Menu Zavřít

Jak uklidnit pilota vrtulníku? Kávou a popcornem

6. 10. 2017
Autor: Ondřej Stratilík / Euro

Nejlíp se jí prý létá bez dveří. To má zpoza kniplu nejlepší výhled. Pilotce Catherine Sparklin není důvod nevěřit. S americkou námořní pěchotou absolvovala už několik zahraničních misí.

Po práci do vln oceánu na surfu, když je sníh, tak zase se snowboardem do hor. Třicetiletá Catherine se baví stejně jako většina jejích vrstevníků v Kalifornii. Jen s tím rozdílem, že do neoprénu či zimní bundy se převléká z vojenské kombinézy. Pátým rokem pilotuje vrtulníky UH-1Y Venom operující pod znaky US Marine Corps.

“Mám za sebou čtyři zahraniční operace, byla jsem v Japonsku, Jižní Koreji anebo jako humanitární pomoc v Nepálu po zemětřesení,” popisuje zkušenosti v brífinkové místnosti své letky HMLA-469. Za jejími zády na stěně visí nepřehlédnutelný obraz. Zachycuje venom a bojový stroj AH-1Z Viper při průletu kolem budov newyorského Světového obchodního centra. Malba všem připomíná, že skvadrona vznikla při reorganizaci vojska po útocích na dvojčata v září 2001.

“Hlavní je tady popcornovač a stroj na kafe. Tohle jsou jedny z nejdůležitějších potřeb pilotů,” směje se kapitánka. A k dobru dá několik slovíček v češtině. Naučila se je buď od kolegů, kteří sloužili s českými vojáky v Kábulu, nebo od svých příbuzných pocházejících z Varšavy.


To je on. Podívejte se na vrtulník, který USA nabízejí Česku


Přestože je Catherine teprve třicet, patří mezi nejzkušenější vojáky své letky sídlící na obří základně Camp Pendleton u San Diega. Ročně nalétá zhruba 300 hodin, jako instruktorka má navíc na starosti výcvik začátečníků. V simulátoru i ve vzduchu.

Catherine létá ve stroji UH-1Y Venom. Tedy ve stejné helikoptéře, kterou by Washington rád prodal i české armádě. Nabízí se otázka, jestli vrtulníky sestrojené speciálně podle přání americké námořní pěchoty a pro její expediční mise nejsou pro malou středoevropskou zemi bez moře a lodí zbytečné a až příliš dobré.

“Nemyslím si,” reaguje pilotka. “V Japonsku i Koreji jsme bez potíží dlouhodobě operovali ze země. Navíc z Kalifornie často létáme na cvičení do Arizony, kde nelétáme nad vodou, ale v horách, kde je prach i sníh,” doplňuje.


Nový vrtulník pro českou armádu? V tendru zůstal už jen jeden, říká Pavlačík

 Ostravská eminence. Bez Zbyňka Pavlačíka by české zbrojení vypadalo jinak


Washington a Bell Helicopter by dvanáct venomů za 12 až 15 miliard korun Praze chtěli dodat i proto, že otevřou dveře k dalšímu tendru. Pokud bude české vojsko používat víceúčelové UH-1Y, zbývá už jen malý skok, aby si přikoupilo i čistě bitevní stroje AH-1Z Viper. Oba vrtulníky používají stejné systémy i avioniku, podle výrobce je pouze 15 procent součástek rozdílných.

Takový scénář ovšem nechtějí dopustit evropské zbrojovky. Italské Leonardo například osekalo cenu nabídky tuctu helikoptér AW139M k pěti miliardám korun. Jak se ale nakonec zakázka vyvine, rozhodne až nová vláda. Ministr Martin Stropnický (ANO) si už komplikovaným tendrem nechce znepříjemňovat svůj konec v čele obrany.

MM25_AI

Přečtěte si komentáře Ondřeje Stratilíka:

Budeme tleskat, nebo brečet?

Dohoda z Letné

KSČM aneb Když Se Černý Mýlí

Pane ministře, na slovíčko

Krátká paměť pana generála

Hodonínský zázrak. Městem se procházel voják tmavé pleti

Už jste to podepsal, pane náměstku?

Česká ruleta

Máte transportér? A mohl bych ho vidět?

Ondřej Stratilík


  • Našli jste v článku chybu?