PODNIKATELÉ A DOVOLENÁ Každý z nich sice pracuje v jiném oboru, ale jedno mají společné: Ve svých firmách jsou od rána do večera. Při takovém vytížení je odpočinek nezbytností. Ale může si český podnikatel dovolenou vůbec dovolit? Nejenže může - dokonce musí!
PODNIKATELÉ A DOVOLENÁ Každý z nich sice pracuje v jiném oboru, ale jedno mají společné: Ve svých firmách jsou od rána do večera. Při takovém vytížení je odpočinek nezbytností. Ale může si český podnikatel dovolenou vůbec dovolit? Nejenže může - dokonce musí!
Deset až dvanáct hodin ve firmě včetně sobot a nedělí. To je realita, která se dnes týká stovek malých a středních podnikatelů. Ale co takhle na čtrnáct dní „zatáhnout roletu“, zapomenout na byznys a odjet k moři nebo na chalupu? Je to vůbec reálné? Může si český podnikatel „dovolit“ dovolenou?
„To víte, že si podnikatel může vzít dovolenou. Byl by blázen, kdyby si ji nebral. Dokonce si ji musí dopřát,“ tvrdí Eva Štěpánková, zakladatelka kosmetické společnosti Ryor. S tím vřele souhlasí psycholožka Kateřina Vaňková - říká, že dovolená je jedním ze základních kamenů dobré životní kondice. A netřeba dodávat, že zdraví majitele úzce souvisí se zdravím firmy.
JE TŘEBA NAJÍT SPOLEHLIVÉHO ZÁSTUPCE Jenže co bude s byznysem v době podnikatelovy nepřítomnosti? Nehrozí firmě nějaké nebezpečí? Majitelé firem se shodují, že nutnou podmínkou je mít spolehlivého člověka, který zajistí bezproblémový chod podniku v době šéfovy absence. Pak už záleží jen na povaze majitele, zda na dovolené „vypne“ úplně, nebo bude neustále ve střehu a tudíž si odpočine méně. Eva Štěpánková firmu pravidelně svěřuje do rukou svého zástupce, který pro ni pracuje už jedenáct let. „Uděláme si poradu před mým odjezdem a potom, když se vrátím. A to stačí,“ říká Štěpánková. Z dovolené pak firmu nekontroluje několika telefonáty denně, ale odpočívá. „To víte, že to ale nejde jen tak vyhodit z hlavy. Všude se dívám, jak se tam kosmetika prodává, jaké mají zásobování,“ podotýká. Majitelka propagační firmy 21euro Jitka Cenková sice svěří své podnikání také spolehlivé kolegyni, nicméně její dovolené nejsou od firmy úplně oddělené. „Denně dostávám zprávy do mobilu a pokud se vyskytne problém, který musím vyřešit, připojím se na internet,“ říká. Nejjednodušší to má na první pohled živnostník. Programátor Jan Kocar si dovolenou vybírá pravidelně každý rok. Termín buď přizpůsobí pracovnímu vytížení, nebo si naplánuje dlouhou cestu a zakázku pak buď odloží, nebo na ni někoho najme. POJEDU TAM, NA CO VYDĚLÁM Odborníci se shodují, že odpočinek na pár týdnů v roce je opravdu nutný. Někdo si během nich splní svůj cestovatelský sen, jinému stačí chata. Anebo obojí - záleží na penězích. „Předloni jsem byl v Mexiku a vloni v Číně. Něco jsem si na dovolenou půjčil. Hlavně proto, že jsem věděl, že to splatím. Letos pojedu na chalupu do jižních Čech a budu jezdit na kole. Nejsou peníze a zadlužovat se mi nechce,“ uvádí Jan Kocar. U Cenkových se dovolená plánuje dopředu a pravidelně se na ni střádá. „Ve firmě jsem od rána do večera, ale třeba na Karibik jsem si zatím nevydělala,“ směje se Jitka Cenková. Když se opravdu daří, stačí příjmy na nějaký ten týden v Asii, například ve Vietnamu. „Ale letos je špatný rok, tak jedeme autem do Španělska,“ dodává. Eva Štěpánková má namířeno na deset dní na Hlubokou. „Teď to musí stačit, na podzim se uvidí,“ říká. V první polovině letošního roku se najezdila v rámci svých podnikatelských aktivit už dost a ráda prý někde v klidu zakotví se svým psem. „Už na nějaké superluxusní dovolené nejezdím. Nechce se mi přemisťovat třeba někam na Srí Lanku,“ podotýká Štěpánková. Dovolené tráví pohybem a regenerací, například pobyty se cvičením. Předseda pražské hospodářské komory a podnikatel se třemi firmami Petr Kužel už má letos za sebou dva týdny na Kanárských ostrovech. Na léto zatím nic naplánovaného nemá. „Kdybychom se ženou někam letěli, tak na Krétu. Určitě také budeme na chalupě,“ říká Kužel. Peníze nejsou podle jeho slov problém. „Firmy nám, zaplaťpánbůh, vydělávají,“ vysvětluje. ADRENALIN A AKTIVITA
Safari v Africe, putování po Tibetu, potápění do mořských hlubin, prolézání jeskyní nebo horolezecké výpravy. Nebo cestování po exotických krajích či chytání bronzu na pláži. Způsoby, jak čeští podnikatelé tráví dovolenou, jsou stejně pestré a platí pro ně stejné trendy jako u ostatní populace.
