Konkurence na drahách? Moc hezká záležitost. Vlaky do Ostravy jsou čisté, jezdí na čas, za dobrou cenu a bez státních dotací. Proč tedy stejně neprovozovat železnici i jinde? Jasně, že by to šlo.
To, co nyní předvádí ministerstvo dopravy a Radim Jančura, ale nemá s férovou soutěží nic společného. Konkurenční dopravce získal od ministerstva nikoli jen údaje o výši státní dotace, ale s nimi i veškerou nákladovou strukturu provozu Českých drah na jednotlivých tratích včetně mezd, spotřeby energie, odpisů a dalších dat, která jsou v každé privátní firmě předmětem přísně střeženého tajemství, protože jejich znalost dává konkurenci velmi podstatnou výhodu na trhu.
K tématu čtěte: Jančura: Žaluda je lhář, musí být odvolán
Na železnici tak vznikla situace, kde na jedné straně bude státní, tedy nám všem patřící dopravce se zcela veřejnými údaji o plné hloubce svého byznysu, který musí obsloužit veškeré dopravní potřeby státu a nové vlaky musí nakupovat v soutěži podle zákona o veřejných zakázkách, což trvá měsíce, ale spíše roky. Proti němu budou privátní hráči, kteří si budou vybírat rozinky, na nichž se vyplatí jezdit a u nichž dopředu vědí, jak nastavit správnou cenu.
Vlaky si nakoupí bez tendru velmi rychle, takže mohou tlačit, aby se soutěžilo co nejrychleji, protože i to dominantního dopravce diskriminuje. Vypadá to přece tak hezky, když se dá tvrdit, podívejte, kolik ušetříte občanům. A to i tehdy, kdy to není pravda, protože se při porovnávání státních dotací a vysoutěžených cen někdy míchají jablka s hruškami, protože se nesrovnávají dvě zcela stejné trasy.
To že je ta všem občanům přínosná konkurence? Ta bude teprve tehdy, až Jančurova firma zveřejní stejnou strukturu údajů o svém provozu, jakou si vymohla na státních Českých drahách. Jinak jde o zvýhodnění jednoho soutěžitele, a tím pádem to, čemu se už nějaký čas říká tunel do veřejných peněz.
Čtěte další komentáře Pavla Párala: