Inspirace z I. republikyZ lidí, kráčejících ulicí, má úmysl prohlédnout si výklady jen nepatrná jejich část. Aby jejich pozornost byla upoutána k výkladu mimořádně, je třeba opatřit výklad nějakým přitažlivým bodem.
Inspirace z I. republiky
Z lidí, kráčejících ulicí, má úmysl prohlédnout si výklady jen nepatrná jejich část. Aby jejich pozornost byla upoutána k výkladu mimořádně, je třeba opatřit výklad nějakým přitažlivým bodem. Kráčí-li kolem vašeho výkladu náhodný chodec, dá se předpokládat, že jeho pohled se na okamžik dotkne vašeho výkladu, třeba i přitom na výklad nemyslí a zastaví se nebo kráčí dál až podle toho, zda tento letmý pohled něco ve vašem výkladě objevil. Žádný chodec nemůže jediným pohledem přehlédnout všechno vaše zboží ve výkladě. Proto je nutno, aby výklad poskytl tomuto náhodnému pohledu něco, co by upoutalo další pozornost chodce a přinutilo ho zastavit se u výkladu a prohlédnout si jej. K tomu účelu se nejlépe hodí nápadná figurína, plakát, tablo s heslem nebo malá skupinka zboží, výrazně aranžovaná. Druhou důležitou věcí při aranžování výkladu je přehlednost. U nepřehledného výkladu se chodec dlouho nezdrží, poněvadž se v něm těžce orientuje. U přehledného výkladu najde si však brzy věc, která ho zajímá. K přehlednosti výkladu napomáhá značně účelná dekorace. Dodá výkladu živosti a přitažlivosti. Nepřeplňujte výkladní skříň zbožím. Menší množství vystaveného zboží zvyšuje její účinnost. Výklad může být pak častěji aranžován. Také ztráta, vznikající znehodnocením vystaveného zboží, je menší, než v případech, když výklad je zbožím přeplněn. Tajemství úspěšného aranžování netkví ovšem jen v těchto několika pravidlech. Jsou to však ty nejzákladnější zásady, které s menšími obměnami se dají použít téměř ve všech oborech.
Podle časopisu Průkopník, 1936, Zlín