Menu Zavřít

Jaká odvětví jsou motory českého exportu?

12. 4. 2011
Autor: profit

U příležitosti vyhlášení vítězů druhého ročníku projektu HSBC GRANT na podporu zahraničního obchodu byly zveřejněny výsledky průzkumu, který byl proveden mezi českými exportéry.

Foto: HSBC

Podle těchto údajů se vývozci rychle dostávají z dopadů globální ekonomické krize a účinně bojují s následnou ekonomickou recesí. Celkem 45 % dotazovaných exportérů potvrdilo, že se jejich objem exportních zakázek během loňského roku zvýšil.

V rámci průzkumu jednotlivých odvětví jsme identifikovali současné tři nejnovější tahouny českého exportu. Na rozdíl od energetiky a strojírenského průmyslu pro nás nanotechnologie byly do jisté míry příjemným překvapením,“ zdůrazňuje Tomáš Nymburský, ředitel exportních finančních služeb HSBC Bank plc – pobočka Praha. „Toto odvětví zažívá mezi českými vývozci velký boom, což potvrdilo 29 % respondentů,“ dodává.

Energetika a strojírenství však hraje prim. Vysoký zájem o export energetických zařízení, průmyslových a technologických celků projevují státy východní Evropy, Latinské Ameriky, Jihovýchodní Asie nebo Turecko. Jan Dvořáček z ratíškovické společnosti T Machinery zabývající se vývojem důlních technologií má jasný názor: „Přes veškeré moderní inovace v našem oboru stále platí, že těžba uhlí a jeho následné zpracování patří mezi základní postupy výroby elektrické energie současnosti. Ačkoli jsme často omezováni geografickými podmínkami těžby uhlí, dokázali jsme navzdory silné konkurenci uspět v Rusku, Španělsku, Vietnamu či na Ukrajině.“ Ve strojírenském průmyslu jsou nejatraktivnějšími destinacemi stále Německo, Rusko a čím dál více zakázek putuje do Číny. „Ve 4. čtvrtletí roku 2010 jsme zaznamenali růst čínského HDP o 9,8 procenta. V tomto roce předpokládáme, že domácí poptávka v Číně bude výrazně ovlivňovat očekávaný 9% nárůst čínského HDP,“ doplňuje Tomáš Nymburský.

Výsledky ukázaly, že v postkrizovém období zaznamenalo mnoho českých firem výrazný nárůst exportních zakázek, což David Füllsack, ředitel zahraničního odboru Hospodářské komory ČR považuje za jednoznačný úspěch českých podniků. „Exportéři si dokázali poradit s nepříznivými ekonomickými podmínkami a prorazit na světovém trhu, kde se podle průzkumu vrátili na úroveň před rokem 2008. Nicméně nadále vidíme pro české exportéry dostatečně nevyužitý potenciál Asie, Latinské Ameriky a dalších rozvíjejících se trhů,“ doplňuje Füllsack.

Vítězové druhého ročníku HSBC GRANT na podporu zahraničního obchodu jsou:

Kategorie Asie

P-D Refractories CZ a.s. – jeden z největších výrobců a dodavatelů žáruvzdorných výrobků a surovin. Jejich exportní případ je zaměřen na Čínu.

Kategorie Jižní a Střední Amerika včetně Mexika

T Machinery a.s. – tato firma je specialistou s dlouholetou tradicí výroby strojní dobývací techniky, například pro uhelné doly. Exportní projekt je zaměřen na Mexiko.

Kategorie Blízký východ včetně Turecka

Katres spol. s r.o. – specialista na sušení dřeva a s tím spojené technologie. Jejich exportní projekt je zaměřen na Turecko.

Kategorie Evropa

bitcoin_skoleni

Topgeo Brno spol. s r.o. – společnost, která se zaměřuje na zakládání staveb a stavební výrobu s orientací na železobetonové i zděné konstrukce. V současné době úspěšně vstupuje na polský trh, kde staví dálnice.

Projekt je financovaný soukromou sférou a určený na konkrétní a dlouhodobou podporu českých firem, které aktivně exportují své zboží a služby. Principem projektu je otevřená grantová soutěž: čtyři granty, každý ve výši 300.000 Kč, obchodní a právní know-how pro cílovou destinaci svého obchodu a mediální pokrytí. Zdroj a více informací: www.grantproexport.cz.

  • Našli jste v článku chybu?