Likvidace pojistné události se obejde bez návštěvy pojišťovny
Segmentace klientů povinného ručení a moderní způsob likvidace pojistných událostí – dvě témata pro Pavla Martyneka, který má v České pojišťovně na starosti pojištění motorových vozidel.
Rozlišení sazeb podle regionů či věku řidiče – ano nebo ne? Některé pojišťovny přistoupily k dělení řidičů podle místa bydliště či věku. Majitelé aut registrovaných v Praze tak zaplatí výrazně více než jejich kolegové z malých měst. Více zaplatí i mladí řidiči oproti starším. Česká pojišťovna se touto cestou prozatím nevydává. Především proto, že nechceme poškodit ty klienty, kteří, přestože bydlí ve frekventované lokalitě a jsou mladí, jezdí dobře a bez nehod. Protože systém povinně smluvního pojištění funguje krátce (zatím necelých pět let), je seriózní odhad škod u jednotlivých klientů velmi složitý a ve finále by mohl být diskriminující. Obdobné systémy v západní Evropě byly vytvořeny teprve po vyhodnocení údajů za desítky let. Zavedení rozlišování klientů povinného ručení jen na základě krátké časové řady je sice možné, ale podle zásad pojistné matematiky přináší rizika pro stabilitu pojistného trhu. Nejspravedlivější v současné době je podle našeho názoru hodnotit každého řidiče individuálně podle toho, jak jezdí, tedy bonusovým systémem. Ten, kdo nebourá, zaplatí podstatně nižší částku za pojištění než ten, kdo způsobuje škody často. Bez ohledu na to, z jakého regionu pochází a jakého je věku.
Moderní způsob likvidace pojistných událostí šetří čas klientů V České pojišťovně si uvědomujeme, že čas našich klientů je vzácný. Proto jsme pro ně vybudovali Klientský servis. Jedná se o moderní službu běžně využívanou ve vyspělých evropských zemích. Nový systém usnadňuje uzavírání a vedení pojistných smluv a nabízí rychlejší a průhlednější vyřizování pojistných událostí. Klient při jejich nahlašování nemusí osobně navštěvovat některou z poboček České pojišťovny, ale může komunikovat prostřednictvím telefonu nebo internetových stránek ČP. Klient, který havaroval, může pojistnou událost telefonicky zaregistrovat v Klientském servisu už při čekání na policisty. Doba registrace se pohybuje kolem pěti až sedmi minut. Klienta poté zkontaktuje terénní spolupracovník likvidátora, tzv. mobilní technik, který zajistí ohledání škody a pořídí fotodokumentaci. Vše předá likvidátorovi, který záležitost vyřídí v jedné ze dvou centrál. Pojišťovna si ještě může vyžádat další potřebné dokumenty. Celá likvidace pojistné události, která končí převodem peněz na účet poškozeného klienta, se může obejít bez jeho jediné návštěvy pojišťovny. Tento systém urychluje celý proces a snižuje riziko pojistného podvodu i chyby lidského faktoru. Pojistnou událost nemá na starosti pouze jediný likvidátor, ale nový systém hlídá lhůty pro zpracování pojistné události, umožňuje lepší kontrolu a v případě nemoci či dovolené likvidátora může vše snadno převzít některý z kolegů. Průměrná doba likvidace se v ČP zkrátila na pět týdnů. Osmdesát procent registrací pojistných událostí se už ale odehrává pouze prostřednictvím telefonu, denně je tak zaregistrováno 1500 až 2000 pojistných událostí. Klientský servis stávající způsoby komunikace doplňuje, nikoli nahrazuje. Pojistnou událost tak můžete ohlásit písemnou formou na každé agentuře České pojišťovny nebo poslat klasickou poštou přímo na Klientský servis. Záleží jen na vás, pro který způsob se rozhodnete.
Pavel Martynek Vystudoval finanční a pojistnou matematiku na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Svoji profesní dráhu zahájil již při studiu v roce 1996 v pojišťovně ING Czech Republic, poté přešel do pojišťovny Kooperativa. Od roku 2002 pracuje v České pojišťovně na pozici ředitele odboru havarijního pojištění motorových vozidel. Je plným členem České společnosti aktuárů a Mezinárodní aktuárské asociace.