Japonský řetězec s oblečením Uniqlo snížil ve svém skladu na předměstí Tokia počet zaměstnanců o 90 procent. Nahradili je roboti. Nový automatický systém chce společnost postupně zavést ve všech skladech. Nyní má 1900 obchodů po celém světě, zejména v Japonsku a Číně.
Ve skladu japonského řetězce s oblečením Uniqlo na okraji Tokia ve čtvrti Ariake nepracuje tolik lidí jako dříve. Mikrobitvu se stroji tu místní zaměstnanci prohráli. Společnost Fast Retailing, pod kterou Uniqlo patří, oznámila, že automatizací skladu mohla propustit 90 procent zaměstnanců. Na robotizaci spolupracuje s firmou Daifuku, jež poskytuje systémy pro manipulaci zboží.
„Robotický systém je určen pro přepravu výrobků, které jsou přivezeny do skladu nákladními vozy. Zboží je pomocí čtečky dopraveno k příslušným regálům ve skladu,“ vysvětlil server The Japan News.
Při expedici systém umí zabalit zboží na přepravním pásu do kartónových krabic a nalepí na ně štítek s potřebnými informacemi. Jen menší část práce zůstane na zaměstnance.
Automatizace jednoho skladu vyjde až na 10 miliard jenů (2 miliardy korun), uvedl prezident společnosti Fast Retailing Tadaši Janai. „Plánuji zavést nový systém do našich skladů na celém světě do několika let,“ oznámil novinářům Janai, jenž je zároveň nejbohatším Japoncem.
Výhodou je, že sklad může plně fungovat 24 hodin denně. Do automatizace hodlá firma investovat celkově 100 miliard jenů (20 miliard korun). Neupřesnila ale, v jak dlouhém časovém období. Robotizace má snížit provozní náklady a především zrychlit dopravu zboží.
Společnost Fast Retailing si vytkla cíl navýšit do roku 2022 tržby v Číně, Hongkongu a Tchaj-wanu až na 3 biliony jenů (600 miliard korun).
Ve finančním roce 2018 končícím v srpnu firma globálně utržila 2,1 bilionu jenů (420 miliard korun), což znamená meziročně nárůst o 14 procent. Celosvětově provozuje 1900 obchodů. Přes osm stovek je v Japonsku.
Související články o robotizaci: