Dřívější největší nedostatek a strašák Facebooku se začíná obracet v jeho přednost a největší příležitost k růstu. Firma ve třetím kvartále poprvé vygenerovala příjmy z mobilní reklamy, které se na celkových příjmech od inzerentů aktuálně podílí 14 procenty. Reklama přitom tvoří 86 procent celkových příjmů. Mark Zuckerberg v konferenčním hovoru uvedl, že mobilní uživatelé jsou pro Facebook velkou příležitostí a očekává, že příjmy z této oblasti převýší příjmy klasické.
To je zásadní obrat. Facebook byl totiž ještě před několika měsíci výrazně kritizován za to, že na mase mobilních uživatelů nevydělal ani cent (mobilní uživatelé tvoří 60 procent všech uživatelů). Zuckerberg nicméně udělal z přenosných zařízení prioritu a všechny projekty, které nyní ve firmě vznikají, musejí s mobily počítat. Facebook se tak v této oblasti začíná podobat Twitteru, který mobilní reklamu vidí jako majoritní příjem a letos by z ní měl vytěžit kolem 260 milionů dolarů. Facebooku se za tři měsíce podařilo získat přes 150 milionů dolarů, což z něj v této oblasti dělá světovou dvojku, hned za Googlem. Úspěch slaví zejména cílené reklamní statusy vkládané přímo mezi regulérní příspěvky od uživatelů a počítá se i s tím, že reklamu bude možné vkládat i do ostatních mobilních aplikací.
Mobilní uživatelé sociálních sítí a internetových služeb jsou mnohem více aktivní a zároveň věrní a reklama na ně přímo směrovaná má často daleko větší efekt a smysl. Firmy jako Facebook, Google, Twitter nebo i český Seznam ale prozatím musejí hledat nové cesty, jak tato sdělení doručovat. Zuckerberg dokonce uznává, že mobily přinutily jeho společnost přemýšlet o reklamě úplně jinak.
O přesunu reklamy na mobily přemýšlí také v Googlu, který sice v tomto revíru vládne, stále ale mobilní reklama v celkových příjmech tvoří pouze titěrnou část. Ta klasická ale začíná ztrácet na výkonnosti. Výnosy z kliknutí na reklamu se meziročně propadly o 15 procent a akcie Googlu od minulého týdne odepsaly devět procent.
Čtěte také:
Facebook překonal očekávání a začal vydělávat na reklamě v mobilech
Esemesky jsou na vymření, převálcovaly je sociální sítě
Výsledky ohlásily také Microsoft a Intel, silné duo z éry osobních počítačů. Meziroční propad počítačové divize Softies činí 33 procent a u Intelu je to pak osm procent. Tento vývoj je způsoben klesajícími prodeji klasických strojů, které jsou nahrazovány tablety a chytrými telefony. Pro obě firmy proto tento pátek, kdy vychází Windows 8, znamená důležitý milník do budoucna. Microsoft sebevědomě tvrdí, že propad byl způsoben čekáním právě na nový systém a od předvánočního trhu čeká rekordy. Intel je ale výrazně opatrnější a oproti předchozím vánočním obdobím čeká pouze polovinu prodaného objemu.