Soukromí investoři stahují BlackBerry z burzy za 4,7 miliardy dolarů, firma propustí 40 procent zaměstnanců, o polovinu sníží provozní náklady. Modelovou řadu telefonů omezí na čtyři kusy a přestane oslovovat koncové zákazníky.
V nové strategii se zaměří na firemní klientelu, které chce vedle bezpečných a spolehlivých telefonů nabídnout také serverové služby – šifrovanou komunikaci a správu mobilních zařízení. Od roku 2008 spadla tržní hodnota kanadské firmy z 80 miliard dolarů na pět. Nyní to vypadá, že společnost po dlouhé době zase konečně ví, co chce a na koho cílí.
Příběh úspěchu kanadské firmy a následného pádu je prostý. Společnost BlackBerry ve svých začátcích dokázala vyřešit otázku, jak přes mobilní telefony pohodlně a levně posílat e-maily a další textové zprávy. Kromě brilantní klávesnice a rychlého operačního systému firma své přístroje provázala i s vlastními serverovými službami.
Komunikace tím byla zabezpečená, což si firmy a manažeři zamilovali, a z „ostružin“ se stal bezmála symbol statusu. Krátce poté firma expandovala také mezi běžné uživatele, jimž nabídla často levné přístroje s neomezenými datovými toky, klávesnicí a zejména službou BlackBerry Messenger (BBM).
Ta už před mnoha lety fungovala v podstatě stejně, jako dnes fungují služby typu WhatsApp. Komunikace přes tento systém nic nestála. Před příchodem iPhonu to byl hodně silný argument pro to si „ostružinu“ pořídit.
Trh nabral jiný směr
Jenže v roce 2007 přišel iPhone a celý trh nabral úplně jiný směr, všichni ostatně víme jaký. Nové modely iPhonu a telefonů s Androidem a široká nabídka zajímavých aplikací udělaly své. Ne snad, že by přístroje BlackBerry nezvládaly pracovat třeba s Facebookem a podobně, ale trend už velel jinam. Rozdíl v kurzu se postupně navyšoval, a ač Kanaďané nakonec představili systém a telefony BlackBerry 10, bylo už pozdě.
Změny se nevyhnuly ani firmám. Ty stále více umožňují zaměstnancům používat vlastní mobilní zařízení, což BlackBerry postupně vytlačilo i z tohoto prostředí, opět ve prospěch iPhonů.
Řada chyb
Kanaďané ale udělali více chyb. Pokud by včas rozšířili BBM na více platforem, mohli dnes v podstatě ovládat trh s komunikací na chytrých telefonech. Neotevřel by se tak široký prostor pro WhatsApp, Viber a mnohé další. Podobné je to i s e-mailovou komunikací. BlackBerry si tuto technologii vždy přísně kontrolovalo, svázalo ji se svými přístroji a nepustilo do ní žádné jiné.
Teď se bude firma snažit otočit kormidlo. Služba BBM pro systémy iOS i Android je na cestě, společnost vydala i nástroje pro správu mobilních zařízení ve firmách. Zároveň dále disponuje uznávanou bezpečnostní technologií. A telefony BlackBerry 10 už budou jenom takovým doplňkem pro firmy, které budou chtít držet značku. Po letech úpadku je to zajímavá snaha chytit dech.
Čtěte také:
Topící se BlackBerry našla zachránce. Koupí ji pojišťovací holding
BlackBerry propustí 40 procent zaměstnanců. Firma vykázala obří ztrátu
Škrtání nákladů naruby: manažeři BlackBerry si pořídili nové letadlo