Menu Zavřít

Japonec s inteligentní elektronikou

22. 5. 2003
Autor: Euro.cz

Test – Mitsubishi Pajero Wagon 3,2 Di-D

Třetí verze japonského terénního vozu Mitsubishi Pajero dorazila do České republiky. Jde o model s příznačným označením 03, který má novou přední masku, objemnější přední nárazník a také více chromovaných ploch, zejména kolem předních reflektorů.
Největší technologickou novinkou - a zároveň prý světovou premiérou v kategorii terénních vozů - je aktivní stabilizační systém, který ve spojení s další elektronikou zabraňuje nechtěným pohybům automobilu. Vůz s tímto systémem údajně nevylétne ze zatáčky a jeho kola se nebudou protáčet ani při jízdě na kluzkém povrchu. Při terénním skluzu z prudkého kopce - pokud řidič zařadí jedničku a nebude používat brzdu a plyn - umí nové Pajero vyhledat optimální režim jízdy a ovládá svá kola prakticky samo.
Jak dopadl stroj v testu týdeníku EURO? Redakce vyzkoušela dieselovou verzi Wagon s obsahem válců 3,2 litru. Agregát využívá vysokotlakého vstřikování nafty a oproti předchozímu motoru disponuje větší silou a přitom menší spotřebou paliva. Ochotně zabírá už od nízkých otáček a už ve dvou tisících dosahuje točivý moment svého maxima 373 newtonmetry. Při jízdě se Pajero chová dost kultivovaně, elektronika je znát. I při ostřejším průjezdu zatáček se stroj nenaklání a bezchybně drží stopu. O zastavení více než dvoutunové hmoty se starají na všech kolech kotoučové brzy standardně vybavené ABS s rozdělovačem brzdného tlaku. Svoji práci i po opakovaném prudkém brždění odvádějí spolehlivě. Přestože má pajero oproti předchůdci všechna čtyři kola nezávisle zavěšena, v terénu to není znát. Na poli si Pajero vystačí se stálým pohonem všech kol, který je mezi přední a zadní nápravu rozdělen v poměru 33:67. Samočinně zabírající viskózní spojka zajišťuje, aby se některé z kol při ztrátě adhese neprotáčelo. Odlehčit ji pak lze uzavřením mezinápravového diferenciálu. V těžkém terénu přijde ke slovu redukce a pak už jen zbývá uzávěrka zadního diferenciálu. Minusy má Pajero Wagon snad pouze dva: hodně dlouhý zadní převis, který drhne při přejíždění terénních vln a poměrně vysokou cenu.

bitcoin_skoleni

MITSUBISHI PAJERO WAGON GLS 3.2 DI-D (161 k)
Motor: diesel, turbo
Maximální rychlost: 170 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 12 s
Kombinovaná spotřeba: 9,7 l/100 km
Základní cena: 1 451 600 Kč

  • Našli jste v článku chybu?