Tuzemská internetová jednička Seznam.cz podle informací deníku E15 ještě do konce roku vytvoří ve svém právním oddělení tým, který bude monitorovat vznikající návrhy zákonů a bude komunikovat s institucemi státní správy a Evropskou unií.
Jedním ze spouštěcích mechanismů tohoto kroku je „sušenkový* zákon“ (viz vysvětlení v rámečku), který projednává Evropská unie a který straší (nejenom) internetové firmy na starém kontinentu. Místopředsedkyně Evropské komise Viviane Redingová chce bezpečnější a anonymnější internet pro všechny.
Uživatelé by podle ní měli mít právo „být na internetu zapomenuti“, což by musely respektovat všechny instituce a společnosti, které jim na internetu nabízejí služby. Kodifikovat by to měl právě „sušenkový zákon“, jenž považuje za osobní údaj například IP adresu a soubory cookies, které automaticky generují webové prohlížeče a služby. S cookies pracuje drtivá většina služeb – funguje přes ně například přihlašování, kontextová reklama, analytické služby typu Google Analytics a další.
Uživatelé by si na základě „sušenkového zákona“ mohli určit, zda cookies povolí, či nikoli. Pro firmy by to znamenalo nejen možné snížení příjmů, ale rovněž komplikace a zvýšené náklady. Přibyla by náročná agenda a administrativa, vzrostly by personální náklady a investice do hardwaru a softwaru. Firmy působící mimo EU by oproti evropským byly zvýhodněny.
Čtěte také:
Investice EU do budování internetu jsou nutné, tvrdí šéf Seznamu
Ve hře o výstavbu datového centra Seznamu jsou i dotace
Majitel Seznam.cz: dobře utajený magnát
Nic z toho nepomůže zvýšení konkurenceschopnosti, jejíž budování EU soustavně hlásá. Seznamu, vydavatelů obsahu na internetu a dalších subjektů by se „sušenkový zákon“ dotkl zásadně. Na světové poměry stále malý Seznam se ostatně s evropskými nařízeními potýká stále více. Bruselskou pobočku plnou lobbistů, jakou provozují jiné firmy, ale prozatím otevírat neplánuje a pokusí se vystačit s právníky v Česku.
Možná za něj udělají práci jiní, zejména Google, Facebook a Microsoft. Například Google své náklady na lobbing od předloňska zdvojnásobil a jen v prvním letošním čtvrtletí za něj utratil pět milionů dolarů. Facebook ve stejném období zvýšil investice na 816 tisíc dolarů a Microsoft pak na 1,8 milionu dolarů.
Cookies
Jako cookie (anglicky koláček, oplatka, sušenka) se označuje malé množství dat, která webový server pošle prohlížeči, a ten je uloží na počítači uživatele. Při každé další návštěvě téhož serveru pak prohlížeč tato data posílá zpět serveru. Cookies běžně slouží k rozlišování jednotlivých uživatelů, ukládá se do nich obsah „nákupního košíku“ v elektronických obchodech, uživatelské předvolby a podobně.