účasti ve válce v Iráku předvádějí naši vedoucí představitelé zcela jasný příklon k (ne)federalistickým tendencím v Evropě. Jak jsem již kdesi napsal… zajímalo by mne, jak se manželky našich vedoucích představitelů tváří, když s nimi jejich manželé (ne)souloží.“
Jiný manažer si povšiml jednání Václava Klause: „Pro široké publikum je daleko důležitější jedna dobře zmedializovaná přestřelka mezi ministrem zahraničí a prezidentem než deset dílů televizních exhibicí různých, mnohdy velmi podivnou autoritou se honosících existencí. K té přestřelce jen na okraj. Nebyl to náhodou pan profesor, kdo nejsilněji kritizoval prezidenta Havla za jeho výroky a snahu zasahovat do politiky? Ale to jsou asi jen taková zlá a falešná slůvka…“
Většina ostatních odpovídajících se zaměřila na úroveň celé akce. „Je to dobrá kampaň, snad i prospěšná, ale nic světoborného. Nikdo u nás moc přesně neví, proč do EU chceme, a myslím, že to lidi ani moc nezajímá. Každý si raději hledá cestu do Evropy tak trochu sám, což nakonec nemusí být vůbec špatné,“ uvádí jeden z manažerů. Dalšímu je leccos proti mysli: “Kampaň v mnohých ohledech připomíná budovatelské úderky a agitky padesátých let. Identický postup, jiný cíl?“
O úrovni protagonistů televizních spotů se rozepsal jiný oslovený: „Z mého osobního pohledu je kampaň zbytečná a v konkrétním případě (paní Boušková a pan Vydra) byla dokonce trapná až kontraproduktivní, ale dokážu si představit, že pro některé spoluobčany v zapadlejších koutech to smysl mít mohlo.“ Ze stejného soudku je následující hlas: „Pokud referendum ovlivní názory záhadně vybraných osobností spojené s rádoby vtipnými skeči, které se systematicky vyhýbají jakýmkoli číslům a faktům, pak jde o vyhozené peníze nejen za kampaň, ale i samotné referendum.“
Plno rozpaků vzbudila otázka minulého týdne u dalšího ředitele: „Lepší něco než nic… Skutečně existují lidé, kteří potřebují více informací a kampaň jim může pomoci v rozhodnutí. Na druhou stranu kampaň nepovažuji za dobře zvládnutou a v mnoha aspektech s ní nesouhlasím.“
Poslední oslovený se vyjádřil varovně: „Určitě prospěšná a víceméně i dobrá. Myslím ale, že se příliš hovoří o negativech vstupu do unie a příliš málo o negativech nepřistoupení k unii. Pokud si totiž vstup neodhlasujeme, tak bude pan euroskeptik Klaus prezidentovat evropskému Zimbabwe, zemi mimo civilizaci.“
Odpovídalo 108 manažerů