Malé a středně velké firmy (SME), mikrofirmy a podnikatelé (OSVČ) sice nedosahují obratů jako nadnárodní gigantické firmy, přesto jsou extrémně důležitou součástí české ekonomiky. Posilují konkurenci v podnikání, jsou flexibilní, mají vysokou schopnost improvizace, pružněji reagují za změny, což vede k inovacím, zvýšení produktivity a tím také k růstu ekonomické efektivity a ve finále i k vyšší výkonnosti celé země.
Podle průzkumu, který zpracovaly společnosti PayPal a Deloitte, je to právě sektor SME, který pohání hospodářský růst v regionu střední a východní Evropy. Průzkum nazvaný Noví evropští tygři je vymezen územím od Pobaltí (včetně Finska) přes střední Evropu až k Balkánu, přičemž česká ekonomika patří z několika ohledů k nejlepším: má třetí nejvyšší HDP a druhý nejvyšší počet malých a středně velkých firem v regionu.
Navíc čeští podnikatelé a SME firmy vytvářejí 67 procent všech nových pracovních míst a generují na 49 procent celkové hodnoty prodaného zboží a služeb, což je o čtyři procentní body více, než vykazuje západní Evropa.
Digitální dovednosti: důležité, ale zvládá je jen každý druhý
V čem naopak čeští podnikatelé a manažeři středně velkých firem zaostávají, jsou takzvané digitální dovednosti, tedy schopnost aktivně využívat komunikační a informační technologie pro byznys. Jen necelá polovina českých malých a středních firem si věří v digitálních dovednostech, ukázal průzkum, který letos v srpnu a září zrealizovala společnost Ipsos pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků (AMSP ČR). Zpovídaní manažeři SME firem však zároveň přiznali, že právě digitální dovednosti jsou klíčové pro 90 procent z nich, především v hledání nových zaměstnanců a v udržení konkurenceschopnosti.
V otázce konkrétních digitálních nástrojů, které zástupci SME sektoru používají pro své online zviditelnění, jmenovali především klasické internetové stránky (85 procent respondentů), e-mail (81 procent) a sociální média (63 procent odpovědí ze 743 zúčastněných firem). S poměrně vysokým procentem využití online marketingových nástrojů však nekoreluje užitečnost, alespoň dle hodnocení účastníků průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků. Jako efektivní nástroj pro zviditelnění podnikání hodnotila vlastní webové stránky jen třetina respondentů, čtvrtina považuje za užitečné sociální sítě a každá osmá firma efektivně komunikuje e-mailem. Zbytek odpovědí se pohybuje na úrovni statistické chyby.
Lokální online marketing. Zdarma
Jako hlavní překážku pro využívání digitálních nástrojů ke zviditelnění podnikatelských aktivit zmiňují respondenti cenu a nedostatek času věnovat se online propagaci. „Nechuť používat sítě,“ zněla jedna z nejčastějších odpovědí. „Nepřehlednost reklamních produktů a nekontrolovatelnost využití,“ zmiňovali další respondenti důvody, proč se nepouštějí do online marketingu.
Nyní se drobným podnikatelům a šéfům středně velkých firem otvírá nová zajímavá možnost inzerce. Operátor O2 odstartoval kampaň na podporu lokálních podnikatelů prostřednictvím inzerce ve věrnostním programu O2 Extra výhody. Služba je zcela zdarma pro všechny podnikatele, kteří využívají libovolnou službu O2. Stačí se zaregistrovat
na webu www.lokalni-podnikatel.
cz a vyplnit jednoduchý formulář. O2 pak inzerentům pomůže se sestavením co nejatraktivnější nabídky. Ta se pak zobrazí všem zákazníkům O2 v rámci Extra výhod na webu nebo v mobilu ve speciální kategorii Lokální podnikatel v okruhu až 15 kilometrů od pobočky.
Tuto formu inzerce nejčastěji využívají zákazníci z oboru gastronomie, ale také řemeslníci či realitní a cestovní kanceláře. Registrovaný uživatel může inzerovat vždy dvakrát měsíčně po dobu sedmi dní. „Drobní podnikatelé propagaci svého byznysu často příliš neřeší. Nemají na to čas, peníze nebo se v marketingu příliš nevyznají. Prostřednictvím bezplatné inzerce, kterou jim nabízíme, mohou dát o svém podnikání snáze vědět a oslovit lidi v blízkém i širším okolí. Obyvatelům v dané lokalitě zároveň nabídneme ojedinělou možnost, jak podpořit místní podnikatele nebo neziskové organizace. V aplikaci se totiž jednoduše dozvědí, co se děje v jejich okolí. Jaká akce se pořádá v místní hospůdce, kde probíhá dětský den, nebo že řezníkovi dovezli čerstvou zvěřinu,“ popisuje Vladimír Schertler, ředitel O2 pro firemní zákazníky.
Využívání online marketingových nástrojů v SME segmentu (v %)
Zdroj : APMS, Ipsos
Nejefektivnější nástroje pro online podnikání v SME segmentu (v %)
Zdroj : APMS, Ipsos
O autorovi| Petra Trnková, spolupracovnice redakce