Nejmenšímu Audi chybí schopnost vtáhnout do děje
Nabroušený hatchback může v zásadě dosáhnout dvou extrémních stavů. Prvním je Ford Focus RS, který si i přes pár mušek zaslouží zařazení do kategorie ostrého sportovního nářadí a neztratí se na žádném okruhu. Druhým, zcela odlišným maximem je Mini Cooper John Works. To je pro změnu street racer, super auto na pouliční blbnutí, pálení gum a pohoršování davu. Všechny ostatní hothatch drobci se víceméně snaží následovat jeden z uvedených extrémů. To nejnešťastnější, co se malému svalovci může stát, je uváznout někde mezi na mrtvém středu – jako například Fabia RS. Audi A1 svou povahou míří k minicooperu, ovšem o moc dál než škodovka se od šedivého průměru nedostalo. Přitom technika ve vozu je skvělá. Testovaný model dostal povedený přeplňovaný benzinový motor 1,4 TFSI s výkonem 122 koní a k němu připojenou sedmistupňovou dvojspojkovou převodovku S-Tronic. Stejně tak styl je na úrovni. Audi A1 si z rodiny větších sourozenců bere efektně tvarovanou masku a světlomety s podkreslením linek LED diodami, nezklame ani při pohledu z boku či zezadu. A1 je osobité auto s vlastním výrazem, což je skvělé. Interiér je hodně podobný modelu TT a obecně v současné režii Audi, což znamená ultimativní kvalitu zpracování, perfektní ergonomii a svěží technicistní design. Prostoru pro řidiče a spolujezdce je na malé auto dost, dokonce více než dost při srovnání třeba s Fiatem Punto. Vzadu už je to horší, zadní sedačky jsou spíše nouzové, ale to je u tak malého auta očekávatelný stav. Poloha za volantem je dobrá, ve voze se dá sedět nízko, což je už dnes kvůli různým bezpečnostním předpisům téměř rarita. Audi A1 má zkrátka všechny předpoklady, aby se ve stíhacím závodě za Mini Cooperem JCW dostalo hodně vysoko. Jenže to nějak nevychází. Technicky vzato vůz na silnici skvěle sedí, tvrdému podvozku sekunduje přesné řízení a brzdy, které nevykazují tendenci unavit se ani po opravdu tvrdém zacházení. K tomu si přidejme dobrý motor a precizní převodovku. Chybí však emoce. Praktičnost vozu i při malých rozměrech padá ve srovnání s malými MPV na nulu, protože do kufru se vejde nákup tak na makrobiotickou večeři při výrazné redukční dietě. Co zbývá? Rychlost? Té je objektivně dostatek. A1 umí najíždět do zatáček vcelku ostře, jenže není dost dobře čitelná na hraně přilnavosti. Jde o jakousi binární logiku – auto buď jede naplno, nebo letí ven ze silnice v nedotáčivém smyku. Chybí ten mezistav, kdy je vůz možné řídit plynem, zkrátka ten malý kousek mezi plynulým vykroužením zatáčky a koncem ve škarpě, kdy je řízení nejzábavnější. V mini si řidič užívá každý centimetr silnice, protože auto ho přímo tlačí ke zrychlování a přesvědčuje naprosto skvělou komunikací mezi volantem a předními koly, že do té vlásenky se šedesátkou najet v pohodě dá. A1 je hodně rychlá, ale dojmy z rychlosti a obratnosti sděluje filtrovaně, jako by se řidič díval na video. Je až zarážející, jak velký podíl na dojmu z auta může mít jen a pouze nekomunikativní řízení. Nicméně A1 patří do kategorie, kde naprosto dokonalá technika k úspěchu potřebuje ještě i duši.
Klady Motor Převodovka Skvělý interiér Skvělá poloha za volantem Design
Zápory Mrtvé řízení
Tabulka
Audi A1
Motor: přeplňovaný řadový čtyřválec
Převodovka: sedmistupňová S-Tronic
Výkon: 90 kW
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,9 s
Nejvyšší rychlost: 203 km/h
Spotřeba: 6,5/4,6/5,3 l/100 km
Cena: 407 100 Kč – základní