Zelené svahy, rýžová políčka, postarší zemědělci a nová škola pro technicky zdatné mladé talenty. Tak vypadá Tokušima. Venkovská oblast v jižní části ostrova Šikoku je známá jako ospalé místo, které zrovna moderními vynálezy nepřetéká. Právě naopak – místní se potýkají s odlivem mladých, kvůli kterému se věkový průměr zdejší zmenšující se populace zvedá. Zemědělská oblast se však má brzy proměnit ve studentské centrum.
V dubnu příštího roku bude v tokušimském městě Kamijama otevřena vůbec první střední škola technického podnikání v Japonsku. Studovat tu mají teenageři od 15 do 20 let a učit se budou především programování, strojírenství a projektování. Vedle toho se ale ve výukovém plánu objeví i obchodní dovednosti a marketing nebo třeba umění odprezentovat své projekty investorům tak, aby získali peníze.
Za nápadem otevřít soukromou školu moderního rázu na venkově stojí šéf startupu Sansan, zabývajícího se digitalizací vizitek, Čikahiro Terada. Sám žije v Tokiu, takže o sentimentální lásce k vesnicím se u něj hovořit nedá, ač Kamijamu vybral jako místo pro svoji budoucí školu už v roce 2010. „Před dvanácti lety jsem si tu zřídil vzdálenou kancelář, protože jsem slyšel, že Kamijama je zajímavé město s vysokorychlostním internetem v opuštěných domech,“ cituje podnikatele BBC.
Škola mi v podnikání nepomohla
Internet ve městě fungoval tak skvěle, že se Terada rozhodl kontaktovat se svým požadavkem na zřízení kanceláře jeho poskytovatele, místního obchodníka Šinju Ominamiho. „Myslel jsem si, že mě odmítne, když jsem tu chtěl otevřít pobočku, aniž bych pomáhal městu,“ vzpomíná Terada. Proto nabídl zdejším postarším občanům, že je bude učit ovládat počítač.
Ominamimu to však nestačilo – chtěl, aby podnikatel z města dokázal, že se vyplatí mít kancelář i na tak odlehlém místě, jako je oblast Tokušima. Sliboval si od toho, že sem pak přijdou i jiné firmy a udrží zde více mladých lidí, kteří odtud jinak odchází do měst za pracovními příležitostmi. Počet obyvatel městečka ale nadále klesal.
Po čase se pak Teradovi povedlo tento nelichotivý trend alespoň částečně otočit. Všichni místní byli svědky, jak mladí zaměstnanci kanceláře přinesli do ospalého místa novou energii a město se začalo měnit před očima. To každopádně Teradovi nestačilo, chtěl pomáhat dál. A tak mu v jednu chvíli bliklo v hlavě slovo vzdělání.
„Po absolvování univerzity jsem začal podnikat, ale nevzpomínám si, že bych se na škole naučil nějaké zásadní dovednosti, které bych v praxi využil,“ říká podobně jako mnoho jiných zakladatelů startupů. Proto sehnal od více než 30 japonských i mezinárodních firem (včetně například Deloitte) dary v celkové výši dvou miliard jenů a začal plánovat stavbu vzdělávacího centra. To se má otevřít na jaře příštího roku.
Vláda chce víc startupů
Teradovy smělé plány přicházejí ve správnou dobu – mladí Japonci totiž opouštějí stereotyp, na základě něhož si dřívější absolventi vybírali ,jistou‘ práci v korporátech. Místo toho se stále více lidí vrhá do zakládání startupů. Do nových projektů investuje dokonce i vládní penzijní investiční fond, a tak Terada neměl problém sehnat prvních 500 zájemců o studium. V rámci genderové rovnováhy se rozhodl přijmout stejný počet dívek jako chlapců. Zakládání firem je totiž v zemi vycházejícího slunce stále do velké míry doménou mužů.
„Po mnoho let měly startupy v Japonsku určité nevýhody, ale to se od nynějška změní,“ slibuje bývalá ministryně digitálních technologií Karen Makišima. „Odstraníme předpisy a pravidla analogových systémů a důraz bude kladen na tyto začínající digitální společnosti. Povzbuzujeme je, aby začínaly pracovat nejen z města, ale také z venkova,“ vysvětluje.
Problém by mohla ale představovat skutečnost, že Japonsko má naproti svým technologickým ambicím jednu z nejstarších populací světa. V podstatě třetina země tak zůstává za digitalizací pozadu, jelikož stále netuší, jak používat chytré telefony nebo počítače a moderní svět je mate. Kromě dalších startupů, jež jim například vozí nákupy objednané přes internet, jim nejvíce pomůže právě mezigenerační kontakt, z něhož se mohou učit jak mladí, tak staří. Právě to bude patřit mezi další přínosy nové školy pro nadějné byznysmeny.