PRAKTICKÉ TIPY - Mnoho srovnatelně dobrých nabídek. Tak by se dal jednoduše charakterizovat stav českého leasingovém trhu.
V Česku v současné době působí přibližně šest desítek větších leasingových společností. Jedná se o nejsilnější kategorii z celého finančního sektoru. Mnohé z nich se řadí mezi takzvané univerzální, které poskytují financování různých předmětů. Další se specializují na určitý typ leasingu nebo na konkrétní komodity.
Vedle leasingových společností existuje řada firem, které leasing nebo další finanční produkty zprostředkovávají. Může jít o bazary, firmy zabývající se finančním poradenstvím nebo pojišťovnictvím.
Dobrých je… hodně
Zájemce o leasing by neměl, až na výjimky, narazit na vyloženě nespolehlivou firmu. O většině firem v tomto oboru lze prohlásit, že jsou důvěryhodné. Tyto společnosti je možno posuzovat pomocí mnoha kritérií:
1. Ekonomická stabilita firmy. Výši základního kapitálu a vývoj obratů lze zjistit mimo jiné z výročních zpráv.
2. Délka podnikání. Nováček na trhu zřejmě nebude mít patřičné know-how, jedině že by je získal kupříkladu od zahraniční mateřské firmy.
3. Vlastní nebo cizí zkušenost s danou společností. Ten, kdo má konečné slovo při volbě poskytovatele financování, je zákazník. Platí to i v případech, kdy mu prodejce doporučuje svého „koně“.
4. Členství v odborné asociaci. Dává určité předpoklady profesionality.
5. Rychlost vyřízení žádosti. Ta je zejména pro spotřebitele jedním ze zásadních požadavků, dnes se měří i v minutách.
6. Množství papírů ke zpracování žádosti. Přílišná byrokracie může odradit.
7. Aktuální marketingové akce – značkové financování, zvýhodněné ceny, dárky aj.
8. Konkrétní kalkulace finanční služby, včetně úroků a všech poplatků.
9. Výše nulté navýšené splátky (akontace).
Zvláště u výběrových řízení na realizaci větších firemních zakázek se vyplatí všechna zmíněná kritéria zohlednit.
Kvalitu určuje člověk
Služby většiny leasingových společností je možno označit za vysoce profesionální. Marketingový nápad, se kterým přijde jedna z firem, se rychle rozšíří mezi ostatní konkurenty. Ovšem stejně jako většina služeb i ty, které jsou poskytovány leasingovými společnostmi, závisí do značné míry na lidském faktoru. To je v současné době hlavní parametr, kterým se od sebe mohou leasingovky odlišovat.
Odpovědi na otázky týkající se kvality služeb však zákazník nezíská již během „výběrového řízení“. Dojde na ně spíše až při spolupráci s vybraným dodavatelem. Kvalita služeb se projevuje v těchto aspektech:
• Poradenství
Obchodník leasingové společnosti musí umět poradit nejen s výběrem vhodného finančního produktu, ale i samotného předmětu leasingu – srovnat ceny a užitné hodnoty, zvážit efektivitu provozu, vybrat vhodné pojištění a podobně.
• Obchod
Nákupčí leasingové společnosti musejí umět vyjednávat o výhodných velkoodběratelských cenách s distributory leasovaných předmětů a dalšími dodavateli, aby tyto zvýhodněné ceny mohli promítnout do sazeb pro své klienty.
• Údržba a servis majetku
Zejména v případě operativního full service leasingu pronajímatel dohlíží na servisní úkony a komunikuje s jejich realizátory. Musí se tedy v této problematice orientovat.
• Administrativní podpora
Leasingová společnost kontroluje faktury dodavatelů a oprávněnost provedených servisních a jiných výkonů. Stojí za klientem v případě řešení škodních událostí u pojišťoven.
Většinou rozhodne cena
Pokud platí, že kvalita služeb leasingových společností je srovnatelná, pak zbývá jediný jazýček na vahách – cena.
Náklady na leasingové financování stouply za poslední měsíce jen minimálně, a to vlivem zrušení některých daňových výhod. Aby mohla firma ve výběrovém řízení vybrat optimálního leasingového dodavatele, měla by mít znalosti o tom, jak postupovat. Jde přece o peníze.
Mít jasno v potřebách
Zaměstnanec pověřený vyhledáním vhodného poskytovatele leasingu by měl postupovat zhruba následovně:
1. Na základě analýzy provozních potřeb své firmy připraví představu o tom, jaké předměty bude potřeba financovat.
2. Leasing samozřejmě není jen způsob pořízení předmětu za cizí peníze, ale je typický doplňkovými službami. U finančního leasingu, který je stále běžnější, se k pořizovanému předmětu váží různé druhy pojištění za zvýhodněné ceny. V případě leasingu operativního, navíc ve variantě full service, nabízejí leasingové společnosti řadu doprovodných služeb. V podstatě mohou převzít odpovědnost za kompletní péči o pronajatý majetek, nejčastěji jde pochopitelně opět o vozidla. Přehled těchto služeb uvádějí jednotlivé společnosti na svých internetových stránkách a ve svých reklamních tiskovinách. Mělo by tedy padnout rozhodnutí o tom, které z možných služeb budou pro firmu výhodné.
3. Vzhledem k informacím shromážděných v bodech 1 a 2 se zformuluje poptávka a obešlou se jí předvybraní dodavatelé. Ti by měli splňovat základní požadavky zmíněné výše (stabilita, reference a podobně). Aby následné srovnávání obsáhlých nabídek nebylo příliš zatěžující, osloveno by mělo být jen pár kandidátů.
4. Jakmile dorazí všechny nabídky a kalkulace, nezbývá než je pečlivě srovnat. Nestačí tedy porovnat pouze součty všech splátek. Aby mělo srovnání vypovídací hodnotu, musí všechny nabídky obsahovat veškeré poptávané služby. Pokud u jednoho z poptávaných zrovna neběží žádná marketingová akce, zejména v podobě slevy, měly by být všechny kalkulace srovnatelné. U operativního leasingu je rozhodujícím bodem kalkulace správný odhad budoucí zůstatkové ceny, která je rozhodující pro výpočet výše jednotlivých splátek.
5. Aby byl obchod správně dotažen ke spokojenosti obou stran, je vhodné s leasingovou společností osobně dojednat poslední detaily služby, které se odrazí v budoucí smlouvě.