Pokud jsou peníze, čas i elán, podnikatelé dávají přednost aktivnímu vyžití. Například šéf jedné tuzemské potravinářské firmy, který nechce být jmenován, je vášnivý nimrod a za svým koníčkem vyjíždí i do ciziny. Jeden z největších zážitků je prý lov na medvěda. Baviče a podnikatele Petra Novotného zase zaujal projekt Jaroslava Haška cestovat z Prahy do Bratislavy po vodě.
Od polehávání na plážích se tuzemští cestovatelé přesunuli přes poznávací zájezdy až k dnešní kombinaci pobytových zájezdů s aktivním vyžitím. Zájem roste o adrenalinové, sportovní či jinak aktivní dovolené. Rostoucí oblibě se těší dovolené individuální. Program si tak cestovatel určuje sám, nemá ho nadirigovaný od cestovní kanceláře podle mustru, který má vyhovovat co největšímu počtu klientů. Dobrodružnost takových cest je pak přímo závislá na navštívené zemi a podmínkách, v nichž tu turisté své volno tráví. Exotika v některých zemích je pak opepřena ještě cestováním v neklimatizovaném autobusu, který si už své lepší časy ani nepamatuje. To vše ve společnosti domorodců a jejich domácích zvířat.
GOLF A POTÁPĚNÍ JSOU UŽ STANDARD Ušít dovolenou na míru umějí i cestovní kanceláře, které potom movité zákazníky nenechají strádat v podobných dopravních prostředcích, leda by si to vysloveně přáli. Přes nepřístupné hory je přepraví v najatých vrtulnících. Je to možná méně dobrodružné, zato pohodlnější. Jindy se vrtulník stane zcela normálním dopravním prostředkem, jako v případě klienta cestovní kanceláře Fischer. Ten místo obvyklé limuzíny zvolil k dopravě z letiště do nejdražšího hotelu v Dubaji právě vrtulník. Největší tuzemská cestovní kancelář Čedok má už několik let službu Exkluziv Travel, kde se šijí dovolené na míru a podle klientových představ. „Řekne si, kam chce jet, kdy a co tam chce dělat. Přičemž taková vyžití jako golf nebo potápění jsou už v podstatě standard,“ říká mluvčí Čedoku Tomáš Brejcha. Nadstandard je zatím pronájem luxusní vily, zpravidla v Karibiku nebo v jižní Francii či na jihu Španělska. Samozřejmě včetně personálu. Ceny za takovou dovolenou se počítají ve statisících korun za týden. Klientela, která si více hlídá soukromí, vyžaduje perfektní servis a je ochotna si řádně připlatit, se stále rozrůstá. „Její počet je stále nízký, ale rok od roku zaznamenáváme její stoprocentní nárůst,“ potvrzuje mluvčí cestovní kanceláře Fischer Dan Plovajko. Upřesňuje, že podnikatelé rádi létají na Seychely, Maledivy a do Dominikánské republiky. Finančně náročnější dovolené nejsou omezené ani ročním obdobím, ani místem. „Vedle Karibiku patří preference také Latinské Americe. Klienti ale jezdí i do Austrálie nebo na Nový Zéland, prostě po celém světě,“ říká Brejcha. Cestování je rovnoměrně rozložené po celý rok. „Někdy jsou větší požadavky na golf. Například v zimě se jezdí hrát do Saudské Arábie. Nemusí to být zrovna dovolená, stačí prodloužený víkend,“ dodává Brejcha. VRACÍME SE DO BULHARSKA Méně solventní podnikatelé se při svých cestách za odpočinkem drží většinou na starém kontinentě. Za slanou vodou jezdí hlavně do Chorvatska, Itálie, Řecka, Španělska. Na oblibě získávají pobyty na turistické jachtě, kde letos stráví dovolenou zhruba patnáct tisíc Čechů. Renesanci zažívá Bulharsko. Obchodní radová bulharského velvyslanectví Diliana Georgievová na základě bulharských statistik předpokládá, že tuto balkánskou zemi letos navštíví 120 až 130 tisíc českých turistů. Podle Jaromíra Beránka z konzultantské agentury Mag Consulting se Bulharsko dostane do desítky zemí, které Češi o dovolené navštíví nejčastěji. Od loňského roku se oči tuzemských cestovatelů více upírají také na bezvízově dostupné Turecko. K oblíbeným mimoevropským destinacím patří Tunisko a Egypt. Češi však nevynechávají ani další africké či asijské země, ani Ameriku. Podle Asociace českých cestovních kanceláři a agentur se výrazně zvedl zájem o Čínu. Meziročně stoupl o více než polovinu. Letos prý čeští turisté „objevili“ také Indii, přesto si z asijských zemí drží prvenství Thajsko. PŘÍLIŠ MNOHO PRÁCE ŠKODÍ ZDRAVÍ
„Na dovolenou nemám čas. Musím se starat o firmu, budovat kariéru. Nejlépe je mi stejně v práci, kde to beze mne nejde.“ - Nad takovými workoholiky kroutí psychologové hlavou a vědoucně se usmívají. Podobný superpracant si podle nich zadělává na řadu problémů a může se stát, že si výsledky své dřiny ani neužije. Psychologové se jednoznačně shodují na nutnosti dovolené. Aby se vůbec projevil její blahodárný vliv, měla by podle nich trvat nejméně čtrnáct dní. Někteří uvádějí dokonce tři týdny. Dovolená nemá sloužit k tomu, abychom ji opět trávili pracovně ve snaze dohnat, co přes rok nestíháme. A nemají to být týdny s mobilním telefonem u ucha a notebookem na klíně, protože firmu a podřízené není možné nechat bez dozoru ani jedinou minutu a je třeba je kontrolovat alespoň „na dálku“. Ať už si vyberete dovolenou na chatě, chalupě, v tuzemsku nebo v zahraničí, měl by člověk dělat něco jiného, než čím tráví čas po většinu roku. Jednoduše řečeno, kdo sedí u počítače, měl by začít používat nohy a zvolit v rámci svých fyzických možností dovolenou aktivní. Kdo si pohybu za celý rok užije až nad hlavu, měl by si trochu polenošit. NEJVÍC SE JEZDÍ DO FRANCIE Organizace Worlds Tourism Organization uvádí, že vloni byla nejnavštěvovanější zemí Francie, následovaná Španělskem a USA. Francie si statut nejvíce vyhledávané destinace udržuje dlouhodobě. Vloni do země galského kohouta zavítalo více než 75 milionů návštěvníků, o desetinu procenta více než v roce 2003. Španělsko navštívilo v loňském roce 53,6 milionu lidí, o 3,5 procenta více než předloni. USA zaznamenaly v roce 2004 dvanáctiprocentní nárůst příjezdů oproti posledním třem rokům -navštívilo je 46,2 milionu lidí. Na čtvrtém místě se překvapivě ocitla Čína, která si vyměnila pozici s Itálií. Do nejlidnatější země světa přicestovalo vloni 41,8 milionu zahraničních návštěvníků, o 27 procent více než v roce 2003. Zajímavě se jeví také Hongkong, který se přesunul z tzv. nebodovaného místa v roce 2003 na sedmou nejnavštěvovanější zemi. Za loňský rok se může pochlubit 22 miliony návštěvníků, jejichž počet se meziročně zvedl o 41 procent. Do první desítky nejnavštěvovanějších zemí patří Británie, Mexiko, Německo a Rakousko. Česká republika sice v TOP 10 turistických destinací ještě není, agentura CzechTourism však odhaduje, že letos ji navštíví o osm až devět procent zahraničních turistů více než loni a devizové příjmy z cestovního ruchu vzrostou o tři procenta. Tyto odhady však budou reálné pouze za předpokladu, že cestování v tomto roce nepostihnou negativní události typu nemoci SARS, teroristické útoky nebo válečné konflikty.