Jan Čtvrtník získal titul Designér roku 2008. Pracuje v Itálii pro firmu Electrolux, spolupracoval i s Ikea, ale zároveň vytváří produkty i celé kolekce pro mnohé české firmy.
Můžete srovnat úroveň designu v českých a zahraničních firmách?
V Česku si výrobci vesměs ještě neuvědomují váhu a sílu designu a konkurenční výhodu, kterou jim může poskytnout na trhu. Je také málo těch, kteří mají koncové výrobky a vlastní vývoj. Je to o uvědomění si, jakou výhodu jim dobrý design může poskytnout. Je to marketingový nástroj.
V Česku si firmy najmou designéra většinou jednorázově, aby jim navrhl jeden hezký výrobek, ale soustavně s ním nespolupracují. Zaměřit se na designovou produkci je strategie celé firmy. Třeba IKEA stojí a padá s designem. Dokáže využít designu i k tomu, aby výrobky byly nejen atraktivní, ale i levnější. Designér totiž zná i výrobní proces a může najít cestu, jak zachovat estetické kvality produktu, ale zároveň zlevnit výrobu. Navrhnout něco, co je krásné a drahé, to umí každý. Ale navrhnout něco krásného a levného a zároveň funkčního, to už je umění.
Které české firmy dokáží využít design jako nástroj marketingu?
Najdou se. Je to ale běh na dlouhou trať. Nestačí udělat jeden designový výrobek. Když nastoupí cestu designu, měly by v tom pokračovat. Firma ale ponese plody této cesty spíše až v dlouhodobé perspektivě než v tom, že ten jeden designový výrobek přinese obrovský úspěch na trhu. Mohu jmenovat třeba Tescomu, Škoda Auto, ta má vlastní vývoj, designové oddělení, koncepci, strategii, Moser, Tactoo, výrobce šperků, Polstrin, výrobce nábytku, Eco- Design – svítidla.
Považujete za špatné, že bylo zrušeno Design centrum? Nevznikl pak chaos?
Ano. Na jedné straně je CzechTrade, který podporuje účast na výstavách, spolupráci podniků s designéry. CzechTrade dělá jen část činností Design centra, nespolupracuje ale se všemi stavovskými organizacemi v Evropě a ani nemůže, protože není nástupnickou organizací Design centra. Design centrum bylo napojeno na evropské struktury design center, je ostuda, že to česká vláda zrušila.
Komerčně nejúspěšnější štika v českém design rybníčku je pak Profil Media, která pořádá cenu Czech Grand Design, Designér roku a výstavu Design Blok. Ta dokáže sehnat dostatek sponzorů, proto je schopna pořádat tyto akce. Tato soutěž se snaží být objektivní, ale není organizována podle mezinárodně platných kritérií.
Průmyslový design úplně vypadl, protože není dost mediálně atraktivní. To záleží na porotcích Czech Grand Design, měli by být schopni nominovat i průmyslové designéry.
Zkuste vysvětlit českým firmám, proč je pro ně design důležitý…
Jestliže firma nemá dobrý a kvalitní výrobek, ani skvělý design jí nepomůže. Designéři jsou také drazí a jejich práce se vyplatí až po delší době. Ale pokud firmy chtějí vyrábět vlastní produkty, musejí mít vlastní vývoj, a to ve spolupráci s designéry. Jinak se z nich stanou montovny, levní výrobci pro někoho ze Západu, a pak se zavřou. Pokud nebudou stavět na vlastní produkci s vyšší přidanou hodnotou, nepřežijí. Design přidává na hodnotě i značce. Čím hodnotnější značka, která nebojuje cenou, ale kvalitou, tím stabilnější klientela ve střední třídě, která si může dovolit kupovat dražší výrobky. My nemůžeme konkurovat cenou – třeba dovozu z Číny. Musíme konkurovat kvalitou, designem, značkou